Huvudmeny

Ingentingskogen

Startat av Stefan P, 14 juli 2010, 11:59:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Kan det verkligen finnas hållplats som som heter enligt ovanstående?
Jag såg att SÄPO skulle bygga i Ingentingskogen men vet ju hur det är med SÄPO de vill ju gärna vara hemliga.

Stämmer nu det här, vart kommer namnet ifrån och hur har det uppståt. Skall visst ligga i Solna?

mvh Stefan P

a32

Ted Selander

Det sägs att när station Näckrosen Västra skogen planerades (TUB3/Blå linje), skulle den döpas till Ingenting, efter den närbelägna skogen.
Det hade väl blivit för roligt. Damen sträckandes fram remsan: - Ingenting! Que?
- Go where? - Nothing.

Etc. 8)
/Ted

Edit: Skrev nog fel stationsnamn och förstörde hela historien. Ska vara Västra Skogen som höll på att bli Ingenting.

a32

Om man nu hade döpt Näckrosens stn till Ingenting så hade skogen legat en bra bit ifrån själva stationen, då stationen ligger mellan Råsundavägen och Storskogen i Sundbyberg och Ingetingskogen/Ingenting ligger i Huvudsta/Västra Skogen området.

Men det hade kanske varit SL logik   ;D  :o

/a32   ;)

a32

Citat från: Ted S skrivet 14 juli 2010, 12:39:52 PM
Det sägs att när station Näckrosen Västra skogen planerades (TUB3/Blå linje), skulle den döpas till Ingenting, efter den närbelägna skogen.
Det hade väl blivit för roligt. Damen sträckandes fram remsan: - Ingenting! Que?
- Go where? - Nothing.

Etc. 8)
/Ted

Edit: Skrev nog fel stationsnamn och förstörde hela historien. Ska vara Västra Skogen som höll på att bli Ingenting.

Då är jag med på kartan var du är... men Västra Skogen känns visserligen ibland som ingenting.

/a32   ;)

groenis

Ingen var egentligen fel ute.
Ingenting Skogens vänner har sitt kansli på Råsundavägen inte så långt ifrån Näckrosens T-bana

/Lennart

Max W

Den version jag växte upp med och fick lära mig i skolan om varifrån namnet Ingentingskogen har sitt ursprung är följande:
Carl Mikael Bellman var så kallad Hovnarr och kungen blev så förtjust över Bellmans sätt att underhålla vid Hovet att han ville förläna (dvs. ge) Bellman något alldeles extra som gåva.
När kungen framförde sina tankar till Bellman, svarade han: Onej Ers Höghet jag vill ingenting ha.
Kungen sade då: JO, NÅGONting måste jag allt ge Dig.
Bellman svarade: Onej Ers Höghet: Jag vill verkligen ingenting ha.
Kungen tvingade så Bellman att bli ägare till ett område i "Solna Skog" som därefter kallades Ingentingskogen.

Nico

Citat från: Stefan P skrivet 14 juli 2010, 11:59:26 AM
Hej

Kan det verkligen finnas hållplats som som heter enligt ovanstående?
Jag såg att SÄPO skulle bygga i Ingentingskogen men vet ju hur det är med SÄPO de vill ju gärna vara hemliga.

Stämmer nu det här, vart kommer namnet ifrån och hur har det uppståt. Skall visst ligga i Solna?

mvh Stefan P

Möjligen att det kan bli en hållplats med det efterfrågade namnet om man leder om trafiken på någon av linjerna som passerar. Närmaste hållplats idag är annars Armégatan (som i mitt tycke snarare borde heta Infanterigatan) för 123 (113), 152 och 507. Inte ens 952 som viker av ned i området har någon hållplats med det efterfrågade namnet. Vad gäller Västra skogen istället för Ingentingsskogen så var väl annars namnet Pampas på tapeten det med och hade nog, kort och koncist som det är, fungerat bättre?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Stefan Isaksson

Citat från: Ted S skrivet 14 juli 2010, 12:39:52 PM

Även Näckrosen stormade det om när T-banestationerna skulle namnas. Egentligen skulle den hetat Jungfrudansen, men det stötte på samma patrull som Ingentingskogen.  ;D

Det skrevs en tidningsartikel om saken (där journalisten var mycket upprörd över att de ursprungliga förslagen inte följdes). Vet inte vilken tidning, men artikeln återpublicerades i någon av spårvägssällskapets publikationer (antagligen MfSS, men det kan ha varit Månadskort). Länge sedan var det, 1973 eller 74 skulle jag tro.

