Jätteprojekt ska få bort köerna på Skurubron

Startat av Fredde, 14 juli 2010, 18:03:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

I höst startar ett jätteprojekt för att minska köerna på Skurubron. Trafikverket vill att vanebilister istället ska välja buss eller cykel. Därför ska man ringa upp 10 000 Boo- och Värmdöbor och försöka få dem att ändra sina vanor.

http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Jatteprojekt-ska-fa-bort-koerna-pa-Skurubron/

Men:

SL reagerar med förvåning över Trafikverkets stora projekt för att få ner trafiken på Skurubron. Enligt presschefen Maria Adolfsson har förslaget om att dela ut gratis busskort inte förankrats hos SL.

http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Trangselprojekt-inte-forankrat-hos-SL/

10000 fler på bussarna? Ujujuj.... Kan man gissa att detta "projektet" kommer gå upp som en sol och ner som en pannkaka? ::)


Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 14 juli 2010, 18:03:22 PM
10000 fler på bussarna? Ujujuj.... Kan man gissa att detta "projektet" kommer gå upp som en sol och ner som en pannkaka? ::)

Dessutom bör ju viss kommunikation mellan Trafikverket och SL ske, helst innan man kör igång projektet.
Det kan ju t.ex vara en klar fördel om man vet att bussarna räcker till.

1896

Visst ska man satsa på busstrafik, men man kan ju undra varför man inte bygger en ordentlig väg mellan Mölnvik och Hemmesta, med all trafik, så finns då gott och väl ett behov av tvåfilig väg åt båda håll.

Karsten

Citat från: 1896 skrivet 14 juli 2010, 19:09:28 PM
Visst ska man satsa på busstrafik, men man kan ju undra varför man inte bygger en ordentlig väg mellan Mölnvik och Hemmesta, med all trafik, så finns då gott och väl ett behov av tvåfilig väg åt båda håll.

På vilket sätt skulle det lindra trafiksituationen över Skurubron?

1896


at1981

Hej!


En annan viktig sak för att få folk att åka buss är att bussarnas komfort ska vara så hög som möjligt. För en buss som upplevs som fin och högkomfortabel är en faktor
som får folk att åka buss också. Nästa sak är att folk ska anse att det verkligen är prisvärt att åka buss gentemot att betala bränsle och ev. trängselskatter beroende på vart de nu ska åka.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Karsten


Nico

Citat från: at1981 skrivet 15 juli 2010, 15:37:32 PM
Hej!
En annan viktig sak för att få folk att åka buss är att bussarnas komfort ska vara så hög som möjligt. För en buss som upplevs som fin och högkomfortabel är en faktor som får folk att åka buss också. Nästa sak är att folk ska anse att det verkligen är prisvärt att åka buss gentemot att betala bränsle och ev. trängselskatter beroende på vart de nu ska åka.

Nja, vi har väl flera gånger tidigare konstaterat att priset inte är någon avgörande faktor i detta sammanhang? Redan i nuläget så är det redan så mycket billigare att åka kollektivt än att ta bilen så det är högst troligt andra faktorer som styr. Bl.a. det som nämnts om komfort, men även sådant som t.ex. tillgänglighet och valfrihet. Det får alltså inte vara alltför långt till den aktuella busshållplatsen, det ska vara tätt mellan turerna, det ska inte vara för trångt i kollektivtrafikfordonet osv. Sedan ska det inte vara som en bastu ombord, man ska kunna sitta bekvämt och likaså måste det sedan finnas en mängd olika omstigningsmöjligheter.

Sen skadar det inte heller om det kan gå relativt snabbt att ta sig från A till B samtidigt som komforten bibehålls i så hög grad som möjligt. Själv tror dock inte jag heller direkt på det här utan det känns mera som en halvhjärtad nödlösning för att visa att man i alla fall tänker på det hela. Det enda konkreta för att få folk att åka kollektivt i detta fall är annars troligen enbart att bygga ut spårtrafik till säg Gustavsberg och sedan inordna matarbussar till vissa centra där man kan byta till tåg/T-bana. Först då kan man nog beta av en del av punkterna ovan om snabbhet, valfrihet etc. och därigenom locka över bilisterna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Citat från: Nico skrivet 15 juli 2010, 16:01:51 PM
Nja, vi har väl flera gånger tidigare konstaterat att priset inte är någon avgörande faktor i detta sammanhang? Redan i nuläget så är det redan så mycket billigare att åka kollektivt än att ta bilen så det är högst troligt andra faktorer som styr. Bl.a. det som nämnts om komfort, men även sådant som t.ex. tillgänglighet och valfrihet. Det får alltså inte vara alltför långt till den aktuella busshållplatsen, det ska vara tätt mellan turerna, det ska inte vara för trångt i kollektivtrafikfordonet osv. Sedan ska det inte vara som en bastu ombord, man ska kunna sitta bekvämt och likaså måste det sedan finnas en mängd olika omstigningsmöjligheter.

