Huvudmeny

Veolia 2371..

Startat av Möllers, 07 juli 2010, 19:45:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Fick andra chansen ner den skulle köra  :)





scaniaolsson

Ursäkta en lite oinvigd, när det gäller Irisbus så är det alltså chassitillverkaren.
I fallet med 2371 så är det ju Vest i Norge som är "påbyggare".

Vad är Irisbus egentligen, jag menar det borde ju vara ett hopplock av andras delar eller ???

Hoppas på att någon kan ge ett informativt svar.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Ronni Bjørn Svensson

Irisbus sælger busser igennem Vest til deres markedet i Sverige & Norge.
Men du kan læse mere om det på linket. http://www.vest.no/default.asp?page=55&article=23
Mvh
Ronni Bjørn Svensson

Staffan Sävenfjord

Citat från: scaniaolsson skrivet 07 juli 2010, 20:24:05 PM
Ursäkta en lite oinvigd, när det gäller Irisbus så är det alltså chassitillverkaren.
I fallet med 2371 så är det ju Vest i Norge som är "påbyggare".

Vad är Irisbus egentligen, jag menar det borde ju vara ett hopplock av andras delar eller ???

Hoppas på att någon kan ge ett informativt svar.

Scaniaolsson

Irisbus kan enklast beskrivning som en sammanslagning av Renaults och Ivecos (Fiats) busstillverkning.  Men Wikipedia beskriver detta bra efter vad jag förstår:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Irisbus

Irisbus samarbetar med Vest Karosseri i Stryn och när nu Scania och Volvo har den inställning de har till att sälja chassier för extern karossering så blir det så att svenska bussägare kan få Vest på vilket chassi han vill under förutsättning att han vill ha den på Irisbus.

Vest Buss Sverige i Helsingborg säljer Irisbus i Sverige. Såväl Vest-karosserade som helbyggda. Kan nog också fixa annan kaross om någon nu skulle vilja det.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Inge Løvoll

[quote author=Staffan Sävenfjord
Irisbus samarbetar med Vest Karosseri i Stryn och när nu Scania och Volvo har den inställning de har till att sälja chassier för extern karossering så blir det så att svenska bussägare kan få Vest på vilket chassi han vill under förutsättning att han vill ha den på Irisbus.

[/quote]

Vest bygger også på flere typer chasrie enn Scania,Volvo og Irisbus. De bygger også på Mercedes-Benz, MAN og VDL DAF. Så svenske kunder må ikke kjøpe Irisbus, selv om Vest sikkert gjerne ser at kunden velger Irisbus siden de representerer dem.
Mvh Inge Løvoll

Staffan Sävenfjord

Citat från: Inge Løvoll skrivet 12 juli 2010, 17:16:20 PM
[quote author=Staffan Sävenfjord
Irisbus samarbetar med Vest Karosseri i Stryn och när nu Scania och Volvo har den inställning de har till att sälja chassier för extern karossering så blir det så att svenska bussägare kan få Vest på vilket chassi han vill under förutsättning att han vill ha den på Irisbus.



Vest bygger også på flere typer chasrie enn Scania,Volvo og Irisbus. De bygger også på Mercedes-Benz, MAN og VDL DAF. Så svenske kunder må ikke kjøpe Irisbus, selv om Vest sikkert gjerne ser at kunden velger Irisbus siden de representerer dem.

Scania och Volvo släpper i princip inte chassier till Vest om de skall bygga för svenska kunder. Mercedes, MAN eller VDL med Vest-kaross är väldigt udda för svenska bussägare och har inte lockat någon svensk köpare så här långt. Så i stort sett är det bara att välja på Irisbus med Vestkaross eller annan buss med annan kaross.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cyklisten

Men är det ens lagligt att inte sälja sina chassis till Vest men till andra karossörer? Och varför ett sådant val? Har det med Omni Express att göra?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cyklisten skrivet 12 juli 2010, 19:14:07 PM
Men är det ens lagligt att inte sälja sina chassis till Vest men till andra karossörer? Och varför ett sådant val? Har det med Omni Express att göra?

Åtminstone Scania håller på att träffa avtal med ett antal karossörer och det blir de enda som de kommer att leverera chassin till. Vest är inte med bland dessa men däremot Irizar och Lahden Autokori (Lahti). Det finns naturligtvis inget tvång - än mindre lag - att sälja chassier till alla karossörer. Vi får också komma ihåg att karossen och bussen är en rätt integrerad skapelse. Det kan ofta vara svårt för bussägaren att avgöra vad som är chassirelaterat och vad som är karossrelaterat. Vi köper ju inte separat kaross till bilen.

Ännu värre är det för resenären som åker i en buss som skramlar och där vare sig AC-n eller toan fungerar. Det han/hon kommer ihåg var att det stod Scania på bussen men han/hon har knappast lagt märke till karossörens namn. (Detta exempel är generellt och har ingen direkt koppling till just Vest.) Därför är det rimligt att chassitillverkaren vill hålla viss kontroll även på karossören. Detta hindrar inte att det kan finnas bra karossörer utöver de som är kontrakterade.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cyklisten

Det stämmer ju det du skriver, men hur säljs chassi egentligen? Det är alltså inget som kan köpas hur som helst av vem som helst som har pengar och beställer utan kräver ett avtal om samarbete? Volvos hemsida marknasför deras olika chassibyggen som om de var tillgängliga helt öppet på marknaden.