Flyttade Neoplanbussar till Skaraborg (Nobina)

Startat av Mikael T Nilsson, 12 juli 2010, 20:19:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Under semesterresan dök en av Nobinas Neoplanbussar som under våren 2010(?) flyttats till Västtrafikområdet upp framför min kamera. Nobina 6230 är stationerad i Skaraborg, förmodligen Skövde eller Lidköping.



Varifrån kommer 6230 närmast? Är det Swebus Express?
Har fler Neoplanbussar av denna modell i Nobinas 62xx-serie flyttats till Skaraborg? Jag har en obekräftad uppgift om att bussarna 6174-76 av samma modell flyttats från Uppsala till Västtrafikområdet; Skaraborg eller Trollhättan / Vänersborg.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

j-a

Hur många 9700 finns som expresser i Skövde och däromkring?

Ersa

6230 gick på sin sista tur för Swebus Express på linje 866 Örebro-Arlanda den 2 oktober 2009. Två veckor senare hade den blivit blå, tillsammans med de f.d. Kalmarbussarna 6174, 6175 och 6176 som inte dög för UL-trafiken. Kul fakta: 6230 var faktiskt Västtrafikblå även i sitt första liv, innan den blev rödvit flygbuss i Örebro. :)






Mikael T Nilsson

Citat från: j-a skrivet 13 juli 2010, 00:53:33 AM
Hur många 9700 finns som expresser i Skövde och däromkring?




Hej,

Det finns två generationers 9700 som expressbussar i Skaraborg. Serien 5599-5601 i den första generationen (se bild ovan) och 6753-6755 + några till som jag inte minns numren på i den senare generationen. Tyvärr har jag ingen bild på någon ur denna serie med mig på semestern.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 13 juli 2010, 01:43:24 AM
6230 gick på sin sista tur för Swebus Express på linje 866 Örebro-Arlanda den 2 oktober 2009. Två veckor senare hade den blivit blå, tillsammans med de f.d. Kalmarbussarna 6174, 6175 och 6176 som inte dög för UL-trafiken. Kul fakta: 6230 var faktiskt Västtrafikblå även i sitt första liv, innan den blev rödvit flygbuss i Örebro. :)

Hej,

Tack för den intressanta historiken kring 6230. Jag minns inte att den trafikerade "Flygturen".
Vet du var 6230 ursprungligen var stationerad i Västtrafikområdet? Kan det ha varit Vänersborg?

Och tack för alla bilder på bussen i olika färgsättningar, förresten  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 13 juli 2010, 08:55:31 AM
H
Vet du var 6230 ursprungligen var stationerad i Västtrafikområdet? Kan det ha varit Vänersborg?


Ja, det var i Vänersborg/Trollhättan. Gick ofta på linje 600 till Göteborg.

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 juli 2010, 09:24:22 AM
Ja, det var i Vänersborg/Trollhättan. Gick ofta på linje 600 till Göteborg.


Tack för uppgiften, Staffan. Då gissade jag rätt. Nobina (f.d. Swebus) har ju inte så många trafikområden kvar i Västtrafikområdet.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 13 juli 2010, 13:57:39 PM
Tack för uppgiften, Staffan. Då gissade jag rätt. Nobina (f.d. Swebus) har ju inte så många trafikområden kvar i Västtrafikområdet.

Här är en bild på 6230 när den gick just på linje 600 till Trollhättan även om det inte framgår av skyltningen.


Mikael T Nilsson

Kul! Tack för denna bild Staffan. Tänkte inte på att bussen hade en, för turistbussar, lite udda dörrställning 1-2-0 när jag såg den.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

#9
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 14 juli 2010, 09:21:45 AM
Kul! Tack för denna bild Staffan. Tänkte inte på att bussen hade en, för turistbussar, lite udda dörrställning 1-2-0 när jag såg den.

Nja... dessa fyra Neoplan skulle inte jag kalla för turistbussar. Även om de hade dörrställning 1-1-0 skulle jag kalla dem rena linjevagnar och inget jag skulle köra beställningar med. De dög ju inte ens till UL-trafik utan klagomål från pendlarna... ::)
Dörrställningen 1-2-0 har ju även Setras linjevagnar, och det går även att få Volvo 9700 i samma format (se KR Uppland). Detta för att en lyft ska få plats samt underlätta för breda barnvagnar att passera.

Brollan

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 12 juli 2010, 20:19:24 PM




Oj, kör Nobina med avställda bussar??
Den är ju enligt TS avställd sedan 2009-10-08 ??? ???
Gäller f.ö. även 6174 och 6175.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats B skrivet 14 juli 2010, 15:50:15 PM
Oj, kör Nobina med avställda bussar??
Den är ju enligt TS avställd sedan 2009-10-08 ??? ???
Gäller f.ö. även 6174 och 6175.

Det har hänt att större företag än Nobina har glömt att ställa på bussen igen. Nej, det kan det ju inte ha gjort eftersom Nobina är störst. Men det har i alla fall hänt att andra bussbolag också gjort det. Men den troligaste förklaringen är nog att Transportstyrelsen är lite sena i uppdateringen av uppgifterna på hemsidan. (Jag antar att det där du kollat.)




Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juli 2010, 21:17:10 PM
Det har hänt att större företag än Nobina har glömt att ställa på bussen igen. Nej, det kan det ju inte ha gjort eftersom Nobina är störst. Men det har i alla fall hänt att andra bussbolag också gjort det. Men den troligaste förklaringen är nog att Transportstyrelsen är lite sena i uppdateringen av uppgifterna på hemsidan. (Jag antar att det där du kollat.)

Över 7-8 dagars fördröjning på Bilregistrets hemsida är inget ovanligt.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 14 juli 2010, 11:26:59 AM
Nja... dessa fyra Neoplan skulle inte jag kalla för turistbussar. Även om de hade dörrställning 1-1-0 skulle jag kalla dem rena linjevagnar och inget jag skulle köra beställningar med. De dög ju inte ens till UL-trafik utan klagomål från pendlarna... ::)
Dörrställningen 1-2-0 har ju även Setras linjevagnar, och det går även att få Volvo 9700 i samma format (se KR Uppland). Detta för att en lyft ska få plats samt underlätta för breda barnvagnar att passera.

Sant.  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

bussfan

guuuuud va ful denna typ av buss e regnr xjz973