Huvudmeny

Ledbussar Gävle

Startat av Klaverdörr, 16 juli 2010, 17:04:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Klaverdörr

Hej!

Är det någon som har koll på när ledbussarna ska komma till Gävle och Stadsbussarna?

Hörde av en förare idag att det ev ska komma 5-6st (beg) boggiebussar något senare, någon som ev vet vad det kan vara för något?

Peter Öden

Hej !

De begagnade boggiebussarna torde röra sig övertaliga från Jämtland,
kanske Scania Scala ?

Enligt tidigare uppgifter så skulle ledbussarna ha kommit i juli men leveransen
är framskjuten en tid. Torde väl komma inom ett par veckor.

Mvh Peter Ö

Ersa

Det måste vara Scania Scala, dvs några av KR Trafiks 61-69. Utöver dessa har KR inte många andra lågentrévagnar förrutom de gamla Vegorna 38-39 som möjligtvis kan leta sig till UL-området framöver, om de passar för kraven. Båda dessa har ju redan varit i Uppland på besök som UL-vikariebussar vid olika tillfällen 2007-08.

Bilder på alla nämda bussar här

jocke

Trevligt. Blir de lite svenskt i staden igen :)
Hade varit roligt o se en sådan i X-trafik lack :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

AO

De eventuella boggibussarna är troligtvis de bussar som Stadsbussarna har annonserat om ska gå som reservbussar under hösten för att se om man eventuellt behöver fler bussar i Gävletrafiken. Dessa kommer nog därför troligtvis inte att lackeras om. Om man nu inte bestämmer sig för att de ska stanna. Tråkigt på ett sätt när stadstrafiken äntligen hade blivit fri från den eländiga dörrkombinationen 1-1-0.

Ersa

Oj! Jag glömde visst nämna KR Trafik 77 & 78 över lågentréboggibussar från Jämtland. Två st Volvo 8700. Så det blir 9 st Scalor, 2 st Vegor samt 2 st 9700;or totalt. Alla med dörrställning 1-1-0 samt helvita under zebrarändernas dekaler. Bara bakstammarna är lackerade i gult, blått och lila.

Jesper Persson

Glöm inte att några av lågentrébussarna ska till Norrbotten också.

http://www.ltnbd.se/nyheter/?newsid=77

223 Brändön - Luleå
301 Kalix – Ryssbält
304 Kalix – Båtskärsnäs
309 Pålänge - Kalix

Hur många vet jag inte men minst 4 borde det ju vara. Resterande linjer som KR vann körs med normalgolv.
Om jag minns rätt så skulle det räcka med något äldre bussar i Norrbbottensavtalet.

/Jesper Persson

Der_löwe

2 ledbussar och 1 gasbuss anlände förra helgen. Angående boggievagnarna är jag inte så säker på att det ens blir så många boggie. Det finns en möjlighet att det kommer upp stadsbussar från Katrineholm.

AO

Trevligt! Vet du när man kan få se de första ledbussarna och gasbussarna i trafik?

Der_löwe

Gasbussarna kommer nog inte i trafik förrens tidigast oktober eftersom det inte är möjligt att tanka dessa i Gävle förrens då.