Gårdagens Arbetspass på linje 16!

Startat av forthemoment, 11 juli 2010, 12:10:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

forthemoment

Hoppas nu jag lyckas få upp bilderna annars får nån gärna tipsa mig hur man gör!

Några bilder från gårdagens arbetspass. Mycket trevliga bussar att köra. Fan så mycket bättre än Solaris! Lättare att köra, bättre förarmiljö mm.

buskörare

Så sugen på att få testa att köra en sån där buss!!
Men en fråga, det är olika kåpor på kylsystemet på bussarna trots att dom är nära varandra i inv.nr. Varför? Är det olika modeller? Den nedre är ju en som jag kallar det kepsbuss, medan den övre bara har ett hål.
Attan att vi inte har behov av sådana på Lidingö  ;D

forthemoment

Jag har ingen aning, men är inte 4100 en av de äldsta? Den har ju bara en enkeldörr längst fram också. Den hade bättre spegel än 4105 tyckte jag, också olika på de två jag körde igår.

buskörare

Citat från: forthemoment skrivet 11 juli 2010, 12:57:19 PM
För oss förare finns de AC i dom här bussarna iaf, det kännde jag igår. Men visst hos passagerarna var det hemskt varmt! Men i dom nya bussarna är det ju AC för passagerare, och om de funkar gör väl de resan bekvämare!

Vi har förarAC i många av våra bussar också, men jag tycker den gör ytterst lite skillnad. Ska bli spännande att köra gasbussarna sen, det sägs att dom blir ännu varmare inuti. Stämmer det så får vi se hur förarAC'n klarar det, dom bussarna är ju ändå relativt nya och borde funka.

Jonatan

Hej,

Hur är det att köra dessa dubbelledade bussar? Känns de ungefär lika smidiga som en enkel ledbuss? Hur beter de sig vid backning?

/ Jonatan

forthemoment

Citat från: Jonatan skrivet 11 juli 2010, 13:08:50 PM
Hej,

Hur är det att köra dessa dubbelledade bussar? Känns de ungefär lika smidiga som en enkel ledbuss? Hur beter de sig vid backning?

/ Jonatan

Jag tycker dom är hemskt smidiga att köra. Tredje delen följer väldigt fint. Man behöver tänka lite extra hur man placerar sig innan sväng, men det går väldigt bra. Man kan köra väldigt mjukt med dom också, mjuka fina inbromsningar. Jag tycker inte det är någon som helst skillnad mellan att köra dubbelledade bussar mot ledbussar. Jag har bara behövt backa cirka 10 meter, och det är väl det man får göra. Dom skall ju helst inte backas. Men jag vet som sagt inte mer om backning.

Shortvalley

Haha, där är du ju! Kände på mig att du skulle lägga in bilderna här på forumet igår när jag såg dig fota och så var det ju också. :) Otroligt fint fototillfälle jag fick när 4105 och den andra dubbelledade 16-bussen stod still bredvid varann i varsin riktning och blockerade eventuell trafik. Blev så j***a sur på mig själv för att jag inte hade en bra kamera bara :(

Staffan Sävenfjord

De inlägg som handlar om AC i bussarna har flyttats till särskild tråd då de inte har något som helst samband med den ursprungliga tråden.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=37148.0

Bussgubben

Trevligt reportage! Men jag ser att förarstolen e av den gamla typen om man tittar på de nyaste 38 seriens Volvo! Men varför kör Veolia med specpärm när iTid finns?(iTid finns ej på de bussar som går på linje 24,290 och 100), på Busslink har vi inga pärmar tack o lov, de e mycket jobbiga att hålla på med!

Jobbar du bara sena pass eller??

Mustman

Hur många passagerare tar denna och hur många tar en enkel ledbuss?

Jonas Gustafsson

Citat från: forthemoment skrivet 11 juli 2010, 12:28:10 PM
Jag har ingen aning, men är inte 4100 en av de äldsta? Den har ju bara en enkeldörr längst fram också. Den hade bättre spegel än 4105 tyckte jag, också olika på de två jag körde igår.

4100-4103 är de först levererade och ser annorlunda ut än de senare levererade 4104-4110.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

AO

När 4100-4103 kom fanns väl endast B9S med enkeldörr fram? Därav det utseendet.