Skånetrafiken vill öka farten

Startat av Jo, 09 juli 2010, 11:18:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Alla våra moderna svenska bussar med bälten får väl köras lagligt i 100 km/t på motorväg i Tyskland om de fått en "Tempo 100"-dekal på bakrutan. Så rent maskinellt lär ju våra bussar klarat denna hastighet i många år. Det går ju liksom inte på att skylla ifrån sig på att 100 km/t är "trafikfarligt" när det samtidigt är helt okej i ett annat EU-land.
100 km/t med buss bör dock bara vara tillåtet på svenska motorvägar och mötesfria motortrafikleder. Inte vanliga länsvägar med 110-skyltar. Där kan 90 km/t gott förbli maxhastigheten för buss. Dessutom kan tung lastbil utan släp gott få köra 90 på vanlig 110-väg också, istället för dagens 80 km/t.

Ted Selander

Mellan vilka år hade flygbussarna till Arlanda dispens att köra 100 km/h på E4:an?
Minnet är inte riktigt att lita på i det här fallet!

/Ted

Stefan P

Hej

Jag ställer fråga är vid några andra till fällen som bussarna undatag från fartgränserna?

mvh Stefan P

Håkan 62

Är det Skånetrafikens minutjakt som är på gång igen.
För det första finns inget försvar för att hetsa i 100.
Bromssträckan ökar avsevärt, samt att bränsleförbrukningen ökar drastiskt med påföljande miljöpåverkan.
På E22.an är det nästan omöjligt att hålla dagens 90, senast i dag fick jag bromsa för en bilist som lallade i 60 ut från en påfart, hade jag kört i 100 hade det varit "kört".
Detta förslag har varit uppe redan på Länstrafiken Malmöhus tid, och då fick dom nej.
SÄKERHETEN FÖRST!

yngrot

Känns väl helt fel med tanke på säkerhet och miljö  Men jag har för mig att flygbussen Gbg -Landvetter fick köra 100 ett tag....Enda sättet att få snabbare bussar är ju att ha få hpl och så rak linjesträckning som möjligt samt ett snabtt och smidigt biljettsystem
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Christer K

Citat från: Ersa skrivet 09 juli 2010, 11:42:57 AM
Dessutom kan tung lastbil utan släp gott få köra 90 på vanlig 110-väg också, istället för dagens 80 km/t.

Lastbil får idag framföras i 90km/tim utan släp på motorväg och motortrafikled. Vanlig 110 väg som inte är motorväg och motortrafikled var finns denna?

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Ersa

Citat från: Christer K skrivet 10 juli 2010, 09:46:35 AM
Vanlig 110 väg som inte är motorväg och motortrafikled var finns denna?

Långt in på 2000-talet var stora delar av nuvarande E45 och E14 i Jämtland vanlig landsväg med 110-skyltar, och det finns nog många fler exempel om man tänker efter.

Lusan

Varför vill man kunna köra i 100 km/h? Vad tjänar man på det, inte mycket, på de kortare sträckorna inget alls. Det är väl då bara SkåneExpressen 1 Malmö-Kristianstad som man då ev skulle kunna tjäna några minuter på men tror att även här är det marginellt. Körde en gång i stort sett i 100 hela vägen Malmö - Kristianstad (dock ej 50 och 70 sträckor) då jag lämnade Malmö 13 minuter sen och ville klara mig innom 15 min förseningen. Lämnade av allt folk vid Resecentrum i kristianstad 11 min sen........

Nu tyckte ju Skånetrafiken för några år sendan att man kunde köra sträckan snabbare än tåget.......

Ersa

Citat från: Lusan skrivet 10 juli 2010, 12:18:46 PM
Varför vill man kunna köra i 100 km/h? Vad tjänar man på det, inte mycket, på de kortare sträckorna inget alls.

Det är en jakt på minuter helt klart. När man tänker efter är det ju tidtabellerna som många gånger har för lite "luft" och gör att en sen buss aldrig kan köra in tiden hur föraren än pressar bussen på fartspärren. Detta vill trafikhuvudmannen gärna lösa genom att öka hastigheten hellre än att öka tiden i tidtabellen.
Hur ska bussen då bli snabbare? Tja, istället för att ha full gas mellan långa hållplatsstopp kanske trafikhuvudmannen även borde försöka tjäna tid på att snabba upp hållplatsstoppen genom en kraftig differens mellan förköpsbetalning och ombordbetalning, eller ta bort all form av ombordbetalning. SL-trafiken är här ett föredöme. In-stämpla-sätta sig-rulla iväg. :)

Förutom bilköer och/eller trafikomläggningar är den största orsaken till förseningar på den avreglerade expressbusstrafiken någon enstaka resenär som inte planerat i förväg och krånglar med sin icke existerande biljett. 10-15 minuter sen kan en buss med övriga 55 mindre glada passagerare bli största delen av linjen, detta pga en enda resenär som ställer till med något. Jämför med båtar, tåg och flyg. Kräver de att de måste få köra/flyga snabbare för att de har problem med resenärer som kommer för sent eller krånglar på annat sätt? Nja, inte så ofta va?

Mittlinje

I denna artikel http://hd.se/orkelljunga/2010/07/02/ny-hallplats-narmare-byn-eket/ har vi kanske lösningen, i alla fall tycker politikern det:

"– Målet är att få ner restiden till 40 minuter till Helsingborg, sa kommunfullmäktiges ordförande Gun Kempe i sitt tal och med den nya hållplatsen är man lite närmare målet. Hon sa också att hastigheten på bussarna måste öka, dock utan att hastighetsbegränsningarna överskrids."