Olssons 8700LE - och en fråga

Startat av Cyklisten, 09 juli 2010, 13:33:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Hur många bussar har Olssons inom Skånetrafiken? Är det bara denna och Vega:n? I så fall undrar jag varför man har det som en separat upphandling, känns inte riktigt lönt?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cyklisten skrivet 09 juli 2010, 13:33:15 PM
Hur många bussar har Olssons inom Skånetrafiken? Är det bara denna och Vega:n? I så fall undrar jag varför man har det som en separat upphandling, känns inte riktigt lönt?

Olssons har förutom 8700 på bilden en låggolvs-Vega (fd BK Buss) och en normalgolvs-Vega. Den senare används numera i någon förstärkningstur och som reserv. Förstärkningsturen kan också köras med turistbuss. Upphandlingen inom område Everöd omfattar två bussar och Skånetrafiken har funnit det lämpligt att ha Everöd som särskilt område.

Jan

Citat från: Cyklisten skrivet 09 juli 2010, 13:33:15 PM

Olsson ligger alltid i topp när Skånetrafikens kvaliteés undersökningar görs. Personligen tycker jag att det är jättebra att det finns utrymme för en liten åkare. Om paketet skulle göras större skulle troligen inte detta gynna de små.
I branschen i 40 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 09 juli 2010, 14:28:52 PM
Olsson ligger alltid i topp när Skånetrafikens kvaliteés undersökningar görs. Personligen tycker jag att det är jättebra att det finns utrymme för en liten åkare. Om paketet skulle göras större skulle troligen inte detta gynna de små.

Ett större avtalsområde skulle säkert få Olssons att backa ur. Det finns ju inte heller något samverkansbolag i Skåne. Men det är väl nästa år det är dags för ny upphandling så vi får väl se hur det går. Även om inte just område Everöd blir kvar kanske man kan hoppas på ett annat litet område runt Kristianstad. Även kravet på biogasbussar kan sätta käppar i hjulet för mindre bussbolag.

Stefan P

Hej

Är Olsson i Vittskölve ni skriver och du gjort reptage om? Låt han var kvar vad länge han själv vill ligger man i topp på Skånetrafiks mätningar är det bevis nog.

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 09 juli 2010, 14:44:19 PM
Hej

Är Olsson i Vittskölve ni skriver och du gjort reptage om? Låt han var kvar vad länge han själv vill ligger man i topp på Skånetrafiks mätningar är det bevis nog.

mvh Stefan P

Javisst är det Olssons Buss i Vittskövle. Framgick för den som är bevandrad i trakten av att det pratades om Everöd men annars var det ett nog så viktigt påpekande. Nu går det ju tyvärr inte att undanta Olssons från upphandling. Men det går ju att underlätta för dem att vara kvar.

Cyklisten

Då fick jag svar på mina frågor och utförlig förklaring, tack för det! Visst är det trevligt att de får köra det lilla de har om de är så bra som ni skriver! Antar också att deras bussar använder det gemensamma garaget i Kristianstad?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cyklisten skrivet 09 juli 2010, 15:19:02 PM
Då fick jag svar på mina frågor och utförlig förklaring, tack för det! Visst är det trevligt att de får köra det lilla de har om de är så bra som ni skriver! Antar också att deras bussar använder det gemensamma garaget i Kristianstad?

Nej, bussarna står i garaget i Vittskövle. Det är en av anledningarna att man behållit just område Everöd eftersom man spar in tio mils tomkörning per dag. Resandeströmmen går förstås från Vittskövle in mot Kristianstad på morgonen och omvänt på eftermiddagen.

Cyklisten

Tack änun en gång, fick dock kolla lite mer noga var Vittskövle låg i Skåne och så visade det sig att jag tänkte helt fel. Men hoppas att bolaget för stanna kvar på sin linje, nu är det väl populärt att stödja de lokala företagare!? Svårt att tro att det tog så lång tid innan jag fick min första bild på deras 8700!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cyklisten skrivet 09 juli 2010, 17:30:53 PM
Tack änun en gång, fick dock kolla lite mer noga var Vittskövle låg i Skåne och så visade det sig att jag tänkte helt fel. Men hoppas att bolaget för stanna kvar på sin linje, nu är det väl populärt att stödja de lokala företagare!? Svårt att tro att det tog så lång tid innan jag fick min första bild på deras 8700!

Det finns ett Vittskövle cirka 5 mil norr om Kristianstad också.

Cyklisten

Nej, här har jag blandat ihop Vittskövle med ett helt annat ställe, men nu är saken klar för mig`!

scaniaolsson

Misstänker att du tänkte på Vittskövle i "dina trakter" det vill säga strax norr om Marieholm !?!?

Scaniaolsson
(Nej, jag är inte släkt med Olssons i Vittskövle)
Fordonsintresserad elmontör.

blubb

Citat från: Jan skrivet 09 juli 2010, 14:28:52 PM

Tyvärr delar inte Skånetrafiken din åsikt om de mindre åkarna
http://www.ystadsallehanda.se/simrishamn/article906710/Skanetrafiken-valjer-bort-sma-foretag.html

Staffan Sävenfjord

Citat från: blubb skrivet 09 juli 2010, 22:30:41 PM
Tyvärr delar inte Skånetrafiken din åsikt om de mindre åkarna
http://www.ystadsallehanda.se/simrishamn/article906710/Skanetrafiken-valjer-bort-sma-foretag.html

Kan bara konstatera att Skånetrafiken tycks ha ändrat inställning på två och ett halvt år. Då frågade jag nämligen de ansvariga om detta och de sa att de gärna ville ha kvar Olssons som entreprenör och hoppades att de skulle kunna hävda sig i kommande upphandlingar. Även om nu område Everöd inte skulle gå att rädda kvar att de då var med i ett område med fler bussar.

Olssons omsättning låg 2008 på cirka 9 miljoner kronor.