Mina bilder från O-Ringen i Östansjö, del 1

Startat av Staffan Sävenfjord, 28 juli 2010, 11:32:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Så kommer då mina bilder från O-Ringen, där etappen i går och i måndags ägde rum i terrängen runt Östansjö. Först ut några bussar från den speciella bussterminalen som ordnats på en grusväg vid namn Järnvägsgatan. Här hade fållor anordnats så att bussresenärerna kom rätt ut i vägen som ledde till startplatsen. Det var dock uppskattningsvis cirka en kilometer att gå i svår trängsel. Trafikvakter hjälpte till så att de kom över Hallsbergsvägen utan fara och att bilarna någon gång också kom fram. Väl ute där så förenades köerna från bussarna med köerna från parkeringsplatsen och det blev rejält trångt.

Varje kolonn inleddes med en MAN ledbuss. Det blev därmed denna som anslog takten och det gick inte fort på motorvägen kunde jag konstatera när jag körde förbi en kolonn vid Mariebergs köpcentrum. Sedan var det lite blandat med bussar. Förutom Nobina från Örebro län, Värmlands land, Stockholms län och Västra Götalands län var det också bussar från andra bussbolag. Den gröna skylten som syns till vänster i bild berättar hur många sittplatser som fanns i bussen, vilket var till god hjälp för funktionärerna som såg till att det inte blev fler tävlande än vad det fanns stolar i bussen. Den gröna skylten till höger i bild talar om vilken kolonn bussen tillhörde och vilket ordningsnummer den hade i denna. Varje kolonn bestod av fyra bussar. Bussarna skulle hålla sin inbördes plats, men det sprack någon gång.

Först kolonn 1:

Och så kolonn 2 fotograferad på Hallsbergsvägen just som de svänger in på Järnvägsgatan. Därav vänstertrafik i mer eller mindre hög grad. Ingen fara med det. Hastigheten genom Östansjö var begränsad till 30 km/tim och den som körde så fort kom inte långt innan han körde på något. Själv kolliderade jag med en orienterare när jag skulle korsa deras gångväg från busshållplatsen till tävlingsplatsen. Det var en liten lucka som jag passade på att utnyttja, men samtidigt ökade en ung tävlande takten och sprang rätt på mig. Tur för honom att jag inte hade bilen med mig utan gick till fots.

Björn Lövdahl

Nydaningen på detta oringen funkar jättebra och smidigt, i stort sett inga köer. När vi åkte ut till etappen igår så körde vår buss (2) av någon anledning om den lila ledbussen. Lila ledbussarna är i första hand till för allergiker och folk med barnvagnar. Tex rökare ska inte åka första bussen. Det var ca 1 km till tävlingscentret, sen var det lika långt ifrån TC till start.
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

bjorkaan

Weidermans 106 & 107 var med igår och körde. Jag körde bil så jag hade inte riktigt tid att fota. Igår var enda dagen som Pre-O gick i Örebro det var därför jag såg dem.

Björn Lövdahl

//Björn Lövdahl

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 29 juli 2010, 12:59:45 PM
Idag var det 12 kolonner

Gårdagen var tydligen tävlingsfri. I dag är det alltså Arena Kägleborg i Fellingsbro som är tävlingscentrum och det blir lite längre bussresa. Därav de 12 kolonnerna. I morgon är tävlingscentrum så nära O-ringenstaden att det inte behövs några bussar.

Björn Lövdahl

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 juli 2010, 13:11:07 PM
Gårdagen var tydligen tävlingsfri. I dag är det alltså Arena Kägleborg i Fellingsbro som är tävlingscentrum och det blir lite längre bussresa. Därav de 12 kolonnerna. I morgon är tävlingscentrum så nära O-ringenstaden att det inte behövs några bussar.

Helt korrekt
//Björn Lövdahl