Utflykt i flera län - fortsättning och slut (bilder)

Startat av Ted Selander, 25 juli 2010, 13:32:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Eftersom det rörde sig om en tågutfärd till största delen begränsar jag mig här till de bussrelaterade inslagen.

Lyckligt ankommen med tåg till Malung visade det sig att orten höll Dansbandsvecka, med alla attribut som då kännetecknar en svensk provinsort. Eftersom det var lunchdags gjorde jag en sonderingsrunda. Veckan gav uppenbarligen tillfälle att tävla om den dyraste lunchen. I tur och ordning 100, 99 resp. 98 kronor offererades för "dagens". Endast Grönlands, ovanpå Hemköp, stod emot och höll en godkänd klass för 85.
Under rundvandringen stötte jag på denna f.d. GL-buss, märkt Mölndal Partille på vänstersidan.

Bussresa vidtog, med linje 209 till Torsby. Vändslingan vid stationen trafikerades inte av framkomlighetsskäl. I stället blockerade bussen trafiken på Grönlandsvägen effektivt.

Det blev bussbyte i Värnäs helt enligt programmet, trots att förare 1 trodde att det i stället skulle bli förarbyte i stället.

I Värnäs släpade förarna också biljettmaskiner  (med stödrör och allt) mellan sina bussar. Teorin är att förare (och biljettmaskin) hålls i resp. län, medan bussarna i något fall genomgående. En längre tids koncentrerade studier  på platsen hade krävts för att få grepp om pusslet.

Detalj ur föregående bild

Väl i Torsby blev det tåg igen. Hela resan Malung  - Karlstad via Torsby gick på facila 116 kr hos sj.se!

Sista deletappen Motala-Mjölby företogs med Vadstena Buss RJH 154, som dock inte fastnade på bild.

/Ted

Clabbe

Det är pga Bussgods som bussarna byts, för att slippa rangera det i Värnäs.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ted S skrivet 25 juli 2010, 13:32:12 PM

Sista deletappen Motala-Mjölby företogs med Vadstena Buss RJH 154, som dock inte fastnade på bild.

/Ted

Visst fastnade den men jag hade kameran inställt på juli 2007! Men det var motsvarande uppdrag.