SL Trafikområden

Startat av Helena Jönsson, 24 juli 2010, 10:10:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Helena Jönsson

Frågor gällande SL's trafikområden:

Som vi tidigare diskuterat här på buss snack så körs ju en del linjer av olika garage som t.ex. så körs ju 73:an av Lidingö trots att det är en city-linje och Hornsberg kör turer på 133 trots att det är en söderortslinje.
Är detta något Busslink valt själva att göra pga optimala omlopp eller är det redan med i trafikpaketen från SL's sida?
Vad ingår egentligen i city/innerstadspaketet?
Är det förresten bara ett paket eller är det två (Hornsberg/Söder)?

Den enda tydliga avvikelsen i city är ju att 71:an körs av Nobina då detta även står tryckt i tidtabellen.

Tack på förhand  :)

Ted Selander

SL handlar upp områdesvis (geografiskt), med tillhörande linjer. Resp. trafikutövare gör själva tidtabellerna (detaljerna) och omloppen. Så länge avtalskraven följs står det sedan fritt att köra över avtalsgränserna. Förfarandet tillämpas inte bara av Busslink utan också av Nobina och tidigare Veolia. Allt beroende på vilka områden man har för tillfället.

/Ted

Knut

Er vel vanlig rundt om de fleste steder. I Ruter# området kjørte Norgesbuss avd Drøbak noen turer på morgenen i Bærum.
Man kjørte fra Drøbak til Oslo som normalt. Så tomtur ut i vestkanten for å ta en tur inn til Oslo.
Var vel 2 vogner varje dag. Om ikke flere sist vinter
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Helena Jönsson

Okej då hade ju läget sett annorlunda ut om Busslink t.ex. bara haft Innerstadspaketet.
Men är innerstaden ett eller två paket? Läste dessutom någonstans om att en ny depå i Frihamnen var på gång vilket innebär tre depåer..

Ted Selander

Citat från: Helena Jönsson skrivet 25 juli 2010, 19:07:44 PM
Okej då hade ju läget sett annorlunda ut om Busslink t.ex. bara haft Innerstadspaketet.
Men är innerstaden ett eller två paket? Läste dessutom någonstans om att en ny depå i Frihamnen var på gång vilket innebär tre depåer..

Det är ett trafikavtal. Trafikvolymen ändras inte pga. Frihamnen. Det är Hornsberg som ska evakueras delvis, då det ska byggas en ny utrymmeskrävande anslutning till Essingeleden. På sikt ska hela garaget in under gräsmattan på Kristinebergs IP, men det blir aldrig lika stort igen.

/Ted

Bussmicke

Citat från: Ted S skrivet 24 juli 2010, 11:57:32 AM
SL handlar upp områdesvis (geografiskt), med tillhörande linjer. Resp. trafikutövare gör själva tidtabellerna (detaljerna) och omloppen. Så länge avtalskraven följs står det sedan fritt att köra över avtalsgränserna. Förfarandet tillämpas inte bara av Busslink utan också av Nobina och tidigare Veolia. Allt beroende på vilka områden man har för tillfället.

/Ted

I så fall undrar jag varför inte Södertälje o Botkyrka kör åt varann?
Botkyrka skulle ju kunna köra en del på 748 exv.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

Citat från: Bussmicke skrivet 26 juli 2010, 00:18:14 AM
I så fall undrar jag varför inte Södertälje o Botkyrka kör åt varann?
Botkyrka skulle ju kunna köra en del på 748 exv.

Busslink och Nobina tänker inte likadant i denna fråga. Nobina mixar mycket mindre mellan trafikområdena än vad Busslink gör.

Helena Jönsson

Citat från: Karsten skrivet 26 juli 2010, 00:25:44 AM
Busslink och Nobina tänker inte likadant i denna fråga. Nobina mixar mycket mindre mellan trafikområdena än vad Busslink gör.

Kanske har med att göra hur deras planeringsorganisation ser ut? Busslink kanske jobbar med hela SL-trafiken i ett paket medan Nobina kanske delar upp paketen var för sig på skiljda planerare.

Karsten

Citat från: Helena Jönsson skrivet 26 juli 2010, 09:28:55 AM

Kanske har med att göra hur deras planeringsorganisation ser ut? Busslink kanske jobbar med hela SL-trafiken i ett paket medan Nobina kanske delar upp paketen var för sig på skiljda planerare.

Det är möjligt. Nobina har viss samkörning mellan Björknäs och Tyresö, Björknäs kör en hel del på 401 under dagtid vardagar. Inte alls lika mycket som på Busslinks tid då Björknäs körde turer på 180,188,806 och 840. Jag vet inte hur mycket man tjänar på dessa samkörningar så länge det inte rör sig om ett omfattande utbyte, möjligtvis kan man spara in något omlopp på det stora hela. Samtidigt kan det vara problem att ha endast en avgång på "någon annans" linje, det kan kräva en stor linjeutbildningsinsats för en relativt liten vinst.

Adrian Langemar

Citat från: Karsten skrivet 26 juli 2010, 11:44:44 AM
Det är möjligt. Nobina har viss samkörning mellan Björknäs och Tyresö, Björknäs kör en hel del på 401 under dagtid vardagar. Inte alls lika mycket som på Busslinks tid då Björknäs körde turer på 180,188,806 och 840. Jag vet inte hur mycket man tjänar på dessa samkörningar så länge det inte rör sig om ett omfattande utbyte, möjligtvis kan man spara in något omlopp på det stora hela. Samtidigt kan det vara problem att ha endast en avgång på "någon annans" linje, det kan kräva en stor linjeutbildningsinsats för en relativt liten vinst.

Jag får uppfattningen att Nobina/Swebus hade mer samkörning förut, även om jag inte riktigt håller koll på hur läget ser ut idag. Förut körde Tyresö många turer på linje 172 för att undvika långa tomkörningar mellan Botkyrka och Skarpnäck, men jag tror att de har slutat med det. På den tiden som Swebus hade Ekerötrafiken kördes de omlopp som började och slutade vid Brommaplan av Bromma, men det är ju inte längre möjligt eftersom det numera är olika entrepenörer och för övrigt har ju Brommagaraget flyttat. Arriva har naturligtvis ingen samkörning eftersom deras områden ligger så långt ifrån varandra. Linjebuss/Connex/Veolia (vad blir nästa namn?) hade på sin tid en hel del samkörning mellan Råsta och Kalhäll, bland annat på linje 518. Vet förresten någon vilken depå som kör 518 numera? Det borde ju vara Bromma, men linjen hör till avtalsområdet Järfälla/Upplands bro.

Peter Rost

518 körs av Kalhäll, såvitt jag vet.

/Peter