Tänk spårvagn, kör buss [bild]

Startat av Göran Nilsson, 22 juli 2010, 15:04:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göran Nilsson

Veolia 4843 som ersättning för spårvagn på linje 2 i Norrköping i går. Spårvagnarna är ju ersatta av buss 5 juli - 8 augusti pga banarbeten. En hel del Vestar körde spårvagn i går, förutom 4843 såg jag även 4839-4841 och därutöver användes några av de äldre gasledbussarna i 36xx-serien (fd Swebus Göteborg 51xx) samt några ledbussar i 800-serien.
/ GNl

Bussfanatikern

Väldigt amatörmässig skyltning, "002" istället för bara "2". Men det beror troligen på att denna buss är försedd med Zebra-Mobitec ICU 300/400 och på dessa kan man råka skylta så om man inte är van vid att hantera denna skyltdator.

Ersa

Citat från: Bussfanatikern skrivet 23 juli 2010, 01:45:05 AM
Väldigt amatörmässig skyltning, "002" istället för bara "2". Men det beror troligen på att denna buss är försedd med Sebra-Mobitec ICU 400 och på dessa kan man råka skylta så om man inte är van vid att hantera denna skyltdator.

Vissa bussar skyltas då korrekt. Är det bristfällig interninformation från huvudman och/eller operatör som gör att vissa förare inte vet hur man skyltar ensiffriga linjenummer? Man kan ju inte direkt kräva att förarna själva ska lista ut tekniken utan instruktioner, som jag ibland får intrycket att vissa skribenter gör. Dock inte just i denna tråd.

Bussfanatikern

Jag skulle tro att det beror på dålig information från bussbolaget i det här fallet. Jag har fått nöjet att skylta med just Zebra-Mobitec ICU 300/400 och lärt mej alla funktioner på den. Nu är jag dock själv inte bussförare men däremot datorintresserad och det ser bara så töntigt ut när det står "020" eller "002" på skylten. När jag bodde hemma i Eskilstuna så lärde jag ett antal förare att hantera just denna typ av skyltdator som är väldigt smidig och lättanvänd när man väl kan den. En sak till på just Zebra-Mobitec ICU 300/400 är att man även kan skylta bokstäverna A-F. Det går dock bara att komibnera en-siffriga och två-siffriga linjenummer med en bokstav. På Thoreb C-90 kan man inte skylta nollor före en-siffriga och två-siffriga linjenummer. Man kan heller inte skylta några bokstäver till linjenumret.