Att vinka när man fotograferat

Startat av Staffan Sävenfjord, 05 juli 2010, 23:07:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Som bussfotograf har jag tidigare varit dåligt på att vinka till föraren sedan de kört förbi och jag tagit kort. Började med det på Burggrevegatan på Göteborg i dag och fanns att förarna vinkade tillbaka liksom eventuella inströkter. I en buss vinkade till och med  alla resenärer som satt på dem främsta platserna. Ingen förare blänkte ilsket eller gjorde grimaser eller tecken. Så i fortsättningen vinkar jag.

the0fiskis

det funkar för mig ochså
funkar ofta bra om man fotar lastbilar, spårvangar, tåg  :)

Tommy E

Det låter bra. :) Själv vinkar jag alltid, för att visa att jag inte har några onda avsikter med fotandet.
I början undrade nog chaffisarna vad jag var för en kuf, så då ville jag att de skulle förstå att jag är vänligt sinnad.
Numera är det nog många som känner till mig, men jag fortsätter vinka för trevlighetens skull.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

OSkar000

Så länge det finns en hand ledig få brukar jag försöka få fram den i tid för en vinkning. Det är dock inte alltid det går, men då brukar det bli en nickning eller någon annan form av hälsning.

Ersa

Jag och min Volvo 9700 blev fotograferad av en äldre för mig okänd herre när jag stod still på Linköpings fjärrbussterminal förra veckan. Han log glatt och vinkade efter att bilden knäppts, och självklart fick han en glad vinkning tillbaka. Kanske en bussfotograf? Kanske en nöjd kund som tack vare trevligt bemötande kommer att resa med oss igen? Vem vet? :)

Möllers

Själv är jag dåligt på vinka på buss förare vinkar inte dom så vinkar inte jag helt enkelt.
Har väl hänt jag har vinkat till nån.

IngemarJ

Hej!

Jag fotograferar ju sällan numera men däremot kör jag ju kollektivtrafik och eftersom man blir igenkänd av vissa även civilklädd blir det ett evigt vinkande.

Hälsar

Ingemar

svenerik eklund

Citat från: Mattias Möller. skrivet 06 juli 2010, 01:01:41 AM
Själv är jag dåligt på vinka på buss förare vinkar inte dom så vinkar inte jag helt enkelt.
Har väl hänt jag har vinkat till nån.

Så du menar att det är bussföraren som ska vinka först om du ska vinka?

Det är väl du som tar foton väl? Då ska du visa vänlighet att vinka och visa att du har goda intentioner med ditt foto.

Carl Eric

Efter att ha tittat på en instruktionsfilm så vinkar jag också så ofta som det går. Men precis som OSkar000 skriver så går det inte alltid...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Staffan Sävenfjord

Citat från: calken skrivet 06 juli 2010, 14:54:39 PM
Efter att ha tittat på en instruktionsfilm så vinkar jag också så ofta som det går. Men precis som OSkar000 skriver så går det inte alltid...

Visst men om man vinkar i de fall där det går har man tydligen kommit en bit på väg. Provade vink-metoden i Varberg och Falkenberg i dag också och då kom förare fram och frågade om de fick se bilderna. Det tror jag aldrig har hänt mig förut. I Falkenberg vinkade ett par förare åt mig när jag sedan mötte dem på stan.

Detta var kul. Att jag inte kommit på det tidigare. Ändå vet jag mycket väl att Patrik i sin instruktionsfilm sa att vinkningen är mycket viktig. Tidigare har jag bara vinkat när föraren vinkat först. Och ibland har jag inte sett att föraren vinkat förrän jag kommit hem och börjat redigera bilderna.

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 juli 2010, 23:07:32 PM
Som bussfotograf har jag tidigare varit dåligt på att vinka till föraren sedan de kört förbi och jag tagit kort. Började med det på Burggrevegatan på Göteborg i dag och fanns att förarna vinkade tillbaka liksom eventuella inströkter. I en buss vinkade till och med  alla resenärer som satt på dem främsta platserna. Ingen förare blänkte ilsket eller gjorde grimaser eller tecken. Så i fortsättningen vinkar jag.

Så gör jag också sedan flera år tack vare CD som inspirerade mig till att ta efter det.
Tycker det ser bra ut att vinka efter foto vilket visar man har goda avsikter.
Även utomlands.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 06 juli 2010, 22:27:43 PM
Så gör jag också sedan flera år tack vare CD som inspirerade mig till att ta efter det.
Tycker det ser bra ut att vinka efter foto vilket visar man har goda avsikter.
Även utomlands.

Fast du är väl så känd nu att du inte behöver visa dina goda avsikter.  ;)

"Sävenfjord hade inte ens varit i Göteborg i en halvtimme innan han hört från två bussförare och en annan bussfotograf att Bussmicke också var i stan." (Fritt efter inledningen i Graham Greenes Brighton Rock)

Bussmicke

He he, du hade kunnat ringt mig...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.