När jag körde Nissastigen i dag

Startat av Staffan Sävenfjord, 14 juli 2010, 20:57:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Var i Halmstad några timmar i dag men värmen höll på att ta kål på mig. Jag bestämde mig därför att sätta mig i bilen och låta AC-n svalka av mig för att köra till Hyltebruk, där det skulle vara rätt många bussar att fotografera vid 15.30-tiden.

Dock kom jag aldrig till Hyltebruk. Det började strax efter Halmstad med att långtradarföraren framför mig uppträdde vad som verkade väldigt konstigt. Varningsblinkade och körde åt sidan så långt det gick. Snart kom förklaringen till hans beteende: det var ett utryckningsfordon på väg bakom oss. Han hade genom sin högre placering sett det långt före mig. Långtradarföraren upprepade sitt beteende ett par gånger och nya utryckningsfordon var på väg. Slutligen stannade han på en parkeringsficka för att släppa fram ytterligare sådana. Hur han visste att det skulle komma fler vet jag inte, men det kom faktiskt ett par till. Jag var också tvungen att stanna lite längre fram för ett annat trängande behov och då var det hans tur att köra förbi mig.

Nåväl, strax innan Spenshult meddelade radion att det hänt en svår trafikolycka på Nissastigen i höjd med just Spenshult. Och strax efter såg jag en lång rad med bilar som stod still. Några dårar började vända, helt obekymrade om att det kunde komma fler utryckningsfordon som behövde fram. Men vi andra gick ur våra bilar och började prata med varann och hade riktigt trevligt. Då sa någon att "nu skall jag gå och köpa glass". Jag trodde han fått solsting men det stod faktiskt en Hemglass-bil lite längre bak i kön. Så jag hängde på och frågade den trevliga tjejen som körde om hon kunde sälja glass i "lösvikt" och inte bara i storförpackning.
- Visst, sa hon, jag kan bryta en förpackning.
Många såg våra glassar och snart hade hon lång kö vid bilen och fick bryta fler förpackningar. Detta som kompensation för den uteblivna - eller i varje fall kraftigt försenade - rundan i Smålandsstenar.

Jag fick också tillfälle att tacka långtradarföraren för hans utmärkta körsätt och han fick nästan tårar i ögonen. Sedan hade vi en stunds trevligt samtal om att köra långtradare innan en kille från räddningstjänsten kom i bil från andra hållet och sa att det tar minst en timme - kanske två - innan det blir påsläpp så han rekommenderade personbilarna att vända. Med lite backningsmanöver gick det och nu hade jag ju Räddningstjänstens medgivande.

Olyckan var en frontalkrock mellan två bilar, varav den ena låg i omkörning på en dubbelstreckad sträcka med så gott som obefintlig sikt. En person i varje bil: en omkom och en blev svårt men inte livshotande skadad. Det otäcka när jag tänker på det nu efteråt är att jag blev utsatt för samma slags omkörning strax innan kön började. Det gick bra tack vare att det inte kom några bilar från motsatta hållet. Den unge föraren som kört om stod framför mig i kön. Jag tänkte gå fram och frågade vad i h-e (då visste jag inte orsaken till den  verkliga olyckan) men  han såg så generad ut att jag inte nändes.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7469028.ab

Så det blev en annan väg hem och jag struntade i resten av Nissastigen. Det får bli en annan gång.

Hans Fredriksson

"Så går en dag ifrån vårt liv och kommer aldrig åter"
Ett äventyr kan jag också berätta. Jag stod utanför mitt hus ytterdörr och betraktade åskvädret. Jag lämnade ytterdörren öppen och skulle gå till andra sidan huset och kolla om ytterligare åskmoln analkades. Pang! åskan slog ned i huset. Grannen sa att hela mitt hus lystes upp. TV, datorer, modem telefoner osade bränt och förstördes och reglercentralen för fjärrvärmen är lagt i kolaska. En del el och teleledningar är brända.
Värst är förlusten av Internetet. Nu har jag fått igång en gammal portabel dator och inköpt en månads semestersurf med Telia  mobilt bredband.
Jönköpings Energi har gjort sitt jobb men jag undrar när elektriker och televerksgubbar dyker upp.
Citatet i början av Jonas Gardell.

groenis

Hej Hans
Det är i sådana lägen som man konstaterar att varken blixtlås eller åskledare hade hjälpt men samtidigt så är jag glad över att det bara blev brända kablar för dig.

Staffan
jag konstaterar att sommarvärmen lockar fram dessvärre förare som inte
skulle få ha körkort har själv kört 26'an och blivit omkörd av förare som man funderar på hur de fick körkort.

/Lennart

Simon A

Citat från: groenis skrivet 14 juli 2010, 23:12:38 PM
Hej Hans
Det är i sådana lägen som man konstaterar att varken blixtlås eller åskledare hade hjälpt men samtidigt så är jag glad över att det bara blev brända kablar för dig.

