Busslink Flytt....(Söderort)

Startat av Kvarne, 06 juli 2010, 20:11:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kvarne

Från Busslink Lidingö ankom imorsen
3113, 3114 & 3115
Samtliga Scania Omnicity 2-2-2

Vad är mer på G till Söderort...?
Vad ersätter dessa....?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Ted Selander

Jo, årets sällsynt omfattande flyttsnurr börjar märkas här och var.
Lidingö (som lämnat de aktuella 31xx vagnarna) får lämna plats för de alltfler Solaris som drar sig mot AGA. I Söderort försvinner äldre bussar förstås, alla 52-vagnarna ska bort i höst tyvärr, om det hinns med till vintertidtabellen ska vara osagt. Enda godkända linje utan lågt golv blir 152:an från 23/8.

Återkommer med uppgifter.

/Ted

Kvarne

Citat från: Ted S skrivet 06 juli 2010, 20:18:11 PM
Jo, årets sällsynt omfattande flyttsnurr börjar märkas här och var.
Lidingö (som lämnat de aktuella 31xx vagnarna) får lämna plats för de alltfler Solaris som drar sig mot AGA. I Söderort försvinner äldre bussar förstås, alla 52-vagnarna ska bort i höst tyvärr, om det hinns med till vintertidtabellen ska vara osagt. Enda godkända linje utan lågt golv blir 152:an från 23/8.

Återkommer med uppgifter.

/Ted

Gud va trist...52vagnarna går riktigt riktigt bra. Kommer det finnas någon CN113 kvar i vinter...?(Maxci inkluderat)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

buskörare

Citat från: Kvarne skrivet 06 juli 2010, 20:11:05 PM
3113, 3114 & 3115

Vad är mer på G till Söderort...?
Vad ersätter dessa....?

Samtliga Örebrobussar från början och en varning, 3113 har en retarder som heter duga  ;)

virtual1

Citat från: Kvarne skrivet 06 juli 2010, 20:11:05 PM
3113, 3114 & 3115

Då "hittade de hem" då? 3114 o 3115 rullade ju i Söderort då de blivit röda först!

Måns Johannesson

Som resenär känns det rätt trevligt att 52-vagnarna försvinner, de känns rätt sunkiga vid det här laget. Fast OmniCity känns inte som någon vidare kul ersättning även om Örebro-vagnarna verkar rätt fräscha. Misstänkte att OmniLinkarna i 52-serien skulle bort trots att de inte är så gamla då de (samt MaxCin 2118) inte fått rullstolsramper (något som alla andra låggolv/entrévagnar fått).

/Måns

Cero

Citat från: Måns Johannesson skrivet 07 juli 2010, 20:35:20 PM
Som resenär känns det rätt trevligt att 52-vagnarna försvinner, de känns rätt sunkiga vid det här laget. Fast OmniCity känns inte som någon vidare kul ersättning även om Örebro-vagnarna verkar rätt fräscha. Misstänkte att OmniLinkarna i 52-serien skulle bort trots att de inte är så gamla då de (samt MaxCin 2118) inte fått rullstolsramper (något som alla andra låggolv/entrévagnar fått).

/Måns

Har svårt att tro att Omnilinkarna i 52-serien ska bort. De är endast sju år och det är ett år kvar på Busslinks kontrakt. Försvinner de är det beroende på interna omflyttningar inom Busslink i Stockholm och då är sannolikheten större att de ersätts med annat som är äldre än nyare. Däremot försvinner antagligen CN113-vagnarna i 52-serien, både för ålderssträcket (1995-års modell) och framförallt låggolvskravet.

Ted Selander

För oss som var där när de kom till Söderort, gäller ju endast CN113 av 1995 års modell som riktiga 52xx vagnar! 5210 slapp reklam de första åren, den var finvagn att användas till abonneringar mm.
Beklagar om detta ställt till det för den yngre diggarskaran!

/Ted

Måns Johannesson

Citat från: Cero skrivet 07 juli 2010, 21:23:57 PM
Har svårt att tro att Omnilinkarna i 52-serien ska bort. De är endast sju år och det är ett år kvar på Busslinks kontrakt. Försvinner de är det beroende på interna omflyttningar inom Busslink i Stockholm och då är sannolikheten större att de ersätts med annat som är äldre än nyare. Däremot försvinner antagligen CN113-vagnarna i 52-serien, både för ålderssträcket (1995-års modell) och framförallt låggolvskravet.

Jag gick bara på vad som stod i tråden om att alla 52-vagnarna skulle bort. Att ingen av dessa vagnar har fått rullstolsramper när nästan alla andra vagnar fått det tyder också på att det åtminstone inte är självklart de blir kvar. Hade dock förväntat mig att blev kvar tills nya avtalet träder i kraft nästa år, om Busslink förlorar Söderort/Botkyrka nästa år torde man dock ha ett överskott av 2-axliga vagnar i Stockholm. Det kan ju vara så att man kan bli av med vagnarna rätt lätt om leasingavtalen är skrivna på det sättet, jämför med att det sägs att Nobina skall lämna tillbaka Brommas Mercedes-vagnar i 54-serien när etanol-vagnarna kommer.
Nåja, den som lever får se, man skall inte stirra sig blind på vad som står på forumet.

/Måns

Fredrik Klint

Citat från: Ted S skrivet 07 juli 2010, 21:32:01 PM
För oss som var där när de kom till Söderort, gäller ju endast CN113 av 1995 års modell som riktiga 52xx vagnar! 5210 slapp reklam de första åren, den var finvagn att användas till abonneringar mm.
Beklagar om detta ställt till det för den yngre diggarskaran!

/Ted

Både 5204 och 5210 hade gardiner i början vill jag minnas, men kanske inte från leverans men fick det hyfsat tidigt.

Ted Selander

Citat från: Måns Johannesson skrivet 07 juli 2010, 21:40:21 PM
Jag gick bara på vad som stod i tråden om att alla 52-vagnarna skulle bort. Att ingen av dessa vagnar har fått rullstolsramper när nästan alla andra vagnar fått det tyder också på att det åtminstone inte är självklart de blir kvar. ---
/Måns

De OmniLinkar som inte har sidohängd ramp eller infälld golvramp, får en hopvikbar ramp "installerad" under året. De blir kvar således i Söderort eller annorstädes.

/Ted

Måns Johannesson

Citat från: Ted S skrivet 07 juli 2010, 21:49:00 PM
De OmniLinkar som inte har sidohängd ramp eller infälld golvramp, får en hopvikbar ramp "installerad" under året. De blir kvar således i Söderort eller annorstädes.

/Ted

Lustigt dock att man inte gjorde det samtidigt som alla andra fick ramp. I söderort finns som sagt bara en annan vagn som inte fått ramp för flera månader sedan och det var lika länge sedan jag stötte på någon ramplös buss i innerstan eller Råsta (de andra busslink områdena jag regelbunder åker i). Vet du varför man har väntat med just dessa vagnar?

/Måns

Bussmicke

Jag minns när 52-vagnarna var nya i Nyboda/Brännkyrka ( minns ej exakt vad området då kallades).
Man var i Liljeholmen och skenade bort till Telefonplam o vidare till Älvsjö o Gullmarsplan  i jakten på de nya CN-vagnarna..
Vilka minnen...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Klint

Citat från: Bussmicke skrivet 07 juli 2010, 23:07:24 PM
Jag minns när 52-vagnarna var nya i Nyboda/Brännkyrka ( minns ej exakt vad området då kallades).
Man var i Liljeholmen och skenade bort till Telefonplam o vidare till Älvsjö o Gullmarsplan  i jakten på de nya CN-vagnarna..
Vilka minnen...

Det var sommaren 1994 vill jag minnas som Hammarby höll på att läggas ner och till höst/vintertrafiken så TROR jag att sammanslagningen skedde. Därmed pratade man inte lika mycket längre om Nyboda utan Söderort blev benämningen på garaget.
Just H16 5201-5210 lär ha varit den första leveransen till det nya gemensamma "Hy-Na".

Hasse L

En ganska ny 5207 på klassisk hammarbylinje.