Nobina "ULTRA" Umeå lista

Startat av Muk, 20 juli 2010, 11:01:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Muk

En inventarielista över det som Nobina har rullande i stadstrafiken i Umeå. Listan baseras på det som jag har fått på bild och är därför inte komplett. Kompletteringar, förändringar och rättelser mottages tacksamt!

0095 JAL717

5206 SEY343
5207 SCH313
5208 SCH316
?
5210 SCH322
5211 SCH325


5352 SEY148
5353 SEY151
5354 SEY154
5355 SEY157
5356 SEY160
5357 SEY163

6458 XNT399

6905 BLP540
6906 BLP544
6907 BLP546
6908 BLP559
6909 DEC022
6910 BLP565
6911 BLP581
6912 BLP584
6913 BLP586
6914 BLP590
6915 CZH289
6916 BLL562
6917 EED861
6918 BLL573
6919 BLL579
6920 BLL583
6921 BLL591
?
6924 MWA873
?
6926 TGB169
6927 TGB175
6928 TGB211
6929 XOC213
6930 XOC233
6931 EKZ995
?
6933 DTM551
?
6935 EOM385
6936 ENW085
6937 JXF315
6938 JWZ405
6939 JEK620
6940 JEK664
6941 XNX423
6942 XOC163
6943 XNY743



Walter

#1
0095 JAL717
5206 SEY343
5207 SCH313
5208 SCH316
5209 SCH319
5210 SCH322
5211 SCH325
5352 SEY148
5353 SEY151
5354 SEY154
5355 SEY157
5356 SEY160
5357 SEY163

5358+59 är det tal om ska till Umeå, vet inte om det stämmer.

6458 XNT399Står nu i Säffle för rekond i väntan på uppdrag i Sörmland

6905 BLP540
6906 BLP544
6907 BLP546
6908 BLP559
6909 DEC022
6910 BLP565
6911 BLP581
6912 BLP584
6913 BLP586
6914 BLP590
6915 CZH289
6916 BLL562
6917 EED861
6918 BLL573
6919 BLL579
6920 BLL583
6921 BLL591

6924 MWA873
6925 OCN795
6926 TGB169
6927 TGB175
6928 TGB211
6929 XOC213
6930 XOC233
6931 EKZ995
6932 är flyttad till Dalarna
6933 DTM551
6934 DTM531
6935 EOM385
6936 ENW085
6937 JXF315
6938 JWZ405
6939 JEK620
6940 JEK664
Dessa är/ska flytta till Stockhom
6941 XNX423
6942 XOC163
6943 XNY743



En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bese001

Hej!

6933>NNT 2010-06, Avställd
6934>Via Hölö, avreg 2010-04

bussgrabben

Citat från: Muk skrivet 20 juli 2010, 11:01:20 AM
0095 JAL717

5206 SEY343
5207 SCH313
5208 SCH316
5209 SCH319
5210 SCH322
5211 SCH325


5352 SEY148
5353 SEY151
5354 SEY154
5355 SEY157
5356 SEY160
5357 SEY163

6458 XNT399 Flyttad. Står i Säffle för omlackering.

6905 BLP540
6906 BLP544
6907 BLP546
6908 BLP559
6909 DEC022
6910 BLP565
6911 BLP581
6912 BLP584
6913 BLP586
6914 BLP590
6915 CZH289
6916 BLL562
6917 EED861
6918 BLL573
6919 BLL579
6920 BLL583
6921 BLL591

6924 MWA873
6925 OCN795 (Avställd 2010-06-17)
6926 TGB169
6927 TGB175
6928 TGB211
6929 XOC213
6930 XOC233
6931 EKZ995

6933 DTM551 Såld till NNT Gävle.
6934 DTM531 Hölö. (Avregistrerad 2010-04-07)
6935 EOM385 Flyttad till SL-området. SL-lackad.
6936 ENW085 Flyttad till SL-området. SL-lackad.
6937 JXF315 Flyttad till SL-området. SL-lackad.
6938 JWZ405 Flyttad till SL-området.
6939 JEK620 Flyttad till SL-området.
6940 JEK664 Flyttad till SL-området.
6941 XNX423
6942 XOC163
6943 XNY743

Jag har gjort ändringar och tillägg i rött. Detta utifrån vad jag vet och fått reda på via BS.

Muk

Tack för all information! Så 6458 ska få sin 3e färgsättning nu. Jag undrar vad som skall ersätta den och 6933-6940.

AO

Citat från: Muk skrivet 20 juli 2010, 13:50:05 PM
Tack för all information! Så 6458 ska få sin 3e färgsättning nu. Jag undrar vad som skall ersätta den och 6933-6940.

Det kommer att komma ett antal Volvo 8700 från Gävle enligt vissa källor.

Muk

Citat från: AO skrivet 20 juli 2010, 16:33:23 PM
Det kommer att komma ett antal Volvo 8700 från Gävle enligt vissa källor.

