Kameraköp. Tips önskas.

Startat av Ersa, 05 juli 2010, 13:37:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

En vän vill köpa en bra kompaktkamera, och ha goda råd. Det får dock inte kosta vad som helst. Gärna omkring 1500 kr.
Jag funderar på Canon IXUS-kameror i den prisklassen. Duger de för vanligt vardagsfoto?

Susanne

Citat från: Ersa skrivet 05 juli 2010, 13:37:20 PM
En vän vill köpa en bra kompaktkamera, och ha goda råd. Det får dock inte kosta vad som helst. Gärna omkring 1500 kr.
Jag funderar på Canon IXUS-kameror i den prisklassen. Duger de för vanligt vardagsfoto?

Om din vän inte har några krav på långzoom så visst funkar Canons kameror perfekt.
I den prisklassen så finns det kanske inte så många bra kameror att välja bland.
Canon, Olympus är bra och kända märken.

Taunusch

För några månader sen köpte jag en Canon IXUS 120 efter att ha haft en IXUS 60 i runt tre-fyra år.

En egenskap jag värderar högt på en kamera är att den är liten och smidig. Jag vill ha med mig kameran mer eller mindre hela tiden, även på jobbet, på ett diskret sätt.

Jag som fotograferar hellre än bra uppskattar också att den är lätt att använda.

Minns jag rätt kan man få den för knappt 2 000 kr...

Ersa

Citat från: Susanne skrivet 05 juli 2010, 14:20:59 PM
Om din vän inte har några krav på långzoom så visst funkar Canons kameror perfekt.
I den prisklassen så finns det kanske inte så många bra kameror att välja bland.
Canon, Olympus är bra och kända märken.

Nej, inga krav på långzoom finns. En bra vardagskamera som ska fota saker på rätt nära håll bara.
Tyvärr är de flesta IXUS-kameror otillgängliga på Elgigantens sida, men denna är tillgänglig:
http://www.elgiganten.se/product/foto-video/digital-kompaktkamera/POWERSA3000/canon-powershot-a3000-is

En utlandsresa gör att köparen inte kan vänta i alltför många dagar, så är en PowerShot A3000 en okej kamera?

Susanne

Citat från: Ersa skrivet 05 juli 2010, 18:27:51 PM
Nej, inga krav på långzoom finns. En bra vardagskamera som ska fota saker på rätt nära håll bara.
Tyvärr är de flesta IXUS-kameror otillgängliga på Elgigantens sida, men denna är tillgänglig:
http://www.elgiganten.se/product/foto-video/digital-kompaktkamera/POWERSA3000/canon-powershot-a3000-is

En utlandsresa gör att köparen inte kan vänta i alltför många dagar, så är en PowerShot A3000 en okej kamera?

Fota på nära håll skriver du, hur nära? Det står inget om närgränsen på just den kameran.
Men billig var den och som vardagsfotografering tror jag den skulle funka bra.

OSkar000

Ixus 120 kan rekommenderas, Mediamarkt hade förra veckan ett bra erbjudande på den för 1770kr.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=473031

Finns visst också på Dustin för 1890kr och därifrån lär det gå fort att få hem den.

Staffan Sävenfjord

Citat från: OSkar000 skrivet 05 juli 2010, 20:19:02 PM
Ixus 120 kan rekommenderas, Mediamarkt hade förra veckan ett bra erbjudande på den för 1770kr.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=473031

Finns visst också på Dustin för 1890kr och därifrån lär det gå fort att få hem den.

Jag skulle nog rekommenderar att man lägger till en dryg tusenlapp och skaffar en semikompaktkamera.

När det gäller Dustin Home så är de mycket snabba om det står att den finns i lager. Jag beställde min nya kamera sent en torsdagskväll och klockan 14.00 på måndagen fick jag besked att den fanns hos ett postombud nära mig.

