Någon som vet historian kring den här bussen

Startat av erik t, 09 juli 2010, 05:56:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

erik t

Scania BF76 1966 Reg nr C660, BDW100
Historian före 1986.
Vet att det är en sj buss men vill veta var den rullat mm.

Mvh Erik Tannerbring

bilomnibussen

erik t

Det är en SKV kaross. något ombyggd med en vägg längst bak men inget förstört i bussen och några originalsäten kvar och några 70 tals stolar.
Mvh Erik

Björn Forslund

Är det den där militärgrönmålade som användes av ett säckpipeband? Den har varit till salu flera gånger de senaste åren. Priset var dock lite väl i överkant.... Det var inte så länge sedan jag såg den vid Karlberg senast. Ser välhållen ut.

erik t

Helt rätt, den är militär grön. Dom har ägt bussen sedan -86 och väl underhållen av Säckpipebandet.
Vad var priset när den var till salu sist?? Har nytagna bilder ska be kompisen lägga till dom här (vet inte hur man gör själv haha).
Vi köpte bussen i går kväll och ska nu återställa den till original och letar säten.. Ska ta bild på dom säten som jag tror är originalet.
Hur som så blir bussen en bra kompis med 01 an! hittar jag någon chaufför så dyker vi upp med båda bussarna på träffen i Augusti.
Mvh Erik

bilomnibussen

Tror jag körde den bussen hos SJ Uppsala sommaren 1977. Det fanns flera liknande men jag tycker mig minnas invnumret. Trevliga bussar!
Mvh Jan G

Björn Forslund

Oj, en buss med första o andra klass....Det är stolarna med de låga ryggstöden som är original.
Dessutom är baklysena utbytta och man har addat på fler öppningsbara fönster.

erik t

Ska ju göras om till original men en trevlig buss att åka med som den är med.
Tack för all info jag fick av er!
Mvh Erik

bilomnibussen

De där bakljusen bör nog få sitta kvar, jag tror det är en "västeråsupprustning". SJ monterade sådana bakljus på sina bussar i Västerås. Då är det ett originalutbyte under bussens ordinarie användningstid.
Mvh Jan G

Christian Ljunggren

Citat från: erik t skrivet 09 juli 2010, 18:45:18 PM
Ska ju göras om till original men en trevlig buss att åka med som den är med.
Tack för all info jag fick av er!
Mvh Erik

Trevligt att ni hittade den.
Då kan man se fram mot fler fd SJ-bussar framöver.

Mvh

Christian

Björn Forslund

Citat från: bilomnibussen skrivet 09 juli 2010, 18:47:02 PM
De där bakljusen bör nog få sitta kvar, jag tror det är en "västeråsupprustning". SJ monterade sådana bakljus på sina bussar i Västerås. Då är det ett originalutbyte under bussens ordinarie användningstid.
Mvh Jan G

Ja, har de tillkommit under SJ-tiden är det ju helt OK att de får sitta kvar. Annars finns det nya original Hella runda att köpa fortfarande. Finns på lager hos Hella i Tyskland. Köpte 8 st nya till en av mina bussar.

erik t

Ska ta tag i att börja fixa till besiktning, bakljusen är slut i insatsen så det blir att byta ut dom. Bussen fungerar mycket bra och är fin under och luftledningar tankar mm så ska försöka besiktiga i Augusti.
Bussen fick vara med på bussträff vid lanthandeln i söndags så det var trevligt kolla www.fordonsnostalgi.se