Huvudmeny

Buss 504

Startat av Susanne, 03 juli 2010, 14:45:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Susanne

Varsågoda, en bussbild tagen i dag.

Magnus_J

trevlig bild i höghastighetskurvorna i Ursvik  ;D

Susanne

Citat från: Magnus_J skrivet 09 juli 2010, 08:21:00 AM
trevlig bild i höghastighetskurvorna i Ursvik  ;D

Tackar, men det är inte Ursvik utan Duvbo.

Nico

Snygg bild från ganska trevliga miljöer även om Duvbo och Ursvik ser sig ganska lika. Linjen i sig är ganska trist att köra, men å andra sidan var den säkert inte så mycket roligare förr heller... Vill ha det till att förra gången linjenumret användes (men då är vi tillbaka på 1980-talet) så var det bara på en sträckning från Solna C upp till Huvudsta C eller möjligen till Jungfrudansen. Reglertiderna verkar ha varit lika långa då som nu (eller längre) samtidigt som H80 inte var en alltför sällsynt busstyp att tursättas.  
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

groenis

504
Jungfrudansen runt Huvudsta C Armegatan Huvudstagatan Solna C Solnavägen Råsundavägen genom "Blåkulla" samma väg tillbaka.

Man alternerade på 504/505 den senare var bra om man ville läsa böcker.

/Lennart

Max W

Den första linjen med nr 504 i SL-land fick sitt nummer 1964-08-30 då SJ-Solnalinjerna genomförde övergång till 3-siffriga linjenummer.
Sträckningen var Norra Bantorget-Huvudsta Central (hpl efter nuv. Klippgatan)-Sundbybergs Torg-Mariehäll-Beckomberga sjukhus-Spånga Idrottsplats-Spånga Kyrka- riksväg 12-Barkarby torg-Skälby Konsum-Hässelby station (mitt emellan nuvarande hållplatserna Åkermyntan och Riddersvik på 119, 518 och 541).
Max

groenis

Hej Max
504 är väl en av de linjer som har ändrats flera gånger men alltid passerat någon av knutpunkterna på vägen?

OT
Har hittat invertarilistorna från Råsta.

/Lennart

Magnus_J

ja jo.. Jag vet att det är Duvbo. hade 504 som linje på mina fasta tjänster.
Blev ett litet fel mellan hjärnan och fingrarna  ;D

Max W

Citat från: groenis skrivet 11 juli 2010, 00:35:26 AM
Hej Max
504 är väl en av de linjer som har ändrats flera gånger men alltid passerat någon av knutpunkterna på vägen?
/Lennart
Förmodligen är det jag som är trögtänkt i värmen-men hur menar Du då?
Linjenumret 504 har använts ett flertal gånger (jag har i princip noll-koll på hur många) men att dessa linjer "alltid skulle ha passerat någon av knutpunkterna" på den ursprungliga linjen kan jag inte komma på. Okay om Du är mycket flexibel kan man kanske säga att "knutpunkten Sundbybergs torg/Sundbybergs station" är genemsam för nuvarande 504 och den ursprungliga linjen fast de båda hållplatslägena på ömse sidor om järnvägen är lite för långt från varandra för att jag ska kalla det gemensam knutpunkt.
/Max

groenis

Hej Max
Det var inte mycket svalare när tanken kom ;)
Tanken med min fråga var nog mer åt att har den alltid passerat
Huvudsta på något sätt?

/Lennart

yngrot

Citat från: Magnus_J skrivet 11 juli 2010, 07:00:24 AM
ja jo.. Jag vet att det är Duvbo. hade 504 som linje på mina fasta tjänster.
Blev ett litet fel mellan hjärnan och fingrarna  ;D

Såna fel drabbas vi av lite då och då.. ;D ;D ;   opch ännu mer sånt i denna värmen inte så kul köra buss idag   35 grader i skuggan..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina