SJ-buss Scania CR 111

Startat av Nicklas Vasa, 10 september 2007, 16:47:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nicklas Vasa

Hur många CR 111 hade SJ-buss ? efter koll i SBH hittar jag 18 st i 16 serien, detta förefaller vara få, i jämförelse med hur många CR 110 man tycks ha haft.....

Niklas Bygdestam

Finns det bild på en CR 111 som SJ-buss? Jag har aldrig någonsin sett en sådan varken på bild eller i verkligheten. Det enda jag har sett har varit CR 110
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jan

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 september 2007, 20:57:02 PM
Finns det bild på en CR 111 som SJ-buss? Jag har aldrig någonsin sett en sådan varken på bild eller i verkligheten. Det enda jag har sett har varit CR 110

Vi fick i Helsingborg 1628-30 som väl använda. Dessa hade Wilson låda.
I branschen i 40 år

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 september 2007, 21:56:38 PM
De kom då närmast från ett uppdrag åt SL i Stockholm, ursprungligen var bussarna placerade i Norrköping, kanske Finspång?
Bussarna användes väl en väldigt kort tid i Helsingborg? Jag har noteringar att samtliga var avställda senast under 1991.

//Lars

1628 brann under en tidig fas i Skåne
1629 kördes bara lite grann avställdes sedan
1630 kördes mycket som skolbuss kanske längre än 1991.

//Jan
I branschen i 40 år

Nicklas Vasa

1618, 1622 och 1626 finns kvar, dock numera lastbilsreggade.....

Göran Westman

Två av 16-vagnarna kom från Mjölby och en från Finspång till Hornsberg för att användas i SL trafik på linje 58 och 56E. Bussarna ställdes senare av vid verkstaden i Västerås och flyttades senare till Helsingborg.

Richard Walter

Jag hittade två bilder i boken "SJ Buss 75 år" från -86, bägge från Kronobergs län. Sannolikt tagna vid samma tillfälle i Växjö men det är svårt att veta, bilderna finns på olika ställen i boken och bara den första nämner Växjö. Där är bussen inte så synlig heller, uppe i övre hörnet.

Den andra är väl inte nödvändigtvis en CR 111? Men den har i alla fall dubbeldörrar fram, så en stadsbuss lär det väl vara.

Niklas Bygdestam

Citat från: Richard Walter skrivet 11 september 2007, 22:39:49 PM

Intressant att se bilden även om man ser väldigt lite av bussen. Har aldrig sett skymten av en CR 111 i SJ-färger, inte ens på bild. Visste inte ens att de har existerat
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Hans Fredriksson

Skövde borde ha haft CR 111:or i SJ-färg.

Cr 111:or var väldigt trevliga att köra. Vi (JKT) hade dessutom 2 st med Wilsonlåda som trafikerade Huskvarnabackarna. Med lite övning gick det att köra dem någorlunda ryckfritt. Volvo mittmotor gick mer ryckfritt vilket torde bero på att de hade en längre kardanstång som "tog upp" rycken.

Kinslayer

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 11 september 2007, 23:30:04 PM
Skövde borde ha haft CR 111:or i SJ-färg.

Cr 111:or var väldigt trevliga att köra. Vi (JKT) hade dessutom 2 st med Wilsonlåda som trafikerade Huskvarnabackarna. Med lite övning gick det att köra dem någorlunda ryckfritt. Volvo mittmotor gick mer ryckfritt vilket torde bero på att de hade en längre kardanstång som "tog upp" rycken.

Jo Skövde hade 1613-1623 om jag har fått rätt information från dom som var med på den tiden.
Har minnen av dom från den tiden man bara åkte buss. Det skulle vara kul om nån hade någon bild på en av dom att lägga ut här..... ;D

Staffan Sävenfjord

Se vad jag hittade i skokartongen:
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 september 2007, 14:14:29 PM
Se vad jag hittade i skokartongen:

Vad roligt att få se en sådan! :D

Visste inte att linjenummer modell julgranbelysning även hade använts av SJ föresten

Nicklas Vasa

Måste ha varit en väldigt modern buss, eller har destinationen bytts ut i efterhand ?

Niklas Bygdestam

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 12 september 2007, 17:42:24 PM
Måste ha varit en väldigt modern buss, eller har destinationen bytts ut i efterhand ?

Nej det är nog original på den här bussen. Helt säker är jag inte just när det gäller den här bussen eftersom jag inte kan just den här bussens historia men jag är nästan helt säker på att det är original. I Uppsala hade vi många Scania CR 111 som hade just dessa siffror som såg ut exakt så här. Dessa var original på bussarna

Nicklas Vasa

Måste ha varit toppmodernt -77....