SI

Max W

Citat från: Stefan Isaksson skrivet 14 juli 2010, 22:39:30 PM
Även Näckrosen stormade det om när T-banestationerna skulle namnas. Egentligen skulle den hetat Jungfrudansen, men det stötte på samma patrull som Ingentingskogen.  ;D

SI
Stefan!
Jag tror snarare det var station Huvudsta som man tänkte kalla Jungfrudansen. Näckrosens station ligger ju i nära anslutning till Filmstaden (som ju hållplatsen på spårvagnslinje 15 hette en gång i tiden fram till hösten 1959).
När jag under några år på början av 2000-talet var handläggare för hållplatsnamnsfrågor på SL var frågan uppe om att ändra stationsnamnet Näckrosen till Filmstaden. När jag slutade min anställning på SL låg frågan hos Marknadsdirektören för vidare utredning. För att få byta namn på en T-banestation måste man nämligen ha tillstånd från bland annat dåvarande Järnvägsstyrelsen (som väl numer ingår i Transportstyrelsen).
/Max

a32

Citat från: Max W skrivet 15 juli 2010, 08:23:45 AM

För att få byta namn på en T-banestation måste man nämligen ha tillstånd från bland annat dåvarande Järnvägsstyrelsen (som väl numer ingår i Transportstyrelsen).
/Max

Hur går det egentligen med bytet av stationsnamnet Vreten, Solna stad och företagarna där ville väl byta namn när man bytte namnet på området till Solna Strand för några år sedan?
Senast jag hörde var det väl för dyrt att byta namn.

/a32  ;)

Ersa

Citat från: Max W skrivet 15 juli 2010, 08:23:45 AM
Stefan!
Jag tror snarare det var station Huvudsta som man tänkte kalla Jungfrudansen. Näckrosens station ligger ju i nära anslutning till Filmstaden (som ju hållplatsen på spårvagnslinje 15 hette en gång i tiden fram till hösten 1959).
När jag under några år på början av 2000-talet var handläggare för hållplatsnamnsfrågor på SL var frågan uppe om att ändra stationsnamnet Näckrosen till Filmstaden. När jag slutade min anställning på SL låg frågan hos Marknadsdirektören för vidare utredning. För att få byta namn på en T-banestation måste man nämligen ha tillstånd från bland annat dåvarande Järnvägsstyrelsen (som väl numer ingår i Transportstyrelsen).
/Max

Nu sedan området innanför SF:s gamla mur blivit bostadsområde, rustats upp, byggts till och marknadsförts borde namnet "Filmstaden" ju åter vara det bästa namnet på området, och passa bättre som namn på tunnelbanestationen än "Näckrosen". Busshållplatsen för bl.a linje 515 utanför som även den heter "Näckrosen" kan gott byta namn till "Filmstadens entré" eller något liknande.

Max W

Citat från: a32 skrivet 15 juli 2010, 09:42:22 AM
Hur går det egentligen med bytet av stationsnamnet Vreten, Solna stad och företagarna där ville väl byta namn när man bytte namnet på området till Solna Strand för några år sedan?
Senast jag hörde var det väl för dyrt att byta namn.

/a32  ;)
Det stämmer att Solna Stad ville ändra Vreten till Solna Strand, men det sade flera instanser klart NEJ till. Järnvägsstyrelsen såg förväxlingsrisker med Solna station om "nödläge" (olycka) uppstod och en stressad person ringde 112 om detta. Likaså Räddnigstjänsten var inne på samma motiveringar.
Järnvägsstyrelsen tyckte det var nog med hittillsvarande förväxlingsrisk mellan Solna T-station (Centrum alltså) och Solna station (pendeltågen). Även detta låg hos Marknadsdirektören när jag slutade, så jag har inget facit över ärendets gång efter 2005-12-01
/Max