Upplands lokaltrafik slår på stort....

Startat av kimpan, 19 juli 2010, 07:24:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kimpan

Ersa

Ja, detta ingick i det större av de två anbuden som KR vann nu senast. Det är väl enda sättet för UL att få in lika många resenärer i en enda ny buss, som en gammal 20-meters normalgolvad Volvoledvagn med mittmotor rymde? Frågan är om dubbeldäckarna hinner levereras till trafikstarten om lite mindre än ett år, då ju alla överklaganden lär dra ut på tiden. Hur lång är leveranstiden på dubbeldäckare i snitt?

at1981

Hej!

Jag hoppas att SL och dess entreprenörer inspireras av detta och inför dubbeldäckare på långlinjer ute på landsbygden där det är praktiskt genomförbart att köra dubbeldäckare.
(Kan man kombinera lågentré på bottenplan med en extra våning ovanpå dit man kommer med hjälp av trappsteg förstås på ett bra sätt?)
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

the0fiskis

Citat från: at1981 skrivet 19 juli 2010, 19:05:04 PM
Hej!

Jag hoppas att SL och dess entreprenörer inspireras av detta och inför dubbeldäckare på långlinjer ute på landsbygden där det är praktiskt genomförbart att köra dubbeldäckare.
(Kan man kombinera lågentré på bottenplan med en extra våning ovanpå dit man kommer med hjälp av trappsteg förstås på ett bra sätt?)
håller med dig

det borde gå ju med  lågentré  på bussen

sen måste det inte gå på långlinjer se london/englad när kör man inte dubbelbussar på långlinjer  ;)

Mange_buss

Någon som vet modell? Blir det Beulas??  :)

kimpan

Citat från: Mange_buss skrivet 20 juli 2010, 15:18:17 PM

Det är nog ingen som vet vilken modell... man vet ju inte ens vem som ska köra ännu då upphandlingen är överklagad.

Leif D

Citat från: the0fiskis skrivet 19 juli 2010, 20:15:29 PM
håller med dig

det borde gå ju med  lågentré  på bussen

sen måste det inte gå på långlinjer se london/englad när kör man inte dubbelbussar på långlinjer  ;)

De dubbedäckare som avses, o som redan finns ca 15 st av i Ötrafs trafik (ytterligare ca 30 st kommer i nyss avslutad upphandling), är låggolvsbussar, dvs hela nedre plan är låggolv, vilket är ett måste för att få till dubbeldäckare med tillräcklig takhöjd på två plan.

Stångåbuss 701 på Nygatan i Norrköping 2008-03-12. Foto Leif D.

Citat från: Mange_buss skrivet 20 juli 2010, 15:18:17 PM

När det gäller bussmodel, så är väl Beluas tveksam. Har har man haft stora värmeproblem med bussar av det märket gångna vintern i Östergötland, varför man väl nästa gång troligen köper VanHool igen. Helmark är ju numera ute ur leken, då detta förteg gått i konkurs. Dock var väl även här kvalitet inte den starka sidan.
;-)

Ersa

Citat från: at1981 skrivet 19 juli 2010, 19:05:04 PM
Jag hoppas att SL och dess entreprenörer inspireras av detta och inför dubbeldäckare på långlinjer ute på landsbygden där det är praktiskt genomförbart att köra dubbeldäckare. (Kan man kombinera lågentré på bottenplan med en extra våning ovanpå dit man kommer med hjälp av trappsteg förstås på ett bra sätt?)

Precis alla dubbeldäckare är väl av lågentrémodell vad jag vet. Någon form av högre golv på nedervåningen är ju inte fysiskt möjligt då innertakhöjden skulle bli för låg. Jag hoppas inte att det kommer in udda bussar i SL-trafiken som måste låsas på vissa linjer. Det är ju nog illa idag med den blå lacken som förstör en hel del merutnyttjning. Och vad kommer inte all extra internutbildning för de SL-förare som ska köra dubbeldäckare att kosta oss? Nej tack.

