TGOJ 10 på utflykt söder om Uppsala

Startat av Ersa, 06 juli 2010, 20:13:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa




Självklart blir det ju den äldsta vägen man puttrar på, söderut från Uppsala.
Gamla Rikstretton mot Stockholm närmare bestämt.


Detta skärmtak måste ju vara de sista resterna av en gammal mack. Någon som vet mera?


Broöppning i Erikssund har jag inte varit med om tidigare, men på denna resa prickade jag in den.


Hade jag kört en aning långsammare hem hade jag även prickat in en öppning på hemvägen också, då lamporna började blinka i backspeglarna efter överfart.


Här har glada resenärer släppts av på Uppsala C.


En runda inne på depån innan parkering.

Peter Rost

Nice! ;) Var det du som körde denna tur?

/Peter

Ersa

Citat från: Peter Rost skrivet 06 juli 2010, 20:19:00 PM
Nice! ;) Var det du som körde denna tur?

Javisst. Att köra kortturer som utgår från Uppsala passar ju perfekt. :)

Mathias Rickman


Ersa

Jag fick intrycket att TGOJ 10 (FOM210) har en lägre invändig ljudnivå från motorn är BSBV 28 (FNT548). Vad kan det bero på i så fall? Båda är ju Scanior med frontmotorer och SKV-karosser, och är bara tre årsmodeller från varandra.

Mats Karlsson

Jag tror att de nyare BF76/SKV var bättre tätade kring förarplatsen. Jag har nämligen märkt samma sak. Titta ned på golvet i 28:an så ser Du direkt ned mot gatan i spalter och spakgenomföringar! Inte undra på att ljud läcker in!

Björn Forslund

Dessutom har BSBV 28 inget huvtäcke, detta plockades bort av rättrogna som vill ha maximal volym på D11:an.

yngrot

Trevlig lite tur du gjorde  och Apan var lycklig han oxå precis som husse ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 06 juli 2010, 20:13:00 PM


Detta skärmtak måste ju vara de sista resterna av en gammal mack. Någon som vet mera?


Det är en gammal BP-mack. Den har inte varit i drift på minst 30 år nu. Redan i början på 1980-talet såg det ut på det här sättet. Taket påstås vara K-märkt. Macken hade givetvis sin storhetstid då detta var E4/Riksväg 13. Alldeles vid bron ligger ytterligare en nedlagd mack. Den var i drift in en bit in på 200-talet. Den tillhörde Uno-X. Den är betydligt mer bevarad. Det var meningen att den skulle vara i drift länge men föreståndaren gick i pension. Det lär ha varit Sveriges äldsta mack när den var i drift. Båda dessa mackar härstammar från 1920-talet då Flottsundsbron blev klar. Om man åker över bron från Uppsala och tittar till höger kan man se resterna från den gamla bron som användes före den nuvarande. Där finns också kvar en stuga där brovakten bodde i då bron var i drift
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.