GS 557 Redbergsplatsen + repris [Bild]

Startat av Nupski, 19 juli 2010, 00:22:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nupski

Tagen 2010-07-18 på Redbergsplatsen. Denna kärra har man vevat runt med många långa mil. Min första luftkudde punka och min första krock med annat fordon gjorde med denna. Bilkrocken kan fortfarande ses om man tittar på reg plåten och skrapmärkena i bakre hjulhuset är kvar efter luftkudde punkan.

Så här såg hon ut när det begav sig  ;D, där ser man bättre reg plåten.

Beklagar kvaliten den nya med en Nokia N97 den gamla med Nokia N95.

Simon A

Vad var det som hände när du krockade? Du verkar ju köra väldigt bra (vet inte vad jag har fått det från men du känns som en sån som kör bra när du recenserar bussar du kört) så jag misstänker att det var nån annan som gjorde fel.

//Simon

Bussfanatikern

557:an är den enda "vanliga" ledbussen i just 550-serien som fortfarande är i trafik om man bortser från 550 som är en stomlinjebuss. Den är också aktiv i trafiken men bara på stomlinjerna 18 och 19.

Zella

Citat från: Simon A skrivet 19 juli 2010, 02:48:18 AM
Vad var det som hände när du krockade? Du verkar ju köra väldigt bra (vet inte vad jag har fått det från men du känns som en sån som kör bra när du recenserar bussar du kört) så jag misstänker att det var nån annan som gjorde fel.

//Simon

Tomas är en skicklig erfaren förare... men det är inte bilisterna här i värsta kusten

Nupski

Citat från: Simon A skrivet 19 juli 2010, 02:48:18 AM

//Simon

Det är alltid någon annan  ;D. Nej, skämt åsido det som hände vid kollisionen var att framför mig had jag en polisbil som utan anledning bromsade väldigt kraftigt, farten var inte så hög och jag hade många ståendes. Så istället för att ta livet av passagerarna i min buss med en tvärnit lät jag polisbilen bromsa mig.

Så jag borde hållit bättre avstånd, väldigt lätt i rusningstrafik i Göteborg om man inte vill bli omlörd av alla bilar, och polisbilen borde inte tvärnitat, att tvärnita utan orsak är inte heller helt lagligt, så bägge var vållande men bara poliserna fick påföljd.

BussMats

Hej Tomas jag kommer ihåg när det hände var din Arbetsledare kom med en ny buss till dig

Nupski

Citat från: BussMats skrivet 19 juli 2010, 11:32:54 AM
Hej Tomas jag kommer ihåg när det hände var din Arbetsledare kom med en ny buss till dig

Du satt väl bägge kvällarna när 557 stökade för mig  ;D.

Simon A

Citat från: Tomas skrivet 19 juli 2010, 11:11:04 AM
Det är alltid någon annan  ;D. Nej, skämt åsido det som hände vid kollisionen var att framför mig had jag en polisbil som utan anledning bromsade väldigt kraftigt, farten var inte så hög och jag hade många ståendes. Så istället för att ta livet av passagerarna i min buss med en tvärnit lät jag polisbilen bromsa mig.

Så jag borde hållit bättre avstånd, väldigt lätt i rusningstrafik i Göteborg om man inte vill bli omlörd av alla bilar, och polisbilen borde inte tvärnitat, att tvärnita utan orsak är inte heller helt lagligt, så bägge var vållande men bara poliserna fick påföljd.
Aha, jo min pappa var med om nåt liknande i morgonrusningen i Uppsala. Han tittade till på klockan för att se om han låg i tid till avgången inne på Akademiska och när han tittar upp så har bilen framför bromsat in för att släppa över några gående som har röd gubbe (bilen och pappa hade precis kört ut i en korsning där de fått grönt. då ska man ju inte stanna precis). Där var inte heller farten hög men bilföraren blev tämligen arg och skällde ut pappa efter ord och inga visor. Men efter idel förolämpningar och glåpord insåg till slut bilföraren att han gjort fel och åkte. Blev inga skador, varken på någon människa eller fordon, som tur var :)

//Simon

Jonas Gustafsson

Citat från: Simon A skrivet 19 juli 2010, 11:55:34 AM
Aha, jo min pappa var med om nåt liknande i morgonrusningen i Uppsala. Han tittade till på klockan för att se om han låg i tid till avgången inne på Akademiska och när han tittar upp så har bilen framför bromsat in för att släppa över några gående som har röd gubbe (bilen och pappa hade precis kört ut i en korsning där de fått grönt. då ska man ju inte stanna precis). Där var inte heller farten hög men bilföraren blev tämligen arg och skällde ut pappa efter ord och inga visor. Men efter idel förolämpningar och glåpord insåg till slut bilföraren att han gjort fel och åkte. Blev inga skador, varken på någon människa eller fordon, som tur var :)

//Simon

Med all respekt för att man blir irriterad när föraren framför bromsar, kunde det ju varit så att bilförarens enda alternativ till att tvärbromsa var att meja ner fotgängarna. Det kanske är lite hårt straff för att gå mot rött. :)
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Simon A

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 19 juli 2010, 21:58:50 PM
Med all respekt för att man blir irriterad när föraren framför bromsar, kunde det ju varit så att bilförarens enda alternativ till att tvärbromsa var att meja ner fotgängarna. Det kanske är lite hårt straff för att gå mot rött. :)
//Jonas
Jag skulle ha förklarat mig tydligare. Mitt fel. Gångängarna hade inte gått ut utan de stod och väntade på att få grön gubbe när bilen framför pappa bromsar för att släppa över dem. Så på ett sätt var det ju en omotiverad inbromsning precis som i Tomas fall. Farten var ju inte hög och pappa han bromsa ner en del men lite påstötning blev det. Pappa hade en hederlig gammal Säffle och de trycker ju på en del ;D

//Simon 

Brollan

Citat från: Bussfanatikern skrivet 19 juli 2010, 03:03:28 AM
557:an är den enda "vanliga" ledbussen i just 550-serien som fortfarande är i trafik om man bortser från 550 som är en stomlinjebuss. Den är också aktiv i trafiken men bara på stomlinjerna 18 och 19.

Stämmer inte helt..
Av 2004:orna så är 568-575,579-581 och 585 fortfarande i trafik, rullar i Angered.

Bussfanatikern

Jag menade bara 550-serien och inte 560-, 570- eller 580-serierna.

Erling.L

Citat från: Bussfanatikern skrivet 21 juli 2010, 04:03:58 AM
Jag menade bara 550-serien och inte 560-, 570- eller 580-serierna.

Dom kom i samma leverans 551-582
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Nupski

Bussfanatikern

Läste på en tidigare tråd att man typ skulle spara sex stycken av dom nu avställda MAN-ledbussarna och ställa på dom till vintern då trafiken ska utökas. Detta ska visst ske i samband med att den nya tidtabellen börjar gälla i December.