Citat från: the0fiskis skrivet 19 juli 2010, 20:15:29 PM

Här i Sverige kör man dubbeldäckare enbart på långlinjer och expressbusstrafik med få stopp. Dubbeldäckare för svensk stadstrafik som i London är inte aktuellt och kommer nog aldrig att bli det heller. Frågan är om det ens går att köpa t.ex Scanias stadsdubbeldäckare i högertrafikutförande.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 20 juli 2010, 22:52:47 PM
Precis alla dubbeldäckare är väl av lågentrémodell vad jag vet. Någon form av högre golv på nedervåningen är ju inte fysiskt möjligt då innertakhöjden skulle bli för låg. Jag hoppas inte att det kommer in udda bussar i SL-trafiken som måste låsas på vissa linjer. Det är ju nog illa idag med den blå lacken som förstör en hel del merutnyttjning. Och vad kommer inte all extra internutbildning för de SL-förare som ska köra dubbeldäckare att kosta oss? Nej tack.

Här i Sverige kör man dubbeldäckare enbart på långlinjer och expressbusstrafik med få stopp. Dubbeldäckare för svensk stadstrafik som i London är inte aktuellt och kommer nog aldrig att bli det heller. Frågan är om det ens går att köpa t.ex Scanias stadsdubbeldäckare i högertrafikutförande.
Det bör ju vara rätt buss på rätt linje förstås. Det är nog ytterst få linjer i SL-området som skulle fungera bra med dubbeldäckare. Fast å andra sidan vet jag inte om förtjustningen som SL har att köra ledbussar på motorvägslinjer är något bra alternativ? Jag har tidigare framhävt att linje 676 skulle fungera bra och faktiskt skulle vara en bra miljöinvestering. Att höja till 90 platser från 55, skulle innebära att man kunde plocka bort ca 8 omlopp från linjen. På ett år blir det (om man bara tar bort dem i högtrafik) ca 600 000 färre kilometer körda på ett år, om än en dubbeldäckare förstås drar något mer i bränsle...Problemet mer merutnyttjandet är nog inte så stor för en linje som 676, däremot bör man förstås vara försiktig med att använda sig av specieilla busskrav på linjer med få turer. Sedan kan ju faktiskt föraren nästan lika enkelt byta till en annan buss som att ändra linjenummret på bussen...

Jag håller dock med om att innerstadstrafik med dubbeldäckare nog inte är så lämpligt (oavsett att de väger för mycket för att få tillåtelse i Stockholms innerstad, men där går det möjigen att få dispens). Eftersom av- och påstigning tar längre tid bör dock dubbeldäckare reserveras till olika former av expresslinjer med enkelriktad resandeström och få stopp och inte minst med stort resandeunderlag. Om fler ska välja bussen är det nödvändigt med hög turtäthet, därför är det ingen bra lösning att försämra turtätheten ytterligare genom att sätta in större bussar. Därför bör det egentligen bara vara aktuellt på enstaka turer som annars måste förstärkas, eller på linjer som med ledbuss trafikeras med minst var 7,5:e minut i högtrafik. Det finns som jag ser det i Stockholm - förutom 676 - endast åtta linjer som skulle klara dessa krav: 446, 474, 516, 628 (om man inkluderar 628C), 670, 809, 818.  Och får jag välja mellan 24 meters ledbussar (eller ens 18) på motorväg och dubbeldäckare, tycker jag trots allt att det sistnämnda ger en betydligt skönare resa.

Fredde

Man får inte glömma bort detta med höjden på bussen när man talar om dubbeldäckare. Det gör ont om man passerar en låg viadukt... :P Därav kan man ju glömma allt som går t.ex till och från Slussen i Stockholm.

Mange_buss

Citat från: Fredde_J skrivet 21 juli 2010, 00:16:20 AM
Man får inte glömma bort detta med höjden på bussen när man talar om dubbeldäckare. Det gör ont om man passerar en låg viadukt... :P Därav kan man ju glömma allt som går t.ex till och från Slussen i Stockholm.

