Lundavagn på ovanlig tjänst i Borås

Startat av Staffan Sävenfjord, 20 juli 2010, 19:31:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

De båda kvarvarande Carrus-bussarna (043 och 045) från Arriva i Lund användes även under sommaren i Borås. Vanligen ser man dem på 40-linjerna eller morgon- och eftermiddagsinsatserna på linje 9 resp 7. Men i dag syntes en av dem på linje 3. Det är inte vanligt ens på vintern.

Bussmicke

Mycket trevlig bild på en snygg buss.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 20 juli 2010, 21:05:54 PM
Mycket trevlig bild på en snygg buss.

Ser du en annan bild än jag?  :D  Säga vad man vill om Lundabussarna men snygga är de väl knappast. Antagligen är det fakir-dragen i mig som gör att jag dock gärna åker med dem. Men kanske är det för att det blir lite omväxling till alla MAN och OmniLink.

Cyklisten

Här håller jag med Bussmicke, har alltid tyck om Carrus City. Saknar lite Arriva 6501-6515 som försvann från Malmö (även om dessa var B10BLE), nu har man dock 6568, även den från Lund

Ersa

Är det inte fler än jag som blir lite förvirrad av bokstaven a i det dialektala begreppet "Lundavagnar" när det gäller Lund?
Det finns väl en bussdepå som heter just Lunda (och inte Lund) i Stockholms län. (Bromma?) ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 21 juli 2010, 09:10:20 AM
Är det inte fler än jag som blir lite förvirrad av bokstaven a i det dialektala begreppet "Lundavagnar" när det gäller Lund?
Det finns väl en bussdepå som heter just Lunda (och inte Lund) i Stockholms län. (Bromma?) ;)

-a är ett gammalt genitiv-postfix som motsvarar dagens -s. Just i sammanhang med Lund används det fortfarande: lundastudent, Lundagård, lundabuss...

Detta postfix är vanligt även i Sjuhäradsbygden (södra Västergötland). Ofta med både -s och -a för säkerhets skull. Min farmor kunde t ex säga "hansesa" i stället för "hans", alltså tre genitiv-postfix med ett e som bindebokstav.

Precis utan farmors fanns en busshållplats. När hållplatserna fick namn kom den att heta Lunda, vilket var förvånande eftersom gården heter Karlshed (viket hållplatsen också heter i dag). Förklaringen visade sig i att farmors svärson, alltså min farbror, hette Lund. Den som åkte runt för att förhöra sig om namn hade fått tag i någon granne och hade frågat vad han tyckte hållplatsen skall heta. Svaret blev:
- Jasså, dänn utanfôr Lundas (två postfix). 
Så hållplatsen bar felaktigt namnet Lunda under många år.

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 juli 2010, 19:31:36 PM
De båda kvarvarande Carrus-bussarna (043 och 045) från Arriva i Lund användes även under sommaren i Borås. Vanligen ser man dem på 40-linjerna eller morgon- och eftermiddagsinsatserna på linje 9 resp 7. Men i dag syntes en av dem på linje 3. Det är inte vanligt ens på vintern.

Även dagen därpå gick 043 på linje 3. Mer anmärkningsvärt var kanske att den idag lördag gick på linje 2 - dessa bussar brukar mycket sällan användas på helgerna.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bernt Talbrant