Ersättning för spårvagn på linje 7 (Stockholm)

Startat av Frippe Fribas, 10 september 2007, 16:00:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

Eftersom det uppstått en grop på Djurgårdsbron som fylldes med sand blev resultatet inte så lyckat.
Det innebär att inga spårvagnar får köra över bron fram till 1/12 om jag förstått saken rätt.
För att ersätta spårvagnarna kommer det att köras veteranbussar mellan Norrmalmstorg och Skansen/Waldemarsudde.
Häromdagen siktades fd SL H80 6911 på nämnda linje, men jag antar att det kan rulla både äldre och nyare materiel beroende på vad som finns att tillgå.
Kan vara värt en fototur kanske för den som är intresserad i helgen.
//Fredrik

virtual1

Så SSS har fått dispens alltså? - är ju miljökrav som egentligen skulle stoppat dem!

LinusA

Vet inte om jag missuppfattade dig Fredrik, men...

Denna renovering av spårvagnsspåren över har väl varit planerad ett tag, och SS ansökte om dispens för miljökraven för veteranbussarna. Det verkar ju som att de fått det, eftersom jag sett flera veteranbussar därute.

Hursomhelst kör bussar och bilar under renoveringen i två smala körfält på ena sidan över bron (delvis på den breda gångbanan). Efter någon dags trafik blev det en grusgrop på Djurgårdssidan av bron som igår blev så djup att man tvingades dra in busstrafiken över bron. Linjerna som normalt trafikerar bron, 44 och 47 fick vända på Strandvägen och extrabussar från Skansen till Strandvägen via Manilla sattes in.

Kvarne

Citat från: virtual1 skrivet 10 september 2007, 18:47:30 PM
Så SSS har fått dispens alltså? - är ju miljökrav som egentligen skulle stoppat dem!

Undrar detsamma, har de fått dispens...?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

bjorn_k

Citat från: Kvarne skrivet 10 september 2007, 20:18:15 PM

Undrar detsamma, har de fått dispens...?
De sökte visst, och verkar ha fått det också, vilket jag tycker är BRA! det känns som att det i det stora hela gör varken från eller till m.h.t. det totala utsläppen i Stockholm...

Om du är ledig så kan du kanske anmäla dig frivillig, jag skulle gärna åka H22, tänk va me turister det får plats i en sån  ::)

Ersa

Miljökrav? Det går väl snabbt att få tillstånd för fordon på 30+ att köra i miljözonen?
SvOF fixade då ett snabbt till sin gamla Vaxholmsledvagn, och inte kostade det mycket.

Kvarne

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 september 2007, 20:28:51 PM
Fordon över 30 år som innehar trafiktillstånd har hamnat i ett vakum, sådana finns inte enligt det nya regelverket så SVOF,SSS och Spårvägsmuseum har lyckats utverka ett undantag hos Stockholms Stad för ett begränsat antal fordon.

För Veteranbussar som körs privat behövs inget tillstånd men då kan man som sagt inte bedriva någon trafik...
Dessa tre föreningar/organisationer lär var de enda som i dagsläget kan göra beställningsturer och bedriva "linjetrafik" inom miljözonen med veteranbuss, för SVOF:s del har vi även sökt tillstånd i övriga städers miljözoner, att aktivera vid behov

//Lars

Finns det nån chans att SvOf kommer rycka in och hjälpa SSS med veteranbuss(ar).....? Skulle vara riktigt kul....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Frippe Fribas

Citat från: LinusA skrivet 10 september 2007, 19:53:12 PM
Vet inte om jag missuppfattade dig Fredrik, men...

Denna renovering av spårvagnsspåren över har väl varit planerad ett tag, och SS ansökte om dispens för miljökraven för veteranbussarna. Det verkar ju som att de fått det, eftersom jag sett flera veteranbussar därute.

Hursomhelst kör bussar och bilar under renoveringen i två smala körfält på ena sidan över bron (delvis på den breda gångbanan). Efter någon dags trafik blev det en grusgrop på Djurgårdssidan av bron som igår blev så djup att man tvingades dra in busstrafiken över bron. Linjerna som normalt trafikerar bron, 44 och 47 fick vända på Strandvägen och extrabussar från Skansen till Strandvägen via Manilla sattes in.

Jag tror inte att du missuppfattat mig, det är naturligtvis renoveringen av bron som stoppat trafiken, men jag hade bara den akuta avstängningen i huvudet när jag skrev inlägget.
//Fredrik