Busslinjer från Mölndal mot Göteborg

Startat av ch, 27 juli 2010, 04:34:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ch

Jag har senaste dagarna roat mig med att studera antalet busslinjer som går från Mölndal mot Göteborg. Jag förstår inte riktigt idén med att ha så många busslinjer som går den sträckan när det går såväl pendeltåg som spårvagn på samma sträcka.

753, 764, 765 och 760 går från Mölndal via Toltorpsdalen, Sahlgrenska och Linneplatsen mot Heden.

761 går från Mölndals centrum parallellt med spårvagn & tåg mot Heden.

(Kan ha missat enstaka linjer).

Jag förstår inte riktigt syftet med att ha så många linjer som går på samma sträcka. Framförallt när jag aldrig ser att det är mer än 1-4 passagerare per linjebuss. Det är ett onödigt slöseri på resurser och en enorm miljöpåverkan. Varför kör man inte Lindomebussarna till Lindome station, Kålleredsbussarna till Kållereds Station och Mölndalsbussarna till Mölndals centrum? Sen kan man ha tvärförbindelser från Mölndals centrum till Mölnlycke centrum, Frölunda Torg och Sahlgrenska. Men jag förstår inte riktigt idén med varför det ska gå 3-4 busslinjer från Lindome mot Mölndal-Göteborg?

Omnilasse

Citat från: ch skrivet 27 juli 2010, 04:34:39 AM
Jag har senaste dagarna roat mig med att studera antalet busslinjer som går från Mölndal mot Göteborg. Jag förstår inte riktigt idén med att ha så många busslinjer som går den sträckan när det går såväl pendeltåg som spårvagn på samma sträcka.

753, 764, 765 och 760 går från Mölndal via Toltorpsdalen, Sahlgrenska och Linneplatsen mot Heden.

Jag förstår inte riktigt syftet med att ha så många linjer som går på samma sträcka. Framförallt när jag aldrig ser att det är mer än 1-4 passagerare per linjebuss. Det är ett onödigt slöseri på resurser och en enorm miljöpåverkan. Varför kör man inte Lindomebussarna till Lindome station, Kålleredsbussarna till Kållereds Station och Mölndalsbussarna till Mölndals centrum? Sen kan man ha tvärförbindelser från Mölndals centrum till Mölnlycke centrum, Frölunda Torg och Sahlgrenska. Men jag förstår inte riktigt idén med varför det ska gå 3-4 busslinjer från Lindome mot Mölndal-Göteborg?
Så som jag förstått det fungerar väl dessa bussar i huvudsak som "matarlinjer" till pendeltågs- och spårvägsstation. 761 kan man förstås fråga sig varför den fortsätter efter Mölndal, men skulle nog se det som en service för att man inte kan ha någon passning till pendeltåget in till stan (eller till 4:an), då man har passning vid Kållered in till stan från Lindome. De andra bussarna har ju upptagningsområde även efter Mölndals station, vilket gör att det förstås är väldigt få som åker från Mölndals station in till stan, men det är ju inte heller tanken (761 undantagen). Därför är det ju missvisande att se hur många som sitter i bussen från Möldnal in mot stan, utan det är ju de som går på vid stationerna efter Mölndal som bussarna där i huvudsak är till för. Sedan har man väl också sett att framförallt till sjukhuset är det bra med att ha en direktlinje från de yttre områdena, då passning på särskilt lördags-och söndagsmorgnar brukar vara rätt dålig och ger annars orimligt långa restider (4:an har ju bara haltimmestrafik då). Alternativet är förstås att ha en massa kortlinjer som bara går mellan bostadsområdena och närmaste station. Man brukar nuförtiden dock (i än större utsträckning) mestadels försöka planera linjer så att slutstationen inte ska vara inne i något bostadsområde eller dylikt. Ofta blir det billigare om man iaf delvis kan få passagerare att ha nytta av att åka linjen i bägge riktningarna (ha två slutmål) Klassiskt har man också alltid sett det som att långa linjer är mer ekonomiska i regel (blir mindre regleringstid totalt sett). Nackdelen med lösningen är förstås att man bara kan ha passning till pendeltågen vid en av stationerna. I det här fallet kan man ju dock utnyttja att Mölndal har spårväg, vilket då ändå ger en bekväm bytesmöjlighet in/från stan.   

virtual1

Citat från: ch skrivet 27 juli 2010, 04:34:39 AM

Pratade med en Busslinkförare i götet då jag var där för en månad sen c:a - han påstod IAF att åren med matarbussar in till stan är räknade, politikerna vill göra som i Stockholm o skapa nav där du byter till pendel/spårvagn för vidare färd in mot stan, om det stämmer lär nog både Heden, Brunnsparken och en stor del av NE-terminalen sluta nyttjas, kan nog vara vist om man ser miljömässigt på det!

