SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 03 juli 2010, 23:45:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 08 juli 2010, 19:17:19 PM
Då får ni flytta på er när Orust kommer med sina dubbeldäckare  8) :P
Behövs inte! Ni lär riva av taket i Centralbron så ni lär inte ens komma in där det är parkeringsbrist. ;)

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 08 juli 2010, 19:17:19 PM
Ne det är verkligen inte bra .. Skulle vilja ta bort remsan med träd neråt stationshuset och gjort ett spår med hållplatslägen där.
Borås måste väl vara bland dem sämsta i landet?? med tanke på storlek på stad 100 000 personer cirka och det starka resande som det är.

Håller med! Man undrar ju lite över kompetensen i kommunhuset faktiskt.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 09 juli 2010, 02:48:19 AM
Behövs inte! Ni lär riva av taket i Centralbron så ni lär inte ens komma in där det är parkeringsbrist. ;)


Kan vi inte avfärda den myten? Underfarten på Centralbron är 4,30 meter (med rätt god marginal uppåt). van Hool dubbeldäckare uppges bli 4,20 meter höga. Det krävs rejält övertryck i däcken för riva där. Kör man i den låga delen där man inte får köra lär man kvadda taket även på dagens bussar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 juli 2010, 10:00:21 AM
Det här minns jag var lite lustigt att få fram häromåret, Länsstyrelsen som bokför och sammanställer alla avvikelser i höjd bredd o tyngd hade inga uppgifter om begränsad fri höjd från Borås kommun, denna kommun publicerar sedan inga trafikföreskrifter för att underlätta för besökande fordon etc utan för att ta del av dessa ska man i prncip besöka kommunkontoret personligen, eller få tag på rätt handläggare (det lyckades jag inte med)
Det är alltså underfarten Centralplan under Centralbron-Varbergsvägen som avses antar jag ;)

Ja, den man kör ut från Resecentrum om man skall till exempel mot Göteborg. Skyltar på platsen anger 4,30 meter och det avser den lägsta biten. Kör man där det som är högst (vilket alltså innebär att man i ena riktningen måste köra på fel sida) är det ännu högre.

En bild säger mer än tusen ord. Observera dock den högra underfarten i bild. Denna är inte upplåten för fordonstrafik.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 juli 2010, 10:15:34 AM
Ja, den man kör ut från Resecentrum om man skall till exempel mot Göteborg. Skyltar på platsen anger 4,30 meter och det avser den lägsta biten. Kör man där det som är högst (vilket alltså innebär att man i ena riktningen måste köra på fel sida) är det ännu högre.

En bild säger mer än tusen ord. Observera dock den högra underfarten i bild. Denna är inte upplåten för fordonstrafik.


Det är med nöd och näppe denna enkeldäckade buss kommer under, hur kan då en dubbeldäckare vara lägre?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 09 juli 2010, 14:05:06 PM
Det är med nöd och näppe denna enkeldäckade buss kommer under, hur kan då en dubbeldäckare vara lägre?

Det är knappast med nöd och näppe. Kameran ljuger en del. Som du ser på skylten är höjden 4,30 och dubbeldäckaren högst 4,20. Jag har massor med gånger sett dubbeldäckare och höga lastbilar köra under här utan problem.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 juli 2010, 14:09:02 PM
Det är knappast med nöd och näppe. Kameran ljuger en del. Som du ser på skylten är höjden 4,30 och dubbeldäckaren högst 4,20. Jag har massor med gånger sett dubbeldäckare och höga lastbilar köra under här utan problem.


Inte för jag kan begripa hur de ska få plats med två bussar ovanpå varandra och bara nå upp till 4,20, men som Du brukar säga, Staffan; Den som lever får se.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 12 juli 2010, 00:54:42 AM
Inte för jag kan begripa hur de ska få plats med två bussar ovanpå varandra och bara nå upp till 4,20, men som Du brukar säga, Staffan; Den som lever får se.