Staffan
jag konstaterar att sommarvärmen lockar fram dessvärre förare som inte
skulle få ha körkort har själv kört 26'an och blivit omkörd av förare som man funderar på hur de fick körkort.

/Lennart
Tycker inte att det spelar någon roll vart i landet man kör numera (kör nu främst i Upplandsområdet då) så stöter man på folk som man undrar hur de fick körkort. Har det alltid vart så här eller körde folk vettigare och bättre förr?

//Simon

Staffan Sävenfjord

Citat från: Simon A skrivet 19 juli 2010, 12:38:40 PM
Tycker inte att det spelar någon roll vart i landet man kör numera (kör nu främst i Upplandsområdet då) så stöter man på folk som man undrar hur de fick körkort. Har det alltid vart så här eller körde folk vettigare och bättre förr?

//Simon

Definitivt inte. Folk i allmänhet kör bättre i dag än de gjorde när jag tog mitt körkort 1964. Det beror naturligtvis mycket på att det är mer trafik så man tvingas skärpa sig. Men också på bättre körkortsutbildning. Antalet allvarligt trafikolyckor minskar ju också stadigt vilket är ett bevis på att folk kör bättre i dag.

Dårar i trafiken har dock alltid funnit och finns förstås ännu.

Simon A

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 juli 2010, 12:41:40 PM
Definitivt inte. Folk i allmänhet kör bättre i dag än de gjorde när jag tog mitt körkort 1964. Det beror naturligtvis mycket på att det är mer trafik så man tvingas skärpa sig. Men också på bättre körkortsutbildning. Antalet allvarligt trafikolyckor minskar ju också stadigt vilket är ett bevis på att folk kör bättre i dag.

Dårar i trafiken har dock alltid funnit och finns förstås ännu.

Det är väl så att man tyvärr inte ser de som kör bra(eller det händer väl det med när man blir glatt överraskad :) ) eftersom man inte drabbas av dem. På samma sätt som folk aldrig uppmärksammar bussföraren som kör bra men är snabba på att slå ner på bussföraren som kör dåligt.

//Simon

Staffan Sävenfjord

Citat från: Simon A skrivet 19 juli 2010, 13:01:32 PM
Det är väl så att man tyvärr inte ser de som kör bra(eller det händer väl det med när man blir glatt överraskad :) ) eftersom man inte drabbas av dem. På samma sätt som folk aldrig uppmärksammar bussföraren som kör bra men är snabba på att slå ner på bussföraren som kör dåligt.

//Simon

Visst är det så.

Men det slog mig när jag i lördags körde Mjölby-Borås via E4 och 40 att det inte var en enda som körde direkt illa. Annars brukar man alltid råka ut för farliga omkörningar (det går även på motorväg) och allmänt dumt beteende men inte denna gång. Kan förstås vara en slump men det var faktiskt rätt länge sedan (förutom omkörningen på Nissastigen som jag skrev om) jag råkade ut för en riktigt farlig situation där jag inte själv kunde påverka förloppet. Jag kanske inte skrev att den som körde om var en ung förare.

Simon A

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 juli 2010, 14:01:35 PM
Visst är det så.

Men det slog mig när jag i lördags körde Mjölby-Borås via E4 och 40 att det inte var en enda som körde direkt illa. Annars brukar man alltid råka ut för farliga omkörningar (det går även på motorväg) och allmänt dumt beteende men inte denna gång. Kan förstås vara en slump men det var faktiskt rätt länge sedan (förutom omkörningen på Nissastigen som jag skrev om) jag råkade ut för en riktigt farlig situation där jag inte själv kunde påverka förloppet. Jag kanske inte skrev att den som körde om var en ung förare.

Jo, tyvärr brukar det ju va de yngre förarna som har en övertro på sin förmåga och gör riskabla saker. Jag vill gärna tro att jag inte hör till den kategorin själv. Folk som åker med mig brukar inte tycka de iallafall :) Men jag hade ju en bra lärare i min pappa och med sunt förnuft kommer man långt i trafiken.

//Simon

Staffan Sävenfjord

Citat från: Simon A skrivet 19 juli 2010, 18:00:14 PM
Jo, tyvärr brukar det ju va de yngre förarna som har en övertro på sin förmåga och gör riskabla saker. Jag vill gärna tro att jag inte hör till den kategorin själv. Folk som åker med mig brukar inte tycka de iallafall :) Men jag hade ju en bra lärare i min pappa och med sunt förnuft kommer man långt i trafiken.

//Simon

Många yngre kör bil bra, inte tu tal om den saken. Många äldre också för den delen. Rötägg finns inom alla åldrar, även om det är rätt ovanligt att 75-åriga gubbar i vit keps gör livsfarliga omkörningar. Däremot kan de mycket väl svänga ut framför ett annat fordon helt obekymrade om att de har väjningsplikt.