Två Setror från Roslagen

Startat av Ersa, 12 juli 2010, 01:23:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Bussar från samma land, men såpass olika ändå! Fridströmsföraren ville inte byta buss rakt av med mig. Tänka sig! 8)

Bussen på linje 27 har nyss släppt av glada passagerare. Fastnade på bilden gjorde även den lilla pojken med tysk pappa och svensk mamma som fick åka grannskapets enda tyska buss medan han frågade sin mamma om allt mellan himmel och jord på tyska.

Åter till Vallentuna.

Vidare till stora metropolen Ormsta.

Ibland får man åka extra bekvämt mellan Kapellskär och Stockholm.

Alex Ljusteröbon

Bussen på linje 27 har nyss släppt av glada passagerare. Fastnade på bilden gjorde även den lilla pojken med tysk pappa och svensk mamma som fick åka grannskapets enda tyska buss medan han frågade sin mamma om allt mellan himmel och jord på tyska.

Vad äre för buss me vit bakdel i bakgrunden?

Äre en boggivangn?

Inte omnicityn
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Andreas

Hej Alex!

Omnilinken (som du inte syftar till) är sannolikt en av Råstas kortvagnar i 476X-serien, medan bussen lite längre bort mycket riktigt är en boggivagn:

Antingen är det denna, dvs. 4364:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/4300/slides/Busslink_4364_JCK239_Danderyd_080829.html
eller bussen med nästan samma inv. nr, 4564.

Bussen är av modellen Lahden Autokori Oy Flyer 520 och syns inte särskilt ofta på vägarna, men vid undantagsfall på Viking Line-linjen mellan Cityterminalen och Kapellskär, samt ibland på 676. Kan säkert förekomma på andra linjer också vid behov, men det sker nog väldigt, väldigt sällan.

Till Ersa:

Snygga bilder på dessa två av juvelerna från Fridströms! Har ännu inte fått möjligheten att få åka en av Fridströmsbussarna, bara fått de på bild än så länge. Om jag har hajat rätt, så har du lite extra koll på bussarna där... Du vet inte om man vill släppa ut 4403 på vägarna, söder om Rimbo skall jag nog säga? :P Jag lovar att jag skulle bli helt paralyserad av glädje. Jag lovar, inte en meter skulle mina ben klara att gå! ^^ Däremot skulle jag ta rollen som förste paparazzifotograf! ;)

Alex Ljusteröbon

Andy91. Det kan det mkt väl vara:). tkt det såg ut som boggi vangnarna som går i ösmo som den här http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/4300/slides/Busslink_4362_JBW139_Osmo_070228e.html
Men nu vet jag tack
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Andreas

Citat från: Alex Ljusteröbon skrivet 12 juli 2010, 10:39:30 AM
Andy91. Det kan det mkt väl vara:). tkt det såg ut som boggi vangnarna som går i ösmo som den här http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/4300/slides/Busslink_4362_JBW139_Osmo_070228e.html
Men nu vet jag tack

Inga problem, men det var ingen dålig gissning som du hade, för bussen du trodde att det var är nämligen byggd av precis samma företag, nämligen Lahden Autokori Oy, medan modellnamnet på Ösmobussarna istället är 402L. Dock har busstyperna vissa skillnader bussarna emellan, exempelvis fronterna och även vissa detaljer på bakdelarna. Exempelvis, så är skyltskåpet på Ösmovagnarna till höger, medan Norrtäljevagnarna har det bakre skyltskåpet i mitten av baken. Jag har även en viss känsla av att Ösmovagnarna är lågentré, medan Norrtäljevagnarna nog är normalgolv.

Alex Ljusteröbon

Citat från: Andy91 skrivet 12 juli 2010, 11:11:24 AM
Inga problem, men det var ingen dålig gissning som du hade, för bussen du trodde att det var är nämligen byggd av precis samma företag, nämligen Lahden Autokori Oy, medan modellnamnet på Ösmobussarna istället är 402L. Dock har busstyperna vissa skillnader bussarna emellan, exempelvis fronterna och även vissa detaljer på bakdelarna. Exempelvis, så är skyltskåpet på Ösmovagnarna till höger, medan Norrtäljevagnarna har det bakre skyltskåpet i mitten av baken. Jag har även en viss känsla av att Ösmovagnarna är lågentré, medan Norrtäljevagnarna nog är normalgolv.

Japp ösmo vangnarna är låggolv. Norrtälje är normal golv

Optimal

Citat från: Alex Ljusteröbon skrivet 12 juli 2010, 11:45:59 AM
Japp ösmo vangnarna är låggolv. Norrtälje är normal golv

Det är som Andreas sa. Ösmo har Lågentre inte låggolv.

Alex Ljusteröbon

Citat från: Jim skrivet 12 juli 2010, 11:51:36 AM
Det är som Andreas sa. Ösmo har Lågentre inte låggolv.

Låg golv o lågentre är samma sakt typ. Brukar kalla de låggolvare

Danne B.

Citat från: Alex Ljusteröbon skrivet 12 juli 2010, 17:11:50 PM
Låg golv o lågentre är samma sakt typ. Brukar kalla de låggolvare

Njae... Låggolvare har lågt golv i hela bussen, medans lågentré har lågt golv i delar av bussen (oftast fram till mitten av bussen)!

//Danne

Alex Ljusteröbon

Citat från: Danne B. skrivet 12 juli 2010, 18:29:38 PM
Njae... Låggolvare har lågt golv i hela bussen, medans lågentré har lågt golv i delar av bussen (oftast fram till mitten av bussen)!

//Danne

Okej. Tack för upplysningen

Ersa

Citat från: Andy91 skrivet 12 juli 2010, 09:27:25 AM
Snygga bilder på dessa två av juvelerna från Fridströms! Har ännu inte fått möjligheten att få åka en av Fridströmsbussarna, bara fått de på bild än så länge. Om jag har hajat rätt, så har du lite extra koll på bussarna där... Du vet inte om man vill släppa ut 4403 på vägarna, söder om Rimbo skall jag nog säga? :P Jag lovar att jag skulle bli helt paralyserad av glädje. Jag lovar, inte en meter skulle mina ben klara att gå! ^^ Däremot skulle jag ta rollen som förste paparazzifotograf! ;)

GER845 (f.d. Busslink 4403) är sedan Setran 9443 levererades inte länge en SL-vagn hos Fridströms, utan går sedan dess enbart på skoltrafiken för Norrtälje kommun.

Andreas

Citat från: Ersa skrivet 12 juli 2010, 22:54:41 PM
GER845 (f.d. Busslink 4403) är sedan Setran 9443 levererades inte länge en SL-vagn hos Fridströms, utan går sedan dess enbart på skoltrafiken för Norrtälje kommun.

Ajaj, då! Ok, tack för info.  :-\