Huvudmeny

Den är inte vacker...

Startat av Jocke Selling, 08 juli 2010, 22:15:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke Selling

... men sägs iallafall gå rätt dåligt  ;D.

Men å andra sidan är det få säffle från 1999 i lågentre utförande som lovprisas av massorna.

//Jocke

AO

Det ska bli riktigt trevligt med lite nya bussar, även om det kommer bli begagnat till viss del, till nästa sommar. Nobina har kört med riktiga rishögar i Norduppland bra länge nu... Känns som att underhållet på dem inte varit det bästa, åtminstone om man kollar på hur de ser ut utvändigt och inte minst invändigt.

Jocke Selling

Citat från: AO skrivet 08 juli 2010, 22:35:44 PM
Det ska bli riktigt trevligt med lite nya bussar, även om det kommer bli begagnat till viss del, till nästa sommar. Nobina har kört med riktiga rishögar i Norduppland bra länge nu... Känns som att underhållet på dem inte varit det bästa, åtminstone om man kollar på hur de ser ut utvändigt och inte minst invändigt.

Ja det är väl medaljens framsida med upphandlingar - sett ur de drabbades perspektiv ;). Plötsligt både går det och måste det ny införskaffas.
Men vagnar i den här åldern kommer säkerligen figurera i trafiken inom några år igen.
Uppland är ju känt för sitt höga miluttag på regionbussarna, ett normalt omlopp genererar åtminstone 15000 mil årligen - ofta mer, och att hålla bussar i toppskick kostar på när de rullar uppemot det dubbla miltalet jämfört med hos många andra länshuvudmän.

Shortvalley

Är jag ensam om att tycka att dessa bussarna är riktigt snygga? Det var nog en av de första bussarna som jag blev kär i... =)

Jocke Selling

Citat från: Shortvalley skrivet 08 juli 2010, 23:10:07 PM
Är jag ensam om att tycka att dessa bussarna är riktigt snygga? Det var nog en av de första bussarna som jag blev kär i... =)

Den var ju onekligen vackrare vid leverans novembr 1999, men att jag skulle tycka den var vacker ens då - näe. Däremot var man ju grymt imponerad av inredningen, som resenär tyckte man att man färdades som en kunglighet, men tiderna förändras och inredning slits.

Andreas

Håller med om att den såg rätt så risig ut, trist nog. Låt oss bara påminnas om att det finns andra rätt risiga bussar än dessa, betydligt yngre sådana...

Ersa

Citat från: Jocke Selling skrivet 08 juli 2010, 23:04:28 PM
Ja det är väl medaljens framsida med upphandlingar - sett ur de drabbades perspektiv ;). Plötsligt både går det och måste det ny införskaffas.
Men vagnar i den här åldern kommer säkerligen figurera i trafiken inom några år igen.
Uppland är ju känt för sitt höga miluttag på regionbussarna, ett normalt omlopp genererar åtminstone 15000 mil årligen - ofta mer, och att hålla bussar i toppskick kostar på när de rullar uppemot det dubbla miltalet jämfört med hos många andra länshuvudmän.

Får man gissa att KR:s första Östhammarvagnar av 2003 års modell kommer att vara länets slitna veteraner om 10 år? (Om KR nu får ta över trafiken efter överklagandet) Eller kommer de att tvingas bort innan avtalet är över? De kommer väl ändå att vara uppåt 18 år gamla när nästa avtal är över! 8)