Nån som vet vad som rullar på nynäsersättningen nu?

Startat av virtual1, 09 juli 2010, 23:23:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Gammalt skåpmat, eller nåt kul? Inte orkat ta mig till Västerhaninge ännu...

Björn Forslund

Det jag ser här hemifrån är vanliga Nobina B9S ledvagnar på 35:an.

MrX

Det är nog det enda vi kör med där nere, b9or alltså. Själv har jag fått 0088 två dagar i streck, trevligt med fungerande AC och luftfjädrad stol. Dock finns en vit godsbuss (osäker på vilken individ det är), säkert skåpmat för vissa men ändå en godsbuss på SL-linjer.

j-a

Citat från: MrX skrivet 10 juli 2010, 00:35:56 AM
Det är nog det enda vi kör med där nere, b9or alltså. Själv har jag fått 0088 två dagar i streck, trevligt med fungerande AC och luftfjädrad stol. Dock finns en vit godsbuss (osäker på vilken individ det är), säkert skåpmat för vissa men ändå en godsbuss på SL-linjer.
:o Vit godsbuss,nu blev man nyfiken,räcker det inte med 6029 ;)

MrX

Citat från: j-a skrivet 10 juli 2010, 00:42:20 AM
:o Vit godsbuss,nu blev man nyfiken,räcker det inte med 6029 ;)

Det är en Carrus med åtminstone åtta-tio år på nacken lackerad i Swebus gamla lackering. Jag har aldrig sett något individnummer på den, kanske sitter det underligt till bara

j-a

Mystiskt :o finns det en godsbuss lackad i swebuslacken kvar???Trodde alla som fanns kvar hade någon form av länslack Nu har du allt ett uppdrag att ta reda på vad det är för buss ;)Det var inte Dalalack heller,dom är ju också vit/blå/röd? Kom att tänka på 2113

MrX

Citat från: j-a skrivet 10 juli 2010, 00:54:40 AM
Mystiskt :o finns det en godsbuss lackad i swebuslacken kvar???Trodde alla som fanns kvar hade någon form av länslack Nu har du allt ett uppdrag att ta reda på vad det är för buss ;)

Eller så tar du dig dit själv och bränner av en bild på mig när jag kör ;)

Ersa

Citat från: j-a skrivet 10 juli 2010, 00:54:40 AM
Mystiskt :o finns det en godsbuss lackad i swebuslacken kvar???Trodde alla som fanns kvar hade någon form av länslack

Västernorrland och stora delar av Västerbotten har ännu inga krav på länslack, och där har ju Nobina några godsbussar i Swebus gamla vita lack. Jag vet inget om bussen i Nynäshamn, utan ger bara ett tänkbart förslag.

Men skåpmat tror jag inte att den är för någon! Tvärtom! :)

Fredde

Citat från: MrX skrivet 10 juli 2010, 00:46:14 AM
Det är en Carrus med åtminstone åtta-tio år på nacken lackerad i Swebus gamla lackering. Jag har aldrig sett något individnummer på den, kanske sitter det underligt till bara

Kan det vara 4512 du tänker på? Den är reggad på Botkyrka sen 6 juni.

Bild från Bussmickes sida: http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/4500/slides/Swebus_4512_FCF976_Ludvika_070320.html


MrX

Citat från: Fredde_J skrivet 10 juli 2010, 02:18:15 AM
Kan det vara 4512 du tänker på? Den är reggad på Botkyrka sen 6 juni.

Bild från Bussmickes sida: http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/4500/slides/Swebus_4512_FCF976_Ludvika_070320.html

Den kan det mycket väl vara, dock är Swebus Express märkena borta men å andra sidan lär ju bussen ha haft andra uppdrag för Nobinas del sedan 2007 än ju Swebus Express. Jag ska dit på tisdag igen så då kan jag försöka ta reda på vem det är

Ersa

Citat från: MrX skrivet 10 juli 2010, 11:35:16 AM
Den kan det mycket väl vara, dock är Swebus Express märkena borta men å andra sidan lär ju bussen ha haft andra uppdrag för Nobinas del sedan 2007 än ju Swebus Express. Jag ska dit på tisdag igen så då kan jag försöka ta reda på vem det är

4512 dök upp i Umeå oktober-november 2007 utan Expressdekaler, och gick därefter i Västerbottens inland på linjerna 319 och 320. Den verkar ha blivit arbetslös i Västerbotten sedan nyare godsbussar från bl.a Gävleborgs län letat sig uppåt.

Bussmicke

Det Är 4512. Den rullar just nu på 35C, fotade 9:30-avgången från Västerhaninge
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

HB

Citat från: Bussmicke skrivet 10 juli 2010, 17:04:53 PM
Det Är 4512. Den rullar just nu på 35C, fotade 9:30-avgången från Västerhaninge

Får vi se några bilder med? /Henrik/

Greger Larsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 juli 2010, 09:33:16 AM
---
Ursprungligen gick bussen på Hemavan.

Nej, ursprunglig placering var Vilhelmina där den trafikerade Klimpfjällslinjen.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 juli 2010, 09:33:16 AM
4512 är ju en synnerligen udda fågel, extra stort godsrum och tråkig drivlina som gett mycket trubbel genom åren.
Den återkom väl till V-botten för trafik på det då nyvunna Tärnakontraktet.

Man kan nog anta att nästa uppdrag blir österut eller som "racebuss" när sommaren är slut.

Det stämmer bra att den kördes på det 2007 nyvunna Tärnakontraktet fram till att nyare bussar blev tillgängliga. Flera månader senare syntes den allt oftare i Umeå, men jag har aldrig tagit reda på vad som hade ersatt den i Tärnaby.

Chansen att 4512 får stanna i Sverige borde vara goda förutsatt att den är i bra skick och kan säljas till ett för köparen bra pris. Den är ju nästan "klar" för specialanvändning, så ombyggnadskostnaderna för ett musikband eller en "racestall" borde inte bli så höga. Hoppas den får behålla matrisskylten i så fall. Vore inte fel om den satt kvar och var omprogrammerad med nya texter av den nye ägaren. :)