En Svenske på besøk i Norge.

Startat av Vidar, 15 juli 2010, 23:50:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vidar

Kim

Nej hvor fint..

Det var den karrosserimodel der senere blev brugt som demobus i USA, eller måske var det denne bus der var demobus i USA?! Jeg har desværre aldrig kunne finde ud af skæbnen på den.

S Svensson

Denna buss gick 1/2 -1 år i Göteborg och hade där nr 100. Gick på linje 40. På bussen provades helt ny typ av inredning som Toreb tagit fram.
Själva karosstypen är byggd i Aluminium och är prototyp för ett antal bussar som byggdes i USA vid Volvo:s anläggning (som jag glömt namnet på).
Personer som var i USA och följde det hela berättade att de två bussmodellerna,en ledbuss (se ovan) och en 2-axlig (lika ovan) var alldeles för moderna för USA.

bilomnibussen

Var byggdes denna prototyp?
Mvh Jan G

Vidar

Det står Hess på fronten av bussen.

M

Citat från: S Svensson skrivet 16 juli 2010, 20:23:03 PM
Denna buss gick 1/2 -1 år i Göteborg och hade där nr 100. Gick på linje 40. På bussen provades helt ny typ av inredning som Toreb tagit fram.
Själva karosstypen är byggd i Aluminium och är prototyp för ett antal bussar som byggdes i USA vid Volvo:s anläggning (som jag glömt namnet på).
Personer som var i USA och följde det hela berättade att de två bussmodellerna,en ledbuss (se ovan) och en 2-axlig (lika ovan) var alldeles för moderna för USA.
Prototyp inför starten av bussbyggnad i Chesaapeak i Virginia,USA. Byggd av Hess i Soloturn i Schweits.
Släpet var förövrigt mitt första jobb på Volvo Bussar. Lär vara släp nummer 2 från Volvo. Tidigare var Schenk släp som Hägglund eller Säffle byggde. Den här är B10M med Volvo släp nummer 2. Förövrigt den första B10M med laddluftkylare.

/M

Kim

Citat från: S Svensson skrivet 16 juli 2010, 20:23:03 PM

Det er værd at nævne, at jeg selv har været ejer af en Chesapeake Volvo B10MA, nemlig ex. New Jersey Transit 9240 :)