Fast i framtiden kanske det blir annorlunda där, då det kanske inte kommer gå några bussar från Sludden mot NV. Tvärbanan ska ju (eventuellt?) rustas upp och man diskuterar ju frågan att (långt fram i tiden?) eventuellt bygga ut tunnelbanan så att bussarna till NV utgår från Hemmesta eller liknande ort...

(eller är jag helt ute och cyklar?)

Carl Eric

Citat från: Mange_buss skrivet 21 juli 2010, 17:48:26 PM
Fast i framtiden kanske det blir annorlunda där, då det kanske inte kommer gå några bussar från Sludden mot NV. Tvärbanan ska ju (eventuellt?) rustas upp och man diskuterar ju frågan att (långt fram i tiden?) eventuellt bygga ut tunnelbanan så att bussarna till NV utgår från Hemmesta eller liknande ort...

Njaa, det som har diskuterats mest är nog en Tunnelbane utbyggnad till Forum Nacka, och att bussarna sedan utgår därifrån!

Och Saltsjöbanan/Tvärbanan kan nog inte göra så mycket åt saken!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mange_buss

Citat från: calken skrivet 23 juli 2010, 07:25:58 AM
Njaa, det som har diskuterats mest är nog en Tunnelbane utbyggnad till Forum Nacka, och att bussarna sedan utgår därifrån!

Och Saltsjöbanan/Tvärbanan kan nog inte göra så mycket åt saken!

Jag menade Forum Nacka, satt och tänkte på Hemmesta i andra trådar...  ::)

Andreas

Citat från: Mange_buss skrivet 21 juli 2010, 17:48:26 PM

Såvitt jag vet, så finns det planer på att bygga ihop Tvärbanans östra ände (Sickla Udde i Hammarby Sjöstad) med Saltsjöbanan och som jag ledsamt misstänker kommer ersätta C10 och C11 - vagnarna, dvs. de gamla T-banevagnarna som byggdes om för Saltsjöbanan för en hel del år sedan och som fint kämpar vidare på banan. Om blåa linjens eventuella förlängning till Orminge eller liknande blir av, så lär det som sagt ta en rätt lång tid tills det kan bli verklighet. Det finns även planer på att bygga Tvärbanan på egna spår in till Slussen, dels via en andra tunnel under gamla Katarinakvarteren (första tunneln är Saltsjöbanans befintliga tunnel) eller att Tvärbanan får rulla vidare på nya spår på Folkungagatan och Renstiernas gata ner till Slussen. Jag föredrar det absolut sista av alternativen. Detta är det jag har en hum om, ny information har säkert dykt upp.

Edit: Det är nog i så fall Saltsjöbanan som är i behov av en uppfräschning och inte Tvärbanan.  ;)

Mange_buss

Citat från: Andy91 skrivet 23 juli 2010, 12:34:12 PM
Såvitt jag vet, så finns det planer på att bygga ihop Tvärbanans östra ände (Sickla Udde i Hammarby Sjöstad) med Saltsjöbanan och som jag ledsamt misstänker kommer ersätta C10 och C11 - vagnarna, dvs. de gamla T-banevagnarna som byggdes om för Saltsjöbanan för en hel del år sedan och som fint kämpar vidare på banan. Om blåa linjens eventuella förlängning till Orminge eller liknande blir av, så lär det som sagt ta en rätt lång tid tills det kan bli verklighet. Det finns även planer på att bygga Tvärbanan på egna spår in till Slussen, dels via en andra tunnel under gamla Katarinakvarteren (första tunneln är Saltsjöbanans befintliga tunnel) eller att Tvärbanan får rulla vidare på nya spår på Folkungagatan och Renstiernas gata ner till Slussen. Jag föredrar det absolut sista av alternativen. Detta är det jag har en hum om, ny information har säkert dykt upp.

Edit: Det är nog i så fall Saltsjöbanan som är i behov av en uppfräschning och inte Tvärbanan.  ;)
Det är så jag hört allt också...  :)

jag var uppenbarligen helt vimse i skallen när jag skrev att tvärbanan behövde upprustning - kanppast nödvändigt just nu...  ;) Saltsjöbanan däremot skulle väl behöva en upprustning, men vagnarna får gärna behållas...  :)