Huvudmeny

Väjningsplikt (bild)

Startat av Marc, 09 juli 2010, 20:39:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Stor möter liten, högerregeln är satt ur spel!! ;) ;)

frigge

påminner om den långa kursen i att köra på flygplaster. Jag sammanfattade den i "ni menar att jag inte ska köra på något"

the0fiskis

Citat från: Marc skrivet 09 juli 2010, 20:39:13 PM

vilken flyggplats? det ser inte ut som arlanda för bussarna är gula.
jungels lag gäller störst föst
::)
det finns en speciell skyllt för lämna plats för flygplan

SimonB

En riktigt läcker bussbild. 10-poängare!  :D

virtual1

Citat från: Marc skrivet 09 juli 2010, 20:39:13 PM

Men är Högerregeln en EU-regel? =)

Carl Eric

Citat från: the0fiskis skrivet 09 juli 2010, 21:25:51 PM
1. vilken flygplats? det ser inte ut som arlanda för bussarna är gula.

2. det finns en speciell skyllt för lämna plats för flygplan

1. Frankfurt

2. Både ja och nej, alla som har tillstånd att köra på "plattan" på flygplatsen har en specifik utbildning, och i den får man lära sig att flygplanen har företräde, eftersom att de inte har några bromsar! Men vid varje korsning så finns det en skylt som påminner om att det är en korsning med flygplan!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Jonas Strömblad

Citat från: calken skrivet 09 juli 2010, 22:20:13 PM
i den får man lära sig att flygplanen har företräde, eftersom att de inte har några bromsar!

Hur f-n gör flygplanen för att stanna vid gaterna då? Studsmatta i terminalväggen kanske?  ;D
/J

Carl Eric

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 09 juli 2010, 22:33:50 PM
Hur f-n gör flygplanen för att stanna vid gaterna då? Studsmatta i terminalväggen kanske?  ;D
/J

Hum, jadu....  :-\

Det var han som jag praoade hos som sa det... Det kanske inte stämmer  ::)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

the0fiskis

Citat från: calken skrivet 09 juli 2010, 22:20:13 PM

2. Både ja och nej, alla som har tillstånd att köra på "plattan" på flygplatsen har en specifik utbildning, och i den får man lära sig att flygplanen har företräde, eftersom att de inte har några bromsar! Men vid varje korsning så finns det en skylt som påminner om att det är en korsning med flygplan!
host min pappa har sånt tillstånd...
och det finns en skylt med

the0fiskis

/J
för oftas finns det puhs-back bil
http://www.youtube.com/watch?v=xgoz5Tvp4TQ
som ochså hjälper ut flygplanen fårn gaterna för dom kan inte backa  ;)

virtual1

/J

Framförallt, hur i h-e stannar de då de just landat????

Carl Eric

Citat från: virtual1 skrivet 09 juli 2010, 23:07:25 PM

Inga motorbromsar var nog det jag menade...  :P

the0fiskis

Citat från: virtual1 skrivet 09 juli 2010, 23:07:25 PM
flygklafar som fälls upp sen drar av på motorkraft

ch

Grundregeln är som sagt: krocka inte med nåt.

Anledningen är att minsta lilla incident som att kanske råka stöta till trappan till ett parkerat flygplan kan göra att planet blir stående två-tre dagar och kostar hundratusentals kronor i stillestånd och reperationer.

Det är därför som inga vanliga bilförsäkringar täcker skador på flygfarkoster, mitt försäkringsbolag fick lite hicka när jag satt med min försäkringsagent en dag för att kolla över lite försäkringar och han på skämt sa "Och du har inte tänkt krocka med några flygplan?" med en glad röst, och jag svarade "Försöker undvika varje dag, fast det har varit nära några gånger." varpå hans blick förändrades totalt. Han undrade vad jag menade, och jag förklarade att jag körde dagligen på plattan på flertalet flygplatser. Då fick jag förklarat vikten av att inte krocka med nåt flygplan då självrisken var typ 10 basbelopp eller nåt sånt, och i vissa fall täckte inte försäkringen skador alls. Efter det så körde man inte lika nära flygplanen längre... ;-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: calken skrivet 09 juli 2010, 23:09:40 PM
Inga motorbromsar var nog det jag menade...  :P

Det är väl ungefär samma sak som med ett tåg. Bromsar finns men det tar väldigt lång tid att få stopp på ekipaget jämfört med en bil. Därför har bilar väjningsplikt gentemot flyg och tåg.