Tåg och Spårvangnar i Malmö Skåne

Startat av Stefan P, 09 juli 2010, 12:33:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Är den stora järnvägstunneln färdig byggd i Malmö och kommer det som blir kvar användas för spåvagnar?

Finns det någon mer utbyggd på gång på Pågatågen och deras andra tåg förutom till Trelleborg?

När blir det spåvagnar igen i Helsinborg?

mvh Stefan P

Walter

Citat från: Stefan P skrivet 09 juli 2010, 12:33:27 PM
Hej

Är den stora järnvägstunneln färdig byggd i Malmö och kommer det som blir kvar användas för spåvagnar?

Finns det någon mer utbyggd på gång på Pågatågen och deras andra tåg förutom till Trelleborg?

När blir det spåvagnar igen i Helsinborg?

mvh Stefan P

Citytunnlen invvigs till tidtabellsbytet i december i år.

Vet inte vad du menar med det som blir kvar efter citytunnlens användning men om du syter på de spår där tågen till Kph rullar idag så är det ju det som kallas kontinentalbanan, där går tåg mot Ystad och Trelleborg. Omfattande godstrafik också. Man ska även använda äldre pågatåg för trafik på en lokal ringlinje i Malmö som också ska gå på dessa spår. Ny station på Rosengård byggs till hösten med invigning
2011.

Pågåtåg Malmö-Simrishamn via Dalby-Sjöbo är önskat från Skånetrafikens sida, även persontrafik på Lommabanan (Malmö-Kävlinge)är med i planerna, dock inte riktigt sagt när ännu.

Sedan utreds ju Pågåtåg-nordost som är pågatågstrafik norr om Höör och en bit in i Småland.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Stefan P

Hej

Tack för snabbt och bra svar. Jo syftar på konitalbanan, jag kom inte ihåg namnet när jag skrev inlägget.
Jag trodde det skulle köras spårvagn, men det blir billigare med gamla pågatåg.

mvm Stefan P

Andreas

Har hört någonstans att pendeltåg till Båstad också skulle kunna förekomma i framtiden och att det även där skulle förekomma äldre Pågatåg, alltså dagens X11:or.

Björn Lövdahl

Citat från: Walter skrivet 09 juli 2010, 13:26:26 PM

Sedan utreds ju Pågåtåg-nordost som är pågatågstrafik norr om Höör och en bit in i Småland.

Detta är inte någon utredning, utan det är beslut taget och förberedelsearbeten är i full gång. Hösten 2011 ska det dra igång
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se