Söndagstjänst (å sörmlandsvagnar i SL-land)

Startat av Jonas Strömblad, 25 juli 2010, 22:11:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad

Hade en trivsam tjänst idag med ett varv 629 Åkersberga-Danderyd-Åkersberga för att sedan köra 637 Norrtälje-Ellan och åter Ellan-Stockholm.

Jag stötte på en av de blå Sörmlandsvagnarna när jag skulle äta min matlåda på Norrtäljegaraget

Å inte bara en av de blå, utan även en av de röda. 1224, ska den till Ljusterö eller blir den kvar i Norrtälje?

Sen bar det av upp till Ellan! Många skåjter som skulle till Vässarö befolkade bussen (stående från Norrtälje). Men ärligt talat, skåjtledarna skulle nog behöva en ledarkurs innan de sticker iväg med en stor barngrupp :( Helt galet oorganiserat. Halva gänget var inne på toa på busstn när det var avgångstid, och bagagelastningen i bagageutrymmet tog en evighet.

Tur att man kunde glädja sig åt något så somrigt som detta när man kom fram!  :) Saft och bulle var precis vad jag behövde innan återfärden mot Stockholm. Grabbarna sa att jordgubbssaften var hemgjord... Jag vette f-n, men bullarna hade de bakat (eller mormor i alla fall)  :)

Slutligen framme vid Östra station! Folket har klivit av och man kan springa och slå en drill innan tomturen tillbaka till Täby.
5444 var riktigt trevlig (förutom fläktremsgnisslet varje gång man startade från noll).

/J

Carl Eric

Scoutlägret som de skulle till heter Mareld:)

Synd att de gick som det gick, endel klarar det, andra inte.

Men det var i alla fall inget mot de scouter som sov över på Helsingfors-Vanda flygplats. I sovsäckar på golvet!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

the0fiskis

det finns många bra ledare inom scoutrörelsen men det finns några stolp skott

när vi kår skulle ut ditt så sa någon buss chaför att bussen inte gick dit men det var den som gjorde det, så då ringde en ledare till sl och dom fixa en led buss för oss själva
när vi åkte så var vi cirka 10 st så det var rätt skönt  :)

Ted Selander

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 25 juli 2010, 22:11:01 PM
---

Å inte bara en av de blå, utan även en av de röda. 1224, ska den till Ljusterö eller blir den kvar i Norrtälje?
---
/J
De som inte får en extra bakdörr hamnar i Norrtälje. Ljusterövagnarna blir 1-1-1 för att kunna göra insatser på andra linjer i Norrort.

/Ted

Bussfanatikern

Finns det någon som vet exakt vilka tidigare Nyköpingsbussar i 12XX-serien som ska byggas om med en tredje dörr?

Mikael T Nilsson

Mycket trevligt bildsvep! Har 1224 tagits i trafik i Norrtälje än?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael Ringmarck

Härliga bilder Jonas! Jag tycker att Carrusarna ser otroligt snygga ut i den blå lacken. Den röda känns lite si så där, lite murrig tycker jag. Skönt att SL äntligen kommit fram med ett enhetligt designprogram där blå bussar och röda bussar ser identiska ut (bortsett från färgen då ;)).

Ersa

Mitt öga för detaljer ser en UL-kortläsare av märket Almex i 1222, så jag antar att den blir en regelbunden besökare i Uppsala på 677:an. Blå SL-biljettmaskiner i alla röda bussar, samt röda Almex-kortläsare i vissa blå bussar är lagom bakvänt och därför rätt kul. ;)
Vilken/vilka av dagens blå bussar är det som nu blivit av med sin/sina Almex-kortläsare till förmån för 1222? Och ska 1220 och 1221 också få Almex-kortläsare?

Alex Ljusteröbon

25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D