Tågersättningsbussar i Borås [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 24 juli 2010, 20:44:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Från och med kl 15 idag lördag och ett dygn framåt är järnvägen mellan Borås och Sandared (d v s mot Göteborg) avstängd för arbeten. Tågen ersätts därför av bussar: Kust till kust-tågen hela vägen mellan Borås och Göteborg, övriga mellan Borås och Sandared. Nedan ett litet bildsvep från Borås resecentrum ikväll.

Två bussar från Hallgrens kom som tåg 3469 från Sandared, först BMG849...

...och bakom AME907.

Efter att ha rastat under Centralbron var det dags för några bussar från Scandinavian Transfer/Orusttrafiken att köra fram som ersättning för tåg 354. Här kommer Orusttrafiken 70702.

Så har tåget från Kalmar kommit och resenärerna börjar strömma till. Främst står här Orust 70707, bakom denna 70702.

Ännu fler resenärer.

Men 70704 behövdes inte denna gång.

Så hade alla kommit ombord och bussarna kunde ge sig iväg. Uppenbarligen tyckte föraren av den bakre bussen, 70702, inte om att jag fotograferade utan han stannade där jag stod och tog en bild på mig med sin mobiltelefon...

Hallgrens BMG849 kommer tillbaka, nu för att ersätta tåg 3478 till Sandared.

Bussmicke

Du skulle "fotat tillbaka" med din kamera..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bernt Talbrant

Citat från: Bussmicke skrivet 24 juli 2010, 20:55:32 PM
Du skulle "fotat tillbaka" med din kamera..

Nej jag orkade inte bry mig - jag bara tittade på honom...  >:(

Bernt Talbrant

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 juli 2010, 20:47:38 PM
Trevligt!

Men man tycker ju att du och Staffan borde vara igenkända bland alla förare vid det här laget....

Nja, detta var säkert förare från Göteborg så de känner nog inte igen oss - eller ja, inte mig i alla fall...  :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 24 juli 2010, 21:44:36 PM
Nej jag orkade inte bry mig - jag bara tittade på honom...  >:(

Lugnast så. Men jag fick honom på bilden vid tåg 339, alltså vid 17-tiden. Utan att han fotograferade tillbaka. Vilket i och för sig inte skulle gjort mig någonting :) Jag känner igen de flesta av Scandinavian Transfers förare - och de mig - men denne var ny för mig.

Visar två bussar som gick då och som inte gick tillbaka för tåg 354 vid 19-tiden. Först en buss från Ljungskilebuss och deras nya depå i Göteborg. Det är alltså den som uppstod när Ljungskilebuss köpte Göteborgs Spårvägars beställningsverksamhet. Varken föraren (han jobbade förut på Interbus) eller bussen är dock från den tiden. Föraren hade stått standby hela dagen i Göteborg främst för Trollhättan och skulle slutat klockan 17. Men så fick han denna körning och han torde inte varit tillbaka i Göteborg klockan 17 eftersom han gick från Borås 16.59.

Föraren berättade för övrigt att han gärna fotograferar bussar och att han hade åtskilliga tusen bussbilder hemma. Och det är inte fingret han ger mig utan han lyfter just handen till en hälsning.

En av bussarna som normalt rullar på Orange Express fick göra en insats. Om jag förstod rätt av snacket från den förare som höll ihop det hela så var det en nödlösning. Apropå nödlösning saknar väl de här bussarna toalett och är därför mindre lämpliga att gå på en körning som tar nästan en timme.

Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juli 2010, 21:58:40 PM

En av bussarna som normalt rullar på Orange Express fick göra en insats. Om jag förstod rätt av snacket från den förare som höll ihop det hela så var det en nödlösning. Apropå nödlösning saknar väl de här bussarna toalett och är därför mindre lämpliga att gå på en körning som tar nästan en timme.

Problemet är väl egentligen inte tiden då en timme inte är onormalt att en buss utan toalett går. Problemet är väl i så fall snarare att kunderna räknar med att det ska finnas toalett ombord eftersom det gör det i vanliga fall. Nu framgår det ju inte hur komforten är i övrigt men av bilden att döma ser det i alla fall ut att vara bekväma stolar i bussen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 25 juli 2010, 03:28:12 AM
Problemet är väl egentligen inte tiden då en timme inte är onormalt att en buss utan toalett går. Problemet är väl i så fall snarare att kunderna räknar med att det ska finnas toalett ombord eftersom det gör det i vanliga fall. Nu framgår det ju inte hur komforten är i övrigt men av bilden att döma ser det i alla fall ut att vara bekväma stolar i bussen.

Just precis. Resenärerna förväntar sig att det finns toalett på ersättningsbussen och frågar de personal på plats medan de väntar på bussen får de också svaret att det finns. Inte så konstigt eftersom det står så i kraven. Men naturligtvis är en buss utan toalett bättre än ingen alls. Här hade alternativet antagligen varit att ringa en annan buss och en kraftig försening. Standby-bussen hade ju redan gått åt.

Sittkomforten i de här bussarna är av samma standard som i andra Volvo 9700. Den är alltså fullt godkänd. AC finns också.