Omnilasse

Citat från: virtual1 skrivet 27 juli 2010, 11:46:24 AM
Pratade med en Busslinkförare i götet då jag var där för en månad sen c:a - han påstod IAF att åren med matarbussar in till stan är räknade, politikerna vill göra som i Stockholm o skapa nav där du byter till pendel/spårvagn för vidare färd in mot stan, om det stämmer lär nog både Heden, Brunnsparken och en stor del av NE-terminalen sluta nyttjas, kan nog vara vist om man ser miljömässigt på det!
Fast det intressanta är ju nu att pendeln har vänt i övriga Sverige och världen. För att öka bussresandet ser man ju som att direktbussar in till stan är ungefär det mest attraktiva man kan ha! Se bara på SL där man ju aldrig har haft så mycket direkbussar som idag, även om man aldrig har haft det annat än i högtrafik (433C undantaget då, men där är ju speciella omständigheter), eller se i Danmark där man ju storsatsat på 150S och 173E. Däremot bör man förstås fråga sig om en linje som just 761 är vettig, när ändå nästan ingen fortsätter den vägen in till stan, då spv är mycket bekvämare. Dessutom är ju Heden ingen vidare bra slutpunkt - man måste ju nästan ändå byta till spårvagn eller annan buss, om man inte just ska till Kungsportsavenyn, eller fotbollsplanen. Har dock för mig att man gjorde om linjenätet just i Mölndal/Mölnlycke för någa år sedan och ändå tog bort en del av direktlinjerna - med en hel del protester som följd! Det är snarare Stockholm som har varit extrema åt andra hållet. Protesterna har ju inte uteblivit här heller, minns flytten av Skanstullsterminalen till andra sidan bron...Tror nog vi kommer få se mer av direktlinjer alltså. Tack och lov går ju de flesta bussarna nu på miljöbränsle och det är klart att innebär det att fler ställer bilen och åker buss istället, är det förstås ändå en miljövinst... 

Staffan Sävenfjord

Citat från: Omnilasse skrivet 27 juli 2010, 14:00:03 PM
Fast det intressanta är ju nu att pendeln har vänt i övriga Sverige och världen. För att öka bussresandet ser man ju som att direktbussar in till stan är ungefär det mest attraktiva man kan ha! Se bara på SL där man ju aldrig har haft så mycket direkbussar som idag, även om man aldrig har haft det annat än i högtrafik (433C undantaget då, men där är ju speciella omständigheter), eller se i Danmark där man ju storsatsat på 150S och 173E. Däremot bör man förstås fråga sig om en linje som just 761 är vettig, när ändå nästan ingen fortsätter den vägen in till stan, då spv är mycket bekvämare. Dessutom är ju Heden ingen vidare bra slutpunkt - man måste ju nästan ändå byta till spårvagn eller annan buss, om man inte just ska till Kungsportsavenyn, eller fotbollsplanen. Har dock för mig att man gjorde om linjenätet just i Mölndal/Mölnlycke för någa år sedan och ändå tog bort en del av direktlinjerna - med en hel del protester som följd! Det är snarare Stockholm som har varit extrema åt andra hållet. Protesterna har ju inte uteblivit här heller, minns flytten av Skanstullsterminalen till andra sidan bron...Tror nog vi kommer få se mer av direktlinjer alltså. Tack och lov går ju de flesta bussarna nu på miljöbränsle och det är klart att innebär det att fler ställer bilen och åker buss istället, är det förstås ändå en miljövinst... 

Det är samma policy för direktlinjer i Göteborg så det där Busslink-föraren sa stämmer inte. En orsak till detta är ett pendeltågen inte klarar så mycket mer än i dag även om plattformarna inom ett par år har förlängts så att de klarar fyra X11-or eller motsvarande.

Antagligen var det Ale som föraren hört något om och missförstått. Just inom Ale kommun kommer naturligtvis busslinjerna att läggas om rejält med ett minimum av bussar direkt in till Göteborg när pendeltågstrafiken startar.

Att tvinga folk att byta från buss till tåg och dessutom få väsentligt längre restid är inget som gynnar kollektivtrafiken. Och det är något som politikerna insett. Åtminstone de som i dag har att besluta om detta.

Att minska resandet vid Brunnsparken är i och för sig något att sträva efter men det går inte så länge Nils Ericsonsterminalen inte har mer kapacitet än den har i dag. För övrigt: skulle man satsat på bussgatan Burggrevegatan om man hade haft för avsikt att dra in direktbussarna?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)