Hällde blod över busschaufför

Startat av Hagri, 14 juli 2010, 14:35:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

En 19-årig yngling åtalades under onsdagen för ofredande. Han skall ha kastat en mugg halvfylld av sitt eget blod på en busschaufför. Offret chockades svårt och fick föras till sjukhus.

Läs mer på Göteborgs-Posten

Mikael Ringmarck

Vad är det egentligen för värld vi lever i? Det låter helt sjukt. Att åtala honom för ofredande känns lite för lindrigt. Fast jag har ingen koll på straffsatsen iofs.  >:(

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mrbuss skrivet 14 juli 2010, 15:48:04 PM
Vad är det egentligen för värld vi lever i? Det låter helt sjukt. Att åtala honom för ofredande känns lite för lindrigt. Fast jag har ingen koll på straffsatsen iofs.  >:(

Ofredande är ett vitt begrepp. Det kan ge allt från böter till fängelse i ett år.

Wetjo

Om gärningsmannen har en blodsjukdom, kan det bli tal om misshandel...

Mikael Ringmarck

Citat från: Wetjo skrivet 15 juli 2010, 00:24:10 AM
Om gärningsmannen har en blodsjukdom, kan det bli tal om misshandel...

Finns det något som kallas försök till misshandel alternativt försök till grov misshandel? Beträffande straffsatsen som du uppgav Staffan så tycker jag gott man kan låsa in honom i något år. Han har ju tydligen begått upprepade brott  >:(

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mrbuss skrivet 15 juli 2010, 13:20:07 PM
Finns det något som kallas försök till misshandel alternativt försök till grov misshandel? Beträffande straffsatsen som du uppgav Staffan så tycker jag gott man kan låsa in honom i något år. Han har ju tydligen begått upprepade brott  >:(

Han hamnar säkerligen på övre delen av straffskalan med hänsyn taget till brottets art och hans tidigare "meritlista". Antagligen har han mer på sitt samvete än vad han dömts för så det torde bli ett ännu strängare straff en ett år. Bussföraren bör också ha rätt till ett rätt väl tilltaget skadestånd.

forthemoment

Va e det som händer i samhället egentligen? Detta e ju vidrigt. Och det blir ju inte bättre. Förra veckan blev jag knivhotad då jag körde linje 80 och sen efter det var det full misshandel igång på bussen. Alla inblandade gick ju att få tag på eftersom det var kameror i bussen. Men det här jag läser nu om blod, det jag råkade ut för, stenkastning och allt vad det e. Vad händer i samhället egentligen? Ligisterna verkar ju breda ut sig!