Det blir spännande att se vad som dyker upp.  :)

Ersa

#7
6931 EKZ995: Avställd 2010-06-17, men alltjämt skriven på Umeå. Den försvinner nog i samband med att 57xx-vagnarna från Gävle kommer i trafik.

Med tanke på att bråkiga 6925 inte helt oväntat ställts av är jag lite nyfiken på om även de alla fem vagnarna 6924-6928 kommer att försvinna från Umeå. Staden torde ju bli helt etanolfri i höst, och vid detta tillfälle kommer bara fem Solarisbussar återstå av gamla Polarbuss Trafik AB sista flotta från juni 2006. Fast ytterst få lär ändå sakna de obekväma OmniCity-ledvagnarna.

Citat5358+59 är det tal om ska till Umeå, vet inte om det stämmer.

Kan nog stämma, då deras syskon ju redan är i Umeå sedan länge. Att samla hela serien på samma depå är både smidigt för förarna och ekonomiskt för huvudkontoret. Men man vet ju att inte lita alltför mycket på logik i denna bransch. ;)

Citat från: AO skrivet 20 juli 2010, 16:33:23 PM
Det kommer att komma ett antal Volvo 8700 från Gävle enligt vissa källor.

I så fall Xtrafik-rödgula 57xx-serien från Gävle stad som dök upp i Uppsala för omlack. Tyvärr har jag inte sett till någon av dem nu efter att omlackeringarna är genomförda.

Bussnissen

Citat från: Ersa skrivet 20 juli 2010, 23:05:19 PM
6931 EKZ995: Avställd 2010-06-17, men alltjämt skriven på Umeå. Den försvinner nog i samband med att 57xx-vagnarna från Gävle kommer i trafik.

Med tanke på att bråkiga 6925 inte helt oväntat ställts av är jag lite nyfiken på om även de alla fem vagnarna 6924-6928 kommer att försvinna från Umeå. Staden torde ju bli helt etanolfri i höst, och vid detta tillfälle kommer bara fem Solarisbussar återstå av gamla Polarbuss Trafik AB sista flotta från juni 2006. Fast ytterst få lär ändå sakna de obekväma OmniCity-ledvagnarna.

Kan nog stämma, då deras syskon ju redan är i Umeå sedan länge. Att samla hela serien på samma depå är både smidigt för förarna och ekonomiskt för huvudkontoret. Men man vet ju att inte lita alltför mycket på logik i denna bransch. ;)

I så fall Xtrafik-rödgula 57xx-serien från Gävle stad som dök upp i Uppsala för omlack. Tyvärr har jag inte sett till någon av dem nu efter att omlackeringarna är genomförda.
Jag tror inte någon kommer att sakna de gamla polarbussarna, särskilt inte ledvagnarna.
En del av dom gick i bästa fall 65 km/h på E4.
När det gäller 53XX vagnarna så är inte de heller särskilt populära. De är att betrakta som "slut".
Det glappar både här och där, gnisslar, rycker och hoppar.
Dom är inte särskilt kul att köra helt enkelt. Dessutom luktar dom ofräscht inuti.

rengmark

6936 verkar vara stationerad i Lunda. Stod uppställd vid Spånga station tidigare idag.

Ersa

#10
Citat från: Bussnissen skrivet 21 juli 2010, 20:02:47 PM
Jag tror inte någon kommer att sakna de gamla polarbussarna, särskilt inte ledvagnarna.
En del av dom gick i bästa fall 65 km/h på E4.

Att med hjälp av batterikärran tvinga igång morgontrötta 6924 (fd 46) och 6925 (fd 47) kl 5 på morgnarna var ju mer regel än undantag på garagevakttjänsten. Sen snabbt ut med dem för att undvika få alltför mycket avgasrök inne i garaget. Därefter parkera dem ute på planen med motorerna igång, så hade de kvicknat till någorlunda när deras förare dök upp. Att tomköra dem till startläget på Östra Ersboda var också spännande. 40-45 km/t gick det uppför backen efter Hagarondellen, och fullastade timmerbilar körde ibland om en. Hur "snabbt" de gick med fullt lass ska vi nog inte nämna, men man slapp oroa sig för fortkörningböter. Slitna etanolmotorer dimensionerade för kortvagnar är inte den mest ultimata motorn en OmniCityledvagn kan ha.
Jag berättade för en trafikledare att antispinnlampan tänts på 6924 en gång. "Då måste det ha varit extremt halt om den orkade spinna loss" blev svaret. ::)

Ersa

Citat från: Bussnissen skrivet 21 juli 2010, 20:02:47 PM
När det gäller 53XX vagnarna så är inte de heller särskilt populära. De är att betrakta som "slut".
Det glappar både här och där, gnisslar, rycker och hoppar.
Dom är inte särskilt kul att köra helt enkelt. Dessutom luktar dom ofräscht inuti.

