Huvudmeny

Nobina 6029 !!

Startat av at1981, 22 juli 2010, 07:33:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!

Jag har hört av en del människor att det finns en officiell och en inofficiell förklaring till varför Vagn 6029 inte är i bruk på linje 433C.

Officiella: Att den är inne på verkstad.
Inofficiella: Att den är för dyr i drift gentemot i det här fallet Vagn 69 som jag har sett ibland på 433C.

Om den nu är så dyr i drift, vilken framtid har Vagn 6029 i Nacka/Värmdö?
Om den inte ska va kvar där, vart ska den ta vägen då?

Det känns tråkigt att man ersätter en komfortmässigt finare buss med en buss som har lägre komfort i det här fallet :(.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Jo

Citat från: at1981 skrivet 22 juli 2010, 07:33:00 AM
Hejsan!

Jag har hört av en del människor att det finns en officiell och en inofficiell förklaring till varför Vagn 6029 inte är i bruk på linje 433C.

Inofficiella: Att den är för dyr i drift gentemot i det här fallet Vagn 69 som jag har sett ibland på 433C.

Det känns tråkigt att man ersätter en komfortmässigt finare buss med en buss som har lägre komfort i det här fallet :(.

Pratar du om cykel/godsbussen nu? Och 0069 är en av de nya säffleboggiebussarna då?
Kanske var inte anstormningen av cyklar så stor att det motiverade att man skulle ha en speciell buss på just denna linje. Uddabussar har ju inte alltid varit så lyckade i stora/nämnda trafikområde så det är väl inte otroligt att man föredrar en standardbuss ifall detta är möjligt. Ni kan ju i alla fall vara glada så länge nu slipper åka B9S på sträckan.

Fredde

Citat från: at1981 skrivet 22 juli 2010, 07:33:00 AM
Hejsan!

Den inofficiella förklaringen kan du glömma. Vagnen står på verkstad och kommer att komma ut i trafik snart igen. /Fredde

Jan

Lösningen som Nobina valde var kanske inte den bästa! En vanlig linjevagn med släp hade varit bättre och enklare att lasta. Eftersom Nobina valde att ha få förare på godsbussen hade få förare med DE istället nyttjats.
I branschen i 40 år

Fredde

Citat från: Jan skrivet 22 juli 2010, 18:08:34 PM
Lösningen som Nobina valde var kanske inte den bästa! En vanlig linjevagn med släp hade varit bättre och enklare att lasta. Eftersom Nobina valde att ha få förare på godsbussen hade få förare med DE istället nyttjats.

Och vart hittar du villiga förare med DE för en sådan trafik i SL-trafiken?

Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 22 juli 2010, 22:51:10 PM

Att få tag i förare underlättas ju helt klart om man nu som Nobina hittat en begagnad godsbuss med automatlåda och utan släp. Då räcker ju de egna SL-utbildade förarna, och man slipper leta upp förare med behörighet för DE och kanske även manuell växellåda.

HB

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 juli 2010, 18:26:35 PM
Som KLT:s linje 408, både passagerarantal och antal cyklar hade kunnat utökats rejält, dessutom hade man kunnat använda en befintlig buss.

Jag antar dock att det är en PR grej detta med Carruss:en.

Tja, någon större skillnad i antalet sittplatser hade ju inte uppnåtts  med att använda en befintlig linjevagn. Och antalet cykelplatser räcker som det är. /Henrik/

HB

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 juli 2010, 00:00:02 AM
Det skiljer väl 12 platser mot en normalgolvsboggi, en sådan som man kunde tänkt sig att montera kula på.

Dock hade nog investeringen i ett speciellt täckt cykelsläp (som kanske bara används en säsong) varit större än anpassningsarbetena på 6029.
Dessutom väcker ju den senare mer uppmärksamhet också vilket inte är oviktigt ur PR synpunkt.

Miljögodkänd normalgolvsboggi växer inte på träd...

Jan

Citat från: Fredde_J skrivet 22 juli 2010, 22:51:10 PM

Söker man personal till en tjänst som utlyses så får man en uppsjö utav villiga. Finna folk med E kort är inget problem. Att bussen sedan skulle ha manuellåda! Varför det?
I branschen i 40 år