En normal dubbeldäckare för turisttrafik är cirka 4 meter. De för regiontrafik är högst 4,20. Sedan får du begripa det eller inte, men fakta ändras inte.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Svemicke måste ju tänka helt fel..Jag har precis som du Staffan sett DD köra under born så det går visst..Men det går inte om man som Svemicke skriver ställa 2 bussar ovanpå varandra...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juli 2010, 06:10:33 AM
En normal dubbeldäckare för turisttrafik är cirka 4 meter. De för regiontrafik är högst 4,20. Sedan får du begripa det eller inte, men fakta ändras inte.


Ja ja... Jag tror Dig! ;)
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Torkel

Jag jobade med depåfrågan i anbudsprocessen inför Sjuhärad-anbudet och vi funderade på att använda den gamla depån igen, men det föll på nya detaljplaner hos Borås kommun.

I stället tittade vi på en depå på andra sidan järnvägen, en stor parkering mittemot jvstn som kommunen erbjöds att upplåta. DEt är förvånandne att ingen hos buusbolagen följer upp den tråden!

Olof Lagerkvist

Citat från: Torkel skrivet 26 juli 2010, 14:54:03 PM
Jag jobade med depåfrågan i anbudsprocessen inför Sjuhärad-anbudet och vi funderade på att använda den gamla depån igen, men det föll på nya detaljplaner hos Borås kommun.

I stället tittade vi på en depå på andra sidan järnvägen, en stor parkering mittemot jvstn som kommunen erbjöds att upplåta. DEt är förvånandne att ingen hos buusbolagen följer upp den tråden!

Magasinsgatan? Har detaljplanen ändrats nyligen eller är det inte fortfarande så att det ges tidsbegränsade bygglov där borta? Området har åtminstone de senaste 20 åren levt i någon form av planeringsvacuum där idéer till allt från genomfartsleder till bostadsområden avlöst varandra men där enbart mycket temporära beslut fattats.

Däremot har ju alltså Brodalsområdet blivit mer permanent avdelat för kontorsbyggnader i detaljplanen. T ex fick inte Coop bygga butik där.

Ser man lite hur utvecklingen gått i Borås senaste åren så tror jag dock att Magasinsgatan är väldigt nära att lyftas upp till någon form av användning. Jämför man med hur liknande överblivna centralt belägna ytor blivit bebyggda senaste åren, t ex Åhaga (butiker), Olovsholm (högskolan), Druvefors (bostäder), Brodal (kontor) m fl, är det ganska lätt att dra paralleller. Skillnaden runt Magasinsgatan är bara brist på långsiktig detaljplan. Det vore nog bra om bussoperatörer och Västtrafik visade så stort intresse som möjligt när det avgörs, annars är det säkert snart för sent.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 12 juli 2010, 00:54:42 AM
Inte för jag kan begripa hur de ska få plats med två bussar ovanpå varandra och bara nå upp till 4,20, men som Du brukar säga, Staffan; Den som lever får se.

En dubbeldäckare är ju inte "två bussar ovanpå varandra". En dubbeldäckare är en låggolvbuss där det är lågt i tak på undervåningen för att övervåningen ska få plats. Den har inget normalgolv, bagageutrymme eller högt i tak bakom framaxeln som en normalbuss kan kosta på sig.
De lägsta små specialbussarna som fanns i Umeå, Neoplan N4007 var inte riktigt 3 meter höga, då enbart de tog sig under stadens lägsta viadukt som var skyltad 3,1 där inte ens OmniCityn kunde köras. Två av dessa låga bussar på varandra skulle innebära att alla dubbeldäckare vore 5½-6 meter höga.

Svemicke

Hade kommunen varit smarta så hade man byggt om den här platsen till gater där bussarna angör byggnaden till vänster i bild. Det hade nog underlättat att få in fler bussar och man hade även kunnat enkelrikta trafiken så att inkörning sker från ena hållet och utkörning det andra.

Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -