Fråga till Saab- och övriga bilkunniga

Startat av Simon A, 19 juli 2010, 18:09:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon A

Hej allihop!

Som flera vet vi de här laget så fick jag överta en Saab 900i -85: a för 1,5 månad sen. Vi startade den direkt och den for iväg som ett skott trots två stillastående år vid en åkerkant. Men efter att ha vaxat den, vilket gjordes på självaste bröllopsdagen mellan Daniel och Victoria så körde jag ett litet varv i Storvreta på maximalt 1,5 kilometer. Den gick riktigt bra så det var synd att ställa in den i garaget. Någon vecka efter detta skulle jag ta fram den igen för att byta servoolja men nu startar den inte. Pappa har bytt allt som har med tändningen att göra: tändstift, tändspole, tändkablar, fördelarlock, rotor och tändmodul men inget hjälpte. Vi har kollat att det kommer bensin genom soppafiltret och både på ut- och insuget och en av spridarna. Det fanns soppa i tryck på alla nämda ställen.

Nu här för ett tag sen kollade pappa med en granne om det fanns nån gnista och det fanns det inte och inte heller verkar den pumpa fram soppa till motorn för både 1: an och 4: ans stift är torra. Nu kanske det inte gnistrade pga att batteriet börjar bli trött efter alla startförsök. Vi provade även att ha i en skvätt färsk bensin bland de första vi gjorde.

Både pappa och jag står rådlösa (speciellt jag eftersom mina kunskaper är bristfälliga, och vet inte varför den inte startar. Är det någon här på snacket som har erfarenhet av något liknande och vet vad det kan bero på? Alla teorier och tankar välkomnas!

//Simon

Björn Forslund

Är det en insprutningsmotor finns det flera grejer som kan krångla. Har ni provat att byta kondensatorn i strömfördelaren?
Finns det gnista är det soppan som inte kommer fram. Vet inte vad det är för motor i dessa bilar, men i många bilar finns det en kamrem som driver kamaxeln som ska bytas efter ett visst antal mil. Går denna av går det givetvis inte att starta.

Batteriet måste givetvis laddas upp, du har väl en batteriladdare?

Simon A

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 juli 2010, 18:51:33 PM
Är det en insprutningsmotor finns det flera grejer som kan krångla. Har ni provat att byta kondensatorn i strömfördelaren?
Finns det gnista är det soppan som inte kommer fram. Vet inte vad det är för motor i dessa bilar, men i många bilar finns det en kamrem som driver kamaxeln som ska bytas efter ett visst antal mil. Går denna av går det givetvis inte att starta.

Batteriet måste givetvis laddas upp, du har väl en batteriladdare?
Jodå, batteriet är säkerligen uppladdat vid det här laget också :) Tack för tipsen. Vi ska kolla på det

//Simon

pierrew

Citat från: Simon A skrivet 19 juli 2010, 19:38:47 PM
Jodå, batteriet är säkerligen uppladdat vid det här laget också :) Tack för tipsen. Vi ska kolla på det

//Simon

Saab har väl aldrig haft Kamrem. Inte vad jag sett på bensinmotorerna iallafall. Kedja ;)

Ni har förståss kollat allt basic till tändningen genom att mäta upp allt med multimeter, kollat säkringar, jordpunkter, kabelskor, T-lås osv.
Finns en tändlägesgivare (hallgivare?) så kolla den också.

Jobergg

Får den ingen gnista så börja att mät upp så det finns matning fram till tändspolen så inte den försvunnit, men det gjorde ni väl innan ni började byta alla tänddelar!

Kolla alla säkringar också.

Lycka till och hoppas ni får igång den.

Ersa

Är det brytare på den, eller brytarlöst? I mitten av 80-talet kunde båda delarna förekomma parallellt i några år. Dvs att det satt ett brytarlöst system i form av en liten box under den vanliga fördelardosan, vilket vi upptäckte på den 900i -87 vi hade för många år sedan.
Man kan väl även själv byta ut själva brytaren mot en liten elektronisk låda som gör samma jobb? En sån hade en vän iaf på sin moped redan 1994, och kunde så varva mer utan att brytarna inte "hann med". Så slapp han ställa in tändningen rent mekaniskt också.

Funkar inget så har jag några nummer till duktiga Saabmekaniker i Roslagen, c:a 6-7 mil från Storvreta.

Simon A

Citat från: Ersa skrivet 19 juli 2010, 21:52:58 PM
Är det brytare på den, eller brytarlöst? I mitten av 80-talet kunde båda delarna förekomma parallellt i några år. Dvs att det satt ett brytarlöst system i form av en liten box under den vanliga fördelardosan, vilket vi upptäckte på den 900i -87 vi hade för många år sedan.
Man kan väl även själv byta ut själva brytaren mot en liten elektronisk låda som gör samma jobb? En sån hade en vän iaf på sin moped redan 1994, och kunde så varva mer utan att brytarna inte "hann med". Så slapp han ställa in tändningen rent mekaniskt också.

Funkar inget så har jag några nummer till duktiga Saabmekaniker i Roslagen, c:a 6-7 mil från Storvreta.
Jo, det stämmer bra att det är ett brytarlöst system i den. Vi har inte provat att mäta någon elektricitet i den överhuvudtaget utan vi tog ju bara allt som satt i den förra Saaben (900C -87) och den startade ju. Men vi ska kolla upp alla förslag vi fått och om inget funkar tar jag mer än gärna nummer till mekanikerna :)

//Simon

Simon A

Saaben lever igen nu sen igår kväll då pappa och jag böt ut hela fördelaren som vi tog från den andra Saaben. Och den gick helt otroligt bra också dessutom. Jag tackar ännu en gång för alla råd längs vägen :)

//Simon