3 usla bilder på Busslink 6680

Startat av buskörare, 13 juli 2010, 00:48:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Denna och dens 2 syskon lämnar ju oss nån gång under sommaren/hösten så det gäller att föreviga.
Den första såg jag sen att jag kunde kört lite längre fram och döljt postlådan kanske?

Jag kommer inte riktigt överens med dessa trillingar, så för min del är det helt okej att dom flyttar. Jag har lättare för Solaris, som det förövrigt dykt upp några till av nu. Tror jag räknade dom till 16 st, men får återkomma med vilka det var.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 13 juli 2010, 00:48:09 AM
Jag kommer inte riktigt överens med dessa trillingar, så för min del är det helt okej att dom flyttar. Jag har lättare för Solaris, som det förövrigt dykt upp några till av nu. Tror jag räknade dom till 16 st, men får återkomma med vilka det var.

Vidareutveckla gärna. Vad är det som gör att du gillar Urbinon mer än OmniLinken? :)

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 13 juli 2010, 01:29:56 AM
Vidareutveckla gärna. Vad är det som gör att du gillar Urbinon mer än OmniLinken? :)

Det är få som får ZF-lådorna i dessa bussar att växla upp och ner utan att det känns. Nu har det väl pysslats endel med voith-lådan som sitter i Solarisen, men den är mjuk och fin i växlingarna både upp och ner. Enorm skillnad. ZF-lådan verkar bara funka med en speciell körstil och jag har tydligen bara den körstilen ibland.
Nu tror jag dessa är motorvägsbussar och inte gjorda för att gå den trafiken den gör idag, men ändå. ZF-lådan är inte alls så bra som en modern och utvecklad växellåda borde vara. Dvs lättkörd för alla oavsett körstil. Vilket ZF har varit. Klart försämrad.

groenis

Om man växlar med gaspedalen så smyger alla växelådor i växlarna
men om man använder brutaltekniken så får man ingen växelåda att gå "mjukt"
För mjukkörning gå på varv eller "lyssna" på motorn.

/Lennart

buskörare

Citat från: groenis skrivet 14 juli 2010, 02:17:34 AM
Om man växlar med gaspedalen så smyger alla växelådor i växlarna
men om man använder brutaltekniken så får man ingen växelåda att gå "mjukt"
För mjukkörning gå på varv eller "lyssna" på motorn.

/Lennart

Det är ju uppenbarligen det som är problemet. Endel äldre ZF klarar att växla mjuk och fint oavsett körteknik. Vilket dom nya inte gör. Jag har aldrig haft problem med några andra bussar än dessa 3. Trots 11 års körning av Scania av olika modeller.