Leif D

En ruskigt bra kamera är annars denna....
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=560186

Har en själv nu, och den slår nog de mesta i gränssnittet 2-3000kr, lägsta pris enligt prisjakt 2120kr.  Och hos Dustin Home, som Staffan rekomenderar ovan, kostar den 2490kr. bra pris de med, själv gav jag ca 2890kr på MediaMarkt, för några månader sedan.

;-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Leif D skrivet 05 juli 2010, 22:18:44 PM
Har en själv nu, och den slår nog de mesta i gränssnittet 2-3000kr, lägsta pris enligt prisjakt 2120kr.  Och hos Dustin Home, som Staffan rekomenderar ovan, kostar den 2490kr. bra pris de med, själv gav jag ca 2890kr på MediaMarkt, för några månader sedan.

Visserligen har jag bara goda erfarenheter av att handla hos Dustin Home men jag vill förtydliga att jag inte rekommenderade dem. Jag bara berättade hur snabba de kan vara. Det är mycket möjligt att man kan få prylarna billigare på annan plats. Jag är urusel som prisjägare. När jag vill ha något så köper jag det (om inte priset är helt orimligt).

OSkar000

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 juli 2010, 22:17:17 PM
Jag skulle nog rekommenderar att man lägger till en dryg tusenlapp och skaffar en semikompaktkamera.

När det gäller Dustin Home så är de mycket snabba om det står att den finns i lager. Jag beställde min nya kamera sent en torsdagskväll och klockan 14.00 på måndagen fick jag besked att den fanns hos ett postombud nära mig.

Nu beror det förstås vad man ska ha kameran till. Att det blev en ixus 120 för min del är för att den går ner i bröstfickan och tar många gånger bättre bilder än min mobiltelefon gör. Ska jag fota seriöst så är det 10-12kg i ryggsäcken som gäller för min del.

Låtsassystemkamerorna är rätt tråkiga i mina ögon, ingen av systemkamerans fördelar och ändå alla nackdelar från kompaktkameran i ett ganska otympligt format.

Jacob

Jag har en trasig canon ixus 70 och en samsung st45 och båda är valdigt bra :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Efter mycket jämförande blev det en Canon Ixus 105 IS till slut, då Ixus 120 inte gick att få tag i innan avresan.
Återstår att se hur bra den är. Tack alla för era svar. :)

Leif D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 juli 2010, 22:32:16 PM
Visserligen har jag bara goda erfarenheter av att handla hos Dustin Home men jag vill förtydliga att jag inte rekommenderade dem. Jag bara berättade hur snabba de kan vara. Det är mycket möjligt att man kan få prylarna billigare på annan plats. Jag är urusel som prisjägare. När jag vill ha något så köper jag det (om inte priset är helt orimligt).

Okej, men jag har stor erfarenhet av att handla av Dustin Home, mycket goda kontakter o bra lösning vid reklamationer.
Att saker kan vara felaktiga när man får dom, de händer alla som säljer. Men hur de sen löser detta, de varierar....
Dustin sköter detta oerhört proffsigt !
Mina erfarenheter grundare sig främst på köp av stora mängder datorkomponenter, eftersom jag vid sidan om bygger o säljer en del datorer. Använder Dustin som främsta leverantör (men inte enda) numera.

Visst kan man få grejer billigare på andra håll, så är det, men tyvärr kan de både ta tid o innebära krångel i eftermarknadsledset. Så därför tycker jag att de är värt ett något högre pris.
;-)

SimonB

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 juli 2010, 22:32:16 PM

Ett hett tips är prisjakt.nu. Väldigt enkel och smidig site att använda, och du får raka besked på var produkten är billigast (inkl eller exkl frakt). :)

Bussmicke

Citat från: SimonB skrivet 06 juli 2010, 17:34:26 PM
Ett hett tips är prisjakt.nu. Väldigt enkel och smidig site att använda, och du får raka besked på var produkten är billigast (inkl eller exkl frakt). :)

Sedan väljer man den som är bäst i pris och Vettigast att tjacka ifrån
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.