Botniabanan på väg att smygöppna

Startat av Ersa, 02 juli 2010, 01:48:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Nu är priserna släppta för sträckan Umeå-Örnsköldsvik på Botniabanan. Inte helt oväntat kommer månadskorten att ha varierande priser beroende på vilka orter man "låser" korten på. Jag förstår inte riktigt. Ska inte Länstrafikens månadskort för buss gälla på tågen, och tvärtom? Ska man ha ett kort för tåget och ett helt annat för busslinje 10? Om jag har ett tåg-månadskort som gäller mellan Umeå och Husum inköpt för 2 300 kr måste jag alltså lägga till en kontantbiljett om jag vill åka vidare med tåget till Övik?

http://www.folkbladet.nu/?p=176777
http://vk.se/Article.jsp?article=360606

Naturligtvis gott om sura kommentarer under artiklarna, men det hör ju tydligen till alla artiklar om kollektivtrafik i Umeå kommun. Kanske inte så underligt med tanke på smidighetsnivån?
Vad är det med Länstrafiken Västerbotten och deras ovilja att ha någon form av logiskt smidigt biljettsystem som även infödda Västerbottningar kan förstå? Inte ens jag som är certificerad bussförare för Länstrafiken Västerbotten får ut ens hälften av den information jag önskar. Men jag kanske har blivit helt "förstörd" av enkla smidiga taxor och kort i Jämtlands, Västernorrlands och Stockholms län? Min mor som är "ur-umebo" av tredje generationen blir bara arg varje gång hon är inne på tabussen.nu och har nu gett upp helt att få veta någon vettig information via hemsidan. Andra länshuvudmäns hemsidor såsom UL, SL, KLT och Västtrafik har hon aldrig några problem med...

Jessika

Jag tror man skulle tjäna på att dela upp länet i zoner och att busskorten skulle laddas med pengar istället för med resor så att man kan använda sitt busskort till alla typer av resor i länet. Då skulle det bli så här: Jag reser med bussen X zoner och betalar därmed XX kr med mitt förköpta busskort. Hur är det nu? Jo, priset på en bussresa bestäms efter resans längd (i km).:
http://www.tabussen.nu/media/4301/taxa%202010.pdf

Om resan t.ex. är 53-60 km lång så kostar det 75 kr kontant eller 60 kr med förköpt rabattkort. Det stora problemet är dock att det förköpta rabattkortet endast går att använda mellan två förbestämda hållplatser. Det går alltså inte att använda rabattkortet till att ibland resa Umeå - Holmsund och ibland Umeå - Skellefteå. Det går inte ens att använda samma rabattkort till att resa från Umeå till två olika närliggande 60 kr-destinationer i en och samma kommun, utan det måste vara exakt samma hållplats! Annars får man ha flera olika rabattkort - ett för varje hållplats som man brukar åka till! Om man dessutom brukar åka med stadsbussarna i Umeå så tillkommer ytterligare ett rabattkort för dem. Självklart ser alla rabattkort likadana ut...

Igår när jag skulle åka buss från Vindeln försenades min buss av att en passagerare klev ombord med ett busskort som inte funkade. Han bedyrade att han hade laddat det med 20 enkelresor Vindeln - Umeå, men det var formaterat för stadstrafiken i Umeå som han sa att han aldrig någonsin hade köpt ett kort till. Och eftersom det var formaterat med stadsresor så gick det inte heller att ladda upp med nya länsresor. Busschaufförens tes var att han hade flera olika likadana busskort (för det har ju nästan alla...), men killen sa att detta var hans första. Chaffisen testade ändå hans plånbok mot kortläsaren för att se om det ändå inte gömde sig ett extra litet busskort där inne, men det gjorde det inte.

Själv fick jag betala kontant ombord när jag åkte bussen på E12:an till Vindeln-byn Bjurfors häromdagen, eftersom mitt busskort bara funkar på bussen på väg 363 till Vindeln (båda tillhör prisklassen 53-60 km från Umeå).

/Jessika

Ersa

Jag har kvar mitt gamla busskort jag köpte i Östersund januari 2001 som jag köpte och använde innan jag själv började köra, och därmed fick tjänstekortet. Det är pefekt att ha kvar det idag 9½ år senare när jag ska åka buss i Jämtland samt Västernorrland. Oavsett vad kortet är "låst" på för två taxepunkter (tror mitt gäller mellan Östