En SKV i Estland

Startat av Janne Rickman, 24 juli 2010, 20:33:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Oj! Måste vara en entusiast som äger den. Ser väldigt snygg ut på bilden, men stolarna verkar vara bytta. Någon som vet hur den hamnat där? Kompletta bussar av den typen försvann ju långt innan Sovjet packade ihop för gott.

bilomnibussen

Hej! Det är som att se en buss från Södra Hjälmarstrandens Trafik AB, jag menar färgerna. Bara fälgarna hade varit i silver. En mycket snygg vagn!
Mvh Jan G

Fredrik Mattsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 24 juli 2010, 20:52:20 PM
Oj! Måste vara en entusiast som äger den. Ser väldigt snygg ut på bilden, men stolarna verkar vara bytta. Någon som vet hur den hamnat där? Kompletta bussar av den typen försvann ju långt innan Sovjet packade ihop för gott.

med båt ;)
FNR 402, Volvo B63508 635-2763 och "staketet" i bak är från DOJ 732 Volvo B63508 635-2940

buss -> husbuss -> buss...... inte allt för vanligt :)

Ove Bojarp

Citat från: Janne Rickman skrivet 24 juli 2010, 20:33:40 PM
http://fotobus.msk.ru/vehicle/227034/

/Janne
  Kan det isåfall vara någon av fd. SJ:s 31xx eller 35xx serie med SKV-karosser?

Greger Larsson

FNR402 = urspr SJ 3518, sedermera Olssons, Vittskövle/Degeberga
(DOJ732 = urspr SJ 3565, senare Ehns, Torsö, Mariestad m fl)

Varavamehaanik

Jag välkomnar dig till detta SKV ratten!
2,5 år av hantverk med en kompis på helgerna. Syftet var att återställa den exakta historien om den svenska tränare, men att göra sig ett av mycket hög kvalitet bussar, som reser runt i världen med dina vänner. Restaurering av bussen är en trevlig hobby för oss.
Fler bilder finns http://www.polygonimatkad.ee/?id=4139
Färgerna är valda med buss från Sverige hittade bussen och de första komponenterna inte är identiska med den ursprungliga SJ buss. Salon från samma tid, men bussbolaget i Finland, och Onni Vilkas.
Om Sverige är ett trevligt återseende av gamla bussar, då definitivt prova att delta!

Tõnu Piibur

Helge Alared

Ojoj! En i mitt tycke väldigt smakfull renovering! Stolarna smälter in fint och färgsättningen av bussen är bara...mums!

/Helge

Niklas Bygdestam

Roligt att någon återställt en husbuss till buss igen :D

Men har denna återställning skett i Sverige eller i Estland?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredrik Mattsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 30 juli 2010, 23:51:34 PM
Roligt att någon återställt en husbuss till buss igen :D

Men har denna återställning skett i Sverige eller i Estland?

inte är det då i Sverige ;)

Varavamehaanik

Jag har läst forum: husbuss svenska tränare har förbjudits och historia av rörelsen är förbjuden. Husbuss Estland inte har förbjudits. Detta är orsaken som har husbuss bussen tillbaka. Så det borde vara rimligt.
Jag är chef för en skola och de normer för sina bilar för återupprättandet av fred nerver. Restaurering av en stor buss lugna nerverna över tiden ;)
Nästa projekt är enda bevarade i världen ZIS 127 http://www.vanatehnika.ee/modules.php?name=Forums&file=viewforum&f=60

Buss entusiaster kan köra sin fritid i Sverige eller Estland. Alla handlingar är lagliga. Den offentliga sektorn är inte erbjuds.

Tõnu

Svempa

Det står någon gammalt rysk buss i en lada i halland som påminner om zis http://www.torpabystuga.se/sv/bussmuseum/bussar.php den finns inte med på deras hemsida.
Undrar om den finns kvar. Någon som vet.?
Zis tillverkade oxå någon metropol/ mack kopia. någon som vet mer?.

Björn Forslund

Torpa sålde den bussen till någon annan. Den var i för dåligt skick för att det skulle bli någon renovering, vad jag minns. Återstår väl att se om det händer något med den i framtiden.

Svempa

Den står på ett skkrotupplag den är från litauen 50 tal .  den finns dock kver.  emnl killen jag pratade med på torpa bussmuseum. för någon minut sedan.

Mats Karlsson

Citat från: Svempa skrivet 31 juli 2010, 13:20:15 PM
Den står på ett skkrotupplag den är från litauen 50 tal .  den finns dock kver.  emnl killen jag pratade med på torpa bussmuseum. för någon minut sedan.

Det var en Ukrania-byggd LAZ. Visserligen kom den första LAZ-modellen redan 1956, men den LAZ som hamnade i Torpa lär vara av typen LAZ-699 som kom 1966, men bör ha tillverkats under 1970-talet eller omkring 1980. De mekaniska komponenteran kom från lastbilstillverkaren ZIL, där motorn var en bensin-V8 på 180 hk.