Huvudmeny

Interbus i Nässjö

Startat av Staffan Sävenfjord, 18 juli 2010, 21:21:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Den här glade Interbus-föraren ber att få vinka till alla Bussnacks läsare. Interbus kör en linje från Göteborg till Oskarshamn med anslutning till färjan till Visby.


Bussmicke

Oj oj oj, hur lång tid tar den linjen?
Måste vara jobbigt att sitta i en buss så långt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 18 juli 2010, 21:26:03 PM
Oj oj oj, hur lång tid tar den linjen?
Måste vara jobbigt att sitta i en buss så långt.

http://www.stromma.se/sv/buss/Expressbussar/Expressbussar/Gutelinjen/Tidtabell/

Från början kördes den av samma förare hela vägen men det höll inte riktigt så nu är det förarbyte strax före Oskarshamn. I praktiken tar det alltså lite mer än 4,5 timmar.


frigge

och från tidtabellsskiftet införs fikapaus på vägen

Staffan Sävenfjord

Citat från: frigge skrivet 18 juli 2010, 21:54:36 PM
och från tidtabellsskiftet införs fikapaus på vägen

Ja, det kommer säkert att uppskattas även av resenärerna. Blir det i Nässjö så att man kan besöka Timons? Fast det var ruggigt vad små deras napoleonbakelser har blivit.

Ersa

En liten jämförelse med Swebus linjer på den förra tidtabellen, med reservation för felräkningar.
835 Stockholm-Norrköping-Kalmar: c:a 5:15
777 Stockholm-Jönköping-Göteborg: c:a 6:10
801 Stockholm-Örebro-Göteborg: c:a 7:10
830 Stockholm-Jönköping-Göteborg: c:a 7:20
832 Stockholm-Jönköping-Malmö: mellan 9:00 och 9:45 beroende på antal stopp.

frigge



Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juli 2010, 22:02:59 PM
Ja, det kommer säkert att uppskattas även av resenärerna. Blir det i Nässjö så att man kan besöka Timons? Fast det var ruggigt vad små deras napoleonbakelser har blivit.

Kanske finns Räkmackor i stället?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 18 juli 2010, 22:04:10 PM
En liten jämförelse med Swebus linjer på den förra tidtabellen, med reservation för felräkningar.
835 Stockholm-Norrköping-Kalmar: c:a 5:15
777 Stockholm-Jönköping-Göteborg: c:a 6:10
801 Stockholm-Örebro-Göteborg: c:a 7:10
830 Stockholm-Jönköping-Göteborg: c:a 7:20
832 Stockholm-Jönköping-Malmö: mellan 9:00 och 9:45 beroende på antal stopp.

Lite väl lång restid för min smak. Tur det finns tåg ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tobias

Citat från: Bussmicke skrivet 18 juli 2010, 22:47:35 PM
Lite väl lång restid för min smak. Tur det finns tåg ;)

Javisst, det kunde de även sätta in på Gutelinjen, direkttåg Göteborg-Oskarshamn, aningen bekvämare än buss. Dock tillkommer väl lokbyte o lite i Nässjö då fortsatta linjen inte är elektrifierad!  ;)

I övrigt håller jag med Staffan om att napoleonbakelserna på Thimons blivit lite väl små numera, det är de minsta i landet som jag ätit i varje fall..
Har även en bildsida med både buss- och tågbilder från 2009-2024. Uppdatering pågår ständigt. Adress: http://www.tobbebilder.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 juli 2010, 02:03:57 AM
Och något underlag för ett dedikerat tåg torde inte finnas alls....

Givetvis inte. Och det skulle heller inte gå fortare än bussen. Dessutom är persontrafiken Berga-Oskarshamn nedlagd och tåget kan inte gå ända fram till färjan. Man skulle också missa Borås. Vad jag förstått är inte beläggningen på bussen överdrivet hög.  

Lok och vagnar skulle dessutom medföra rundgång av loket i Falköping och som sagt lokbyte till ett diesellok i Nässjö. Möjligheten att köra dieselmotorvagn finns men några Itino finns inte över. Det skulle då bli Y1 med samma standard som en turistbuss. Frånsett att Y1 saknar AC.