Pågåtåg till Trelleborg-Konsekvenser för busstrafiken?

Startat av Walter, 09 juli 2010, 12:23:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Trafikverket börjar nu bygget med pågåtåg till Trelleborg från Malmö. Ska vaar klart 2015.

Hur kommer detta påverka dagens ganska omfattande busstrafik Malmö-Trelleborg pålinje 146. Arriva kör ju idag, någon som vet hur länge deras nuvarande avtal gäller?

Man kan väl anta att antalet bussturer kraftigt minskar efter tågets införande. Kan det även få konsekvenser för linje 100 till Falsterbo om det går snabbare att ta tåget till Vellinge och där byta till buss. Det förutsätter ju dock att line 100 går in i Vellinge och inte som idag stannar ute på motorvägen.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan

Citat från: Walter skrivet 09 juli 2010, 12:23:36 PM
Trafikverket börjar nu bygget med pågåtåg till Trelleborg från Malmö. Ska vaar klart 2015.

Hur kommer detta påverka dagens ganska omfattande busstrafik Malmö-Trelleborg pålinje 146. Arriva kör ju idag, någon som vet hur länge deras nuvarande avtal gäller?

Man kan väl anta att antalet bussturer kraftigt minskar efter tågets införande. Kan det även få konsekvenser för linje 100 till Falsterbo om det går snabbare att ta tåget till Vellinge och där byta till buss. Det förutsätter ju dock att line 100 går in i Vellinge och inte som idag stannar ute på motorvägen.

30 september 2013 eventuellt 1+1.
I branschen i 40 år

blubb

Citat från: Walter skrivet 09 juli 2010, 12:23:36 PM
Trafikverket börjar nu bygget med pågåtåg till Trelleborg från Malmö. Ska vaar klart 2015.

Hur kommer detta påverka dagens ganska omfattande busstrafik Malmö-Trelleborg pålinje 146. Arriva kör ju idag, någon som vet hur länge deras nuvarande avtal gäller?

Man kan väl anta att antalet bussturer kraftigt minskar efter tågets införande. Kan det även få konsekvenser för linje 100 till Falsterbo om det går snabbare att ta tåget till Vellinge och där byta till buss. Det förutsätter ju dock att line 100 går in i Vellinge och inte som idag stannar ute på motorvägen.

Tåget kommer inte stanna i Vellinge. Uppehåll kommer att göras i Västra Ingelstad och Östra Grevie. Så det är bara 146an som kommer att påverkas, eventuellt 144 kan kortas av till Ö Grevie. 100 kommer nog även fortsättningsvis gå E6/100 kanske nuvarande 379 kan få utökning

Fredrik Thurfjell

Nuvarande 146 kommer i princip läggas ner. Kvar blir troligen ett antal avgångar i högtrafik som då kanske kommer gå till Hylllie. Detta eftersom pågatåget enbart får halvtimmestrafik.

I övrigt är det främst stadstrafiken i Trelleborg som påverkas. Dels flyttas bussterminalen ner till "nya" stationsläget och övre läggs ner. Utbudet kommer också att öka för att klara av att mata till pågatåget.

Walter

Citat från: blubb skrivet 09 juli 2010, 21:47:50 PM
Tåget kommer inte stanna i Vellinge. Uppehåll kommer att göras i Västra Ingelstad och Östra Grevie. Så det är bara 146an som kommer att påverkas, eventuellt 144 kan kortas av till Ö Grevie. 100 kommer nog även fortsättningsvis gå E6/100 kanske nuvarande 379 kan få utökning

Är det för stor "omväg" från nuvarande sträckning för att gå in till Vellinge? Annars är det ju konstigt att man avstår att stanna där en stor andel bor. Trafiken på 100 bör ju kanske ökas då de som går på/av i Velllinge och som nu åker med L146 måste få plats på linje 100.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredrik Thurfjell

Omvägen består ju i att man då få köra av motorvägen. Såväl 100 som 146 angör ju motorvägshållplatsen "Vellinge Ängar".

Vellinge tätort har sin egna linje, 150 :D

Antagligen kommer linje 100 ökas en del. Eller så väljer man någon annan lösning. Rätt tidigt att spekulera i detta då det hursomhelst inte kommer gälla förrän december 2015....

Mikael Ringmarck

Härligt, det är på tiden! Det var ju inte igår man hoppade på en gammal 60-talsvagn som var kopplad med ett gäng tyska vagnar som skulle med färjan till Tyskland. Det var verkligen spännande att anlända till Trelleborg på den tiden när hamnen var öppen  :-\

Stefan Isaksson

Om jag inte helt missat min järnvägsgeografi, så kan inte Pågatåget stanna i Vellinge.   ;D
Den järnväg mellan Malmö och Trelleborg som gick över Vellinge är nedlagd sedan 1970 eller så. Vellinge var för övrigt grenstation till Falsterbobanan.

Trelleborg hade en gång i tiden ganska många järnvägar: två från Malmö en från Lund och en som följde sydkusten till Rydsgård.

Så bussarna är säkra vi Vellinge.  :D

SI

Walter

Citat från: Stefan Isaksson skrivet 13 juli 2010, 00:18:12 AM
Om jag inte helt missat min järnvägsgeografi, så kan inte Pågatåget stanna i Vellinge.   ;D
Den järnväg mellan Malmö och Trelleborg som gick över Vellinge är nedlagd sedan 1970 eller så. Vellinge var för övrigt grenstation till Falsterbobanan.

SI

Jo men nu ska man ju rusta upp banan, och kan man vid bygget någorlunda enkelt ändra sträckningen så att man även når Vellinge med tågtrafiken hade ju resandedeunderlaget ökat. Men jag antar på era svar att den nuvarande banan går en bit ifrån Vellinge tätort.

Citat från: Fredrik Thurfjell skrivet 12 juli 2010, 11:20:57 AM
Omvägen består ju i att man då få köra av motorvägen. Såväl 100 som 146 angör ju motorvägshållplatsen "Vellinge Ängar".


Med omväg syftade jag på järnvägens sträckning.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

rattvrickaren

Pågatågen kommer gå på Kontinentbanan som sträcker sig från Malmö-Fosie-V.Ingelstad-Ö.Grevie - Trelleborg. Samma bana som används idag av godstågen och Berlintåget.
Däremot kommer med stor sannorlikhet Skanör-Falsterbo-Ljunghusen-Höllviken-Vellinge-Tygelsjö-V. Klagstorp få en modern snabbgående spårvagn om Moderaterna får igenom detta. Detta handlar då om ett helt nytt bygge även om det finns delvis gammal banvall kvar från förr.
Att tro att busstrafiken skulle försvinna mellan Trelleborg-Malmö verkar otroligt. Titta på Malmö-Lund, där det rullar en rad bussar varje timme mer eller mindre parallelt med tågen. Däremot kanske linjedragningen ändras en del för att bli attraktiv jämte tåget.
/Magnus