I Linköping och Örnsköldsvik provas 30-regeln

Startat av Johan Hansson, 09 september 2007, 21:58:13 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Johan Hansson

I Linköping och Örnsköldsvik provas 30-regeln

Jag tror detta är en bra grej.

Men om man ska få bukt med att med att resenärer springer ut framför och bakom bussen för att komma hem snabbare så får man införa böter eller nåt om de korsa en trafikerad väg där det inte finns övbergångställen ellen gångtunnel.

Kanske har jag fel men det är vad jag tycker.   
--
Åker gamla skolskylten bort nu?

Någon som har sett skyltarna på bussarna?
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Magnus

Förväxlas det inte med att "jaha, den bussen går på linje 30" ? :) Det skulle nog vara tydligare med röd kant och gul bakgrund så den ser mer ut som en riktig skylt. Blinkar den eller lyser den bara?

Simon Bertilsson

Det verkar ju vara en bra grej, men nog borde man kunna lösa det på ett mer estetiskt sätt? Nu sabbar man ju bussens design rätt hårt...

Bussmicke

Funkar inte dessa 30-skyltar samtidigt som riktiga Trafikmärken ?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 september 2007, 22:03:07 PM
Det har provats i ett år på Gotland med i stort sett dåligt resultat, en flopp skulle jag kalla det.

//Lars

Inte underligt, man får ju ingen känsla av att det är hastighetsbegränsning som skyltarna pekar på!

Ingwar Åfeldt

Det verkar lite dåligt genomtänkt tycker jag och information är luddig. Jag kan t ex inte hitta om hastighetsnedsättningen till 30 km/h också gäller för mötande trafik om det finns en mittremsa i vägen. Vidare läser man statistik som en viss potentat läser bibeln. Som exempel på dålig laglydnad tar man resultat av en undersökning i Illinois, USA, om hur många bilister som där passerade skolbuss som hade röda blinkljusen tända (i USA är det absolut förbud att passera en skolbuss som har rödljusen påslagna). Under en 141-dagars period rapporterades att 3450 bilar passerade de 250 bussar som ingick i undersökningen. Detta skulle då ge 1.900.000 överträdelser per år i Illinois (inräknat samtliga skolbussar). Låter väldigt mycket men i verkligheten blir det att i genomsnitt passerades varje skolbuss av en bil var tionde dag. Vilket stämmer bra med vad jag kan se här i och runt Phoenix. Med tanke på den intensiva trafiken är det inte speciellt mycket. För att få fram en mer realistisk uppfattning om efterlydnanden så måste man ju också veta hur många bilar som stannade. Problemet är ju att det alltid kommer att finnas folk som bryter mot lagar och förordningar.

Kanske man istället skulle montera en "grind" som fälls ut från fronten av bussen i bussens färdriktning. Denna grind (knappt 2.5 m lång) förhindrar att barnen korsar vägbanan omedelbart framför bussen. Många skolbussar i USA har denna grind monterad på stötfångaren. Kan också monteras baktill.

M v h
Ingwar