Sen skadar det inte heller om det kan gå relativt snabbt att ta sig från A till B samtidigt som komforten bibehålls i så hög grad som möjligt. Själv tror dock inte jag heller direkt på det här utan det känns mera som en halvhjärtad nödlösning för att visa att man i alla fall tänker på det hela. Det enda konkreta för att få folk att åka kollektivt i detta fall är annars troligen enbart att bygga ut spårtrafik till säg Gustavsberg och sedan inordna matarbussar till vissa centra där man kan byta till tåg/T-bana. Först då kan man nog beta av en del av punkterna ovan om snabbhet, valfrihet etc. och därigenom locka över bilisterna.

Instämmer angående priset, möjligen om man ökar trängselavgift och bensinpris kan man få en del att gå över (för att man inte längre har råd att åka bil), men med den höga kollektivtrafikandel vi har i Stockholm idag i maxtimmen, är det svårt att se att den grupp som idag åker, skulle vara så lätt att få över. Det bästa är egentligen att det får vara trångt över Skurubron (så länge bussarna inte fastnar)...då har man iaf bilköer som kan avskräcka...

När det gäller tunnelbana till Gustavsberg är det osäkert att det faktiskt ger en komfortökning. Med direktbussar som kör i samma hastighet som en tunnelbana, direkt från bostadsområdet, är det svårt att konkurrera. Det gäller egentligen planer med tunnelbana till Nacka Forum också om man inte förlänger den till Orminge. Det är först då man når de större befolkningsområdena på Nacka, annars skapar man bara en sämre lösning än idag. Det stora problemet är nog inte transporterna in till staden. De är egentligen rätt optimala för flertalet nacka/ värmdöbor i dag (i högtrafik vill säga) med hög turtäthet och bra tunnelbaneanslutning i Slussen (möjligen att det fortfarande kan vara en del lite hårt belastade turer) Jag tror att de flesta Nacka/värmdöbor som inte behöver bilen till jobbet, arbetar på andra sidan stan, eller i en annan förort dit det är dåliga kommunikationer. För att få över dem är det bättre tvärförbindelser som nog är det viktigaste, samtidigt som det är det som är svårt att lösa med tillräckligt hög turtäthet och tillräckligt smidiga byten och som dessutom går tillräckligt snabbt för att vara attraktivt.

MrX

Varför inte göra ett körfält för endast bussar över Skurubron som sedan anknyter till kollektivkörfälten in till stan? På så sätt skulle bilisterna fastna i ännu värre köer samtidigt som restiden för bussarna skulle minska. Antibilisten har talat men drastiska åtgärder för att gynna kollektivtrafiken samt minska biltrafiken behövs.

När jag funderar lite, det är väl inget kollektivkörfält över Skurubron allaredan väl? Nu blir jag osäker..

Fredde

Citat från: MrX skrivet 15 juli 2010, 17:15:41 PM
Varför inte göra ett körfält för endast bussar över Skurubron som sedan anknyter till kollektivkörfälten in till stan? På så sätt skulle bilisterna fastna i ännu värre köer samtidigt som restiden för bussarna skulle minska. Antibilisten har talat men drastiska åtgärder för att gynna kollektivtrafiken samt minska biltrafiken behövs.

När jag funderar lite, det är väl inget kollektivkörfält över Skurubron allaredan väl? Nu blir jag osäker..

Nej, det finns ingen kollektivkörfält över Skurubron. Dock är det kollektivkörfält från trafikplats Insjön till Björknäs och från Skuru till Slussen.


MrX

Citat från: Fredde_J skrivet 15 juli 2010, 17:42:08 PM
Nej, det finns ingen kollektivkörfält över Skurubron. Dock är det kollektivkörfält från trafikplats Insjön till Björknäs och från Skuru till Slussen.



Då var det som jag mindes. Tänk om det skulle vara kollektivkörfält hela vägen utan avbrott, visserligen skulle det bli lite krångligt med bilar som vill korsa körfältet eller nyttja det av egna egoistiska skäl, men en tidsvinst skulle det nog kunna bli.