"Slut" är ett lite starkt ord, för de går inte på övertid rent teoretiskt. Visst har de gått många långa mil i Jönköping på ett avtal från att de var nya 2001 tills att avtalet gick ut 2008. Efter dessa sju år är de väl i princip avbetalda och avskrivda, men pga Länstrafikens ålderskrav är det ju helt okej att ta in ett gäng gamla bussar, bara de har AC. Om Länstrafiken hade velat ha enbart nya bussar förutom de gamla Polarbussarna hade de varit tvungna att kräva det i anbudet för att någon trafikutövare skulle lägga ner de pengarna. Hade Veolia vunnit dagens avtal hade även de forslat in gamla bussar från förlorade kontrakt runtom i Sverige.

Det i stort sett enda jag ogillar med 52xx- och 53xx-vagnarna från Jönköping är all onödig teknik man fick för sig att proppa in som något slags experiment när de tillverkades. Andra Säfflebussar av 2001 års modell som jag kört har inte ens hälften av all denna exprimentteknik som idag mer än gärna krånglar och gladeligen felvarnar med ljus- och ljudsignaler. Även antispinnfunktionen drabbas ofta av datorfel, och lägger av när man behöver den som bäst. Vridbar boggiaxel saknas tyvärr, vilket gör kurvtagningen svår med tanke på att boggilyftknappen (som vanligt) sitter lite dumt till. Den borde alltid sitta som en knapp i golvet för vänsterfoten, så man kan ratta med båda händerna samtidigt. Men när datorerna fungerar och den raka vägen är torr är boogivagnarna i 52xx-serien tysta och helt underbara att glida fram i. :)

AO

Citat från: Ersa skrivet 20 juli 2010, 23:05:19 PM
I så fall Xtrafik-rödgula 57xx-serien från Gävle stad som dök upp i Uppsala för omlack. Tyvärr har jag inte sett till någon av dem nu efter att omlackeringarna är genomförda.

De som var i Uppsala ska nog söder över. Jag såg ett tiotal 57xx vagnar hos KR i Söderhamn för några veckor sedan, det lät här som att de var tänkta för Umeå. Gävle hade ju en hel del vagnar i 57xx-serien som ska spridas över landet  :)

Bussnissen

Citat från: Ersa skrivet 22 juli 2010, 03:19:00 AM
"Slut" är ett lite starkt ord, för de går inte på övertid rent teoretiskt. Visst har de gått många långa mil i Jönköping på ett avtal från att de var nya 2001 tills att avtalet gick ut 2008. Efter dessa sju år är de väl i princip avbetalda och avskrivda, men pga Länstrafikens ålderskrav är det ju helt okej att ta in ett gäng gamla bussar, bara de har AC. Om Länstrafiken hade velat ha enbart nya bussar förutom de gamla Polarbussarna hade de varit tvungna att kräva det i anbudet för att någon trafikutövare skulle lägga ner de pengarna. Hade Veolia vunnit dagens avtal hade även de forslat in gamla bussar från förlorade kontrakt runtom i Sverige.

Det i stort sett enda jag ogillar med 52xx- och 53xx-vagnarna från Jönköping är all onödig teknik man fick för sig att proppa in som något slags experiment när de tillverkades. Andra Säfflebussar av 2001 års modell som jag kört har inte ens hälften av all denna exprimentteknik som idag mer än gärna krånglar och gladeligen felvarnar med ljus- och ljudsignaler. Även antispinnfunktionen drabbas ofta av datorfel, och lägger av när man behöver den som bäst. Vridbar boggiaxel saknas tyvärr, vilket gör kurvtagningen svår med tanke på att boggilyftknappen (som vanligt) sitter lite dumt till. Den borde alltid sitta som en knapp i golvet för vänsterfoten, så man kan ratta med båda händerna samtidigt. Men när datorerna fungerar och den raka vägen är torr är boogivagnarna i 52xx-serien tysta och helt underbara att glida fram i. :)

Det må vara att 53XX vagnarna är relativt nya, men dom är inte särskilt väl underhållna.
När det gäller 52XX serien kan man verkligen snacka om att GLIDA fram. I vintras var det ett äventyr att köra
dessa vagnar. När det kom nysnö så fanns det praktiskt taget inget grepp på framhjulen. Då gled man verkligen iväg
åt alla håll och kanter när man skulle svänga eller bromsa. Ja det var riktigt otrevligt, ett hett samtalsämne i fikarummet
under vintern.  Att de skulle vara tysta kan jag bara delvis hålla med om. En del av dom låter som en gigantisk hårtork
när de varvar upp. 5206 har haft enorma dörrproblem som ingen verkar kunna lösa.
Har hört rykten om att det är 7-8 Scania som kommer till Umeå. Sanningshalten i detta vet jag inget om.

Jan

Citat från: AO skrivet 22 juli 2010, 17:02:36 PM
De som var i Uppsala ska nog söder över. Jag såg ett tiotal 57xx vagnar hos KR i Söderhamn för några veckor sedan, det lät här som att de var tänkta för Umeå. Gävle hade ju en hel del vagnar i 57xx-serien som ska spridas över landet  :)

Är någon av dessa 57xx omlackade och flyttade till Umeå?
I branschen i 40 år