Slutkört för Veolia i Borås

Startat av Staffan Sävenfjord, 20 juli 2010, 19:25:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Åtminstone var det slutkört var Veolia 2265 när den kom till Södra torget i dag på väg till sjukhuset. Där blev den stående och bärgare tillkallades. Reservbussen, en Setra S416HDH från Marks Limousine, fick ersätta.

Det är mycket som skall göras innan bussen kan lyftas och köras i väg.

Men nu är den i alla fall upphissad fast man kommer inte i väg för det.

Bäst att hämta stora släggan...   

... och ge ena bakhjulet några rejäla slag. 

Hur det utvecklade sig vet jag inte eftersom jag var tvungen att lämna platsen i cirka 45 minuter men när jag kom tillbaka var i alla fall både bärgare och buss borta.

Knut

Den ville absolut til "sjukehuset" med andre ord. Men ville gjøre jobben sin for å komme seg dit.
Slagene mot bakhjulet var vel en drivaksel som skulle ut det da

MrRep

Citat från: svenerik eklund skrivet 20 juli 2010, 20:18:02 PM
Före detta 451 från Donalds Bilbärgning.

Tänkte väl att det var det... Donalds köpte ju ny tungbärgare till sin filial i Lund. ps. notera omlackering av bakändan som tydligen skulle vara Assistancekårens original motiv. Donalds hade någon specialare...  :P

Trafikar´n

Slaga mot hjulet er ikke för ikke for att få bort drivaxlarne,  disse sitter ju i bulteforband med diffen, o er ikke med peuma svaera att få vekk. Probleme hvar at at dere måste få  bort jula för att nå at skruve bort maxibraeken, det går ikke ju att crawle unner som på en lastbile da...
o alla o envar som veit hur det er att ta bort ett hjul ... en anders krefves det en dekkesklubba da

MrRep

Citat från: Trafikar´n skrivet 22 juli 2010, 00:30:13 AM
Slaga mot hjulet er ikke för ikke for att få bort drivaxlarne,  disse sitter ju i bulteforband med diffen, o er ikke med peuma svaera att få vekk. Probleme hvar at at dere måste få  bort jula för att nå at skruve bort maxibraeken, det går ikke ju att crawle unner som på en lastbile da...
o alla o envar som veit hur det er att ta bort ett hjul ... en anders krefves det en dekkesklubba da

Fel Fel... Det är drivaxeln dom skall ta bort! Ofta när man lossnat på bultförbandet så måste man ge drivaxeln några ordentliga slag för att koner motsv. skall lossna som ligger och spänner runt axlenoch håller den på plats. Hade dom skullat lossna drivdäcket så hade dom ju först hissat upp bussen vilket inte är gjort på bilden. För att släppa parkeringsbromsen (maxibraken) så görs detta oftast genom en luftslang i fronten och släppt parkeringsbroms inne i vagnen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: MrRep skrivet 22 juli 2010, 07:50:56 AM
Fel Fel... Det är drivaxeln dom skall ta bort! Ofta när man lossnat på bultförbandet så måste man ge drivaxeln några ordentliga slag för att koner motsv. skall lossna som ligger och spänner runt axlenoch håller den på plats. Hade dom skullat lossna drivdäcket så hade dom ju först hissat upp bussen vilket inte är gjort på bilden. För att släppa parkeringsbromsen (maxibraken) så görs detta oftast genom en luftslang i fronten och släppt parkeringsbroms inne i vagnen.

Den beskrivningen stämmer bra med hur det övriga arbetet bedrevs. Bärgaren gjorde också flera försök att komma i väg sedan han hissat upp bussen men fick hissa ned den igen. Till sist blev det storsläggan, vilket tydligen gav resultat.

Veolia hade för övrigt ett haveri till i tisdags på linje 100. Då hann man inte få ut någon ersättningsbuss innan nästa buss hade avgått. Även i går fick man ett haveri. Då fick man ut ersättningsbuss men även den havererade. Den konspiratoriskt lagde skulle säga att de har dragit ned på underhållet i och med att de tappar trafiken i december. Men så illa kan det väl inte vara... http://www.bt.se/nyheter/boras/dalig-information-om-installda-bussar%282023589%29.gm#comments

Jan Sjöberg

Känns nästan som Veolia har "tappat greppet" om linje 100 med nerkörda fordon.Dem har en egen verkstad i Borås numera så det borde inte vara så konstigt ... om det varit för ett år sedan så hadde jag förstått det ...
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Bernt Talbrant

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 22 juli 2010, 11:53:03 AM
Känns nästan som Veolia har "tappat greppet" om linje 100 med nerkörda fordon.Dem har en egen verkstad i Borås numera så det borde inte vara så konstigt ... om det varit för ett år sedan så hadde jag förstått det ...

Fast man har väl inga av bussarna som används på linje 100 stationerade i Borås. De som utgår härifrån körs av Hallgrens. Det hindrar dock förstås inte att man kan utnyttja verkstaden även för dessa Partilleplacerade bussar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 22 juli 2010, 12:24:46 PM
Fast man har väl inga av bussarna som används på linje 100 stationerade i Borås. De som utgår härifrån körs av Hallgrens. Det hindrar dock förstås inte att man kan utnyttja verkstaden även för dessa Partilleplacerade bussar.

Bussarna på linje 100 går aldrig till verkstaden i Borås annat än vid akuta och därmed stoppande fel. Så vad som hänt är möjligen att det är lättare att få bussarna reparerade nu än förut men inte mycket annat. Nu var det visserligen en buss som tidigare rullat i Kalmar län som drabbades på mina bilder men de bussar på linje 100 som varit med hela tiden av samma typ har rullat otroligt mycket. Jag tror även det var hård tjänst för berörda bussar i Kalmar län.

På sommaren verkar bara Volvo 8700 rulla på linje 100 förutom Hallgrens bussar. Scania Vest Contrast har andra uppgifter.