Årets västerbottniska upphandling klar!

Startat av Greger Larsson, 14 juli 2010, 21:12:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

I "drakarnas" frånvaro brukar ju "våra" upphandlingar inte tilldra sig något större intresse här på forumet.
Har ej heller någon komplett lista, men tydligen var Busspoolen relativt lyckosam i upphandlingen och behöll det mesta av sin trafik (Umeå-Dorotea-Vilhelmina dock till KR enligt annan tråd). Man tog även "nygammal" trafik då man återtar Skellefteå-Lycksele och ett antal linjer inom Norsjö kommun. Dessa tillföll ju Skelleftebuss vid köpet av Norsjöbuss. Skelleftebuss behåller dock sin trafik i norra delen av Skellefteå kommun.
Totalt upphandlades runt 80 fordon och vilka linjer(i vissa fall del av) det rör sig om fanns i detta inlägg:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=31532.0
Trafikstart sker 2011-01-01 och kontrakten är i huvudsak på 7+3 år.

Jesper Persson

Alltid intressant att höra vad som händer "hemmavid" även om det sällan är några större överraskningar.  :)

Ersa

Nog är det intressant alltid. Att Busspoolen vinner denna geografiska trafik av Skelleftebuss är ju helt klart värt att uppmärksamma. Norsjötrafiken och Skellefteå-Lycksele trodde iaf jag skulle stanna hos Skelleftebuss i flera avtal framöver.

Jesper Persson

Just 32:an mellean Skellefteå och Lycksele är ju en linje som byter entreprenör lite då och då känns det som.
Åkte mycket med den mellan -76 och -96 då vi bodde i Skellefteå och morföräldrarna bodde i Lycksele.

Posten, Swebus?, Linjebuss, Norsjöbuss och senast Skelleftebuss. Tror att jag glömt något företag men är inte säker.

/Jesper Persson

1896

En lista på vem som vunnit vad, vore ändå intressant.

Jesper Persson

Är det någon som har koll på fordonskraven på dom större linjerna? Krävs DD Gods eller räcker vanlig godsbuss?