Buss på grusväg

Startat av Mr G, 06 juli 2010, 11:12:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Linje 12 gick Skanstull - Norrby tror jag.
吉先生

Niclas Wennerlid


bilomnibussen

Vackert, vackert, den smälter in i miljön!
Mvh Jan G

K R

Hej!

CF:en på bilden, H65C 7478, var mig veterligen den enda smala SL-CF:en med denna typ av mittstolpe i vindrutan.
Typen på bilden var gängse på de breda CF:arna, medan de smala vagnarna normalt hade en tunn list som mittdelning,
(jämför de smala essingecapitolerna H23 gentemot övriga capitoltyper).

mvh K R

Björn Forslund

Citat från: K R skrivet 06 juli 2010, 21:43:11 PM
Hej!

CF:en på bilden, H65C 7478, var mig veterligen den enda smala SL-CF:en med denna typ av mittstolpe i vindrutan.
Typen på bilden var gängse på de breda CF:arna, medan de smala vagnarna normalt hade en tunn list som mittdelning,
(jämför de smala essingecapitolerna H23 gentemot övriga capitoltyper).

mvh K R



Krockskadad och modifierad? Vindrutorna måste ha varit special med tanke på att de hade runda hörn vid mittstolpen.

1896

Citat från: Mr G skrivet 06 juli 2010, 11:12:51 AM


Linje 12 gick Skanstull - Norrby tror jag.

Nu blir jag sugen på att köra Spraxya.  :D  (den går mestadels på grusväg.)

Gunnar D

Mycket vacker miljöbild! Kan riktigt känna gruset och potthålen! Önskar att jag själv tagit fler sådana bilder.

Mvh Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 08 juli 2010, 08:45:41 AM
Mycket vacker miljöbild! Kan riktigt känna gruset och potthålen! Önskar att jag själv tagit fler sådana bilder.

Mvh Gunnar

Påminner om gamla linje 737 som gick Nynäshamn - Stora Vika - Sorunda - Tungelsta - Västerhaninge - Stockholm. Mellan Sorunda och Tungelsta var det grusväg som på bilden ovan. Jag gillade att köra den linjen, den var avstressande.

M v h
Ingwar

Ersa

Citat från: Mr G skrivet 06 juli 2010, 11:12:51 AM
Linje 12 gick Skanstull - Norrby tror jag.

Vilket Norrby är det? Eniro hittar hel drös.
Jag skulle gärna vilja hitta exakt denna vägstump idag. :)

Mr G

Norrby ligger i norra delen av Haninge kommun, just söder om sjön Drevviken.

N 59° 11.719', E 18° 9.634'

Jag vet inte vilken SL-linje som går hit idag och om platsen går att hitta.
吉先生

Ersa

Aha, då vet jag. :)
Om vägen finns att hitta lär den idag knappast se ut som på bilden.

Anders Lundén

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 juli 2010, 11:33:26 AM
836

Fotot bör vara taget mellan Norrby Torg och vändslingan vid Flodvägen, förutom att det idag är belagt så ser det nog ganska lika ut idag förutom at det vuxit upp fler kåkar.
Vad säger Handengänget?

Idag är vägen asfalterad, lite bredare och omgärdad med många hus.
Är inte helt säker på platsen, men fotografen bör ha kunnat stått i korsningen Norrbyvägen/Norrby vinterväg med Badstrandsvägen bakom sig. Bussen kommer i så fall på Norrbyvägen och är på väg mot Norrby(Flodvägen). Ungefär där brevlådan sitter finns idag hpl-stolpen för Norrby centrum.
Ska se om jag kan fixa en 2010-årsbild.
// Anders

Mr G

Nu kanske mitt minne inte är så mycket att lita på. Men minnet säger mig att bussen är på väg mot Skanstull, och att vi befinner oss rätt nära Nynäsvägen. Om detta stämmer kan det vara så, om jag uppfattar dagens SL-karta rätt, att det inte förekommer någon linjetrafik alls på platsen längre. I värsta fall går motorvägen dessutom nära här idag.

Fast jag kan mycket väl ha fel. Men jag tycker ändå att det ser ut som om solljuset faller mot bussen, vilket bör tyda att bussen är på väg västerut, dvs mot Skanstull.

Kan man hitta det smala huset i bakgrunden bör gåtan vara löst.

Något för Ersa att bita i ...
吉先生

Björn Forslund

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 juli 2010, 20:01:13 PM
Frågan är om linjen gick på västra sidan Drevviken via Vega o Trånkan eller östra via Alleplan o Skarpnäck.

12:an gick Nynäsvägen fram till Norrbyvägen.

Ingwar Åfeldt

BSS linjekarta.




M v h
Ingwar