Huvudmeny

Kamerafråga

Startat av Fredde, 09 september 2007, 19:36:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Många av er här tar riktigt snygga bilder! Nu funderar jag på att uppdatera min utrustning lite, har bara en äldre kompaktkamera.

Har ett par olika kameror i åtanke, 10 x optisk zoom och 7,1 megapixlar eller 12 x optik zoom och 6,1 megapixlar. Vilket är att föredra?

Något annat som kan vara bra att tänka på?

/Fredde

Patrik

Hellre 12x zoom eftersom man inte ska stirra sig blind på hur många pixlar kameran har men det finns en mängd andra specs som man istället ska kolla på såsom brännvidd på zoomen, vilka slutartider kameran kan ha, om den är snabb och hur bra den är på höga ISOn.

Hans Fredriksson

Visst är det bra med många pixlar och sensorn ska vara stor.
När det gäller zoom lider många kameror av att inte ha en riktig vidvinkel. Telebilder trycker ihop och ger ingen närvaro. Teleläget ska användas med måtta. Telebilder i mängd är tröttande att betrakta.
Tycker jag.

Patrik

Precis, därför ska man kolla vilka brännvidder zoomen använder.
På kompaktkameror så är sensorerna ganska små så det spelar ju inte så stor roll där.

Fredde

Efter lite spaning så kom jag fram till att slutaren på den ena är 40 - 1/1000 sekund och den andra 16 - 1/1000 sekund...

ISO 64/100/200/400/800/1600 (och brännvidd 38-380) medan den andra har 80/100/200/400/800. (brännvidd 35-420).

Lite av latin för en annan  :-\

/Fredde

Stefan Lindberg

Vilka kameror är det du kollat på ???

12x zoom hjälper ju inte mycket om kameran för övrigt är kass.
det finns långzoomare som har bra bildkvalité och långzoomare som har usel kvalité.
Kolla gärna på www.cyberphoto.se där du kan få många goda råd
samt på www.fotosidan.se där det också finns mycket nyttigt att läsa.

Fredde

De jag har kollat på är FujiFilm FinePix S5700 och Kodak EasyShare Z612. Märken som tidigare inte har klingat hög kvalite i mina öron, men efter mera koll trots allt, verkar ha bra förhållande mellan pris och kvalite numera.

Men jag kan ha fel...?

/Fredde

Patrik

Kodaken kan man också säga att den är utgången från Cyberphotos utbud.

Simon Bertilsson

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 09 september 2007, 20:47:21 PMTelebilder trycker ihop och ger ingen närvaro. Teleläget ska användas med måtta. Telebilder i mängd är tröttande att betrakta.
Tycker jag.

Det där är ju förstås en fråga om smak. Själv är jag glad för tele, och min 70-200 är det som oftast sitter på min kamera (1,6 crop).
När det gäller buss och tåg-bilder, så är de bilder från andra fotografer som är tagna med tele, är oftast också dem som jag uppskattar mest. Men jag ska inte generalisera, för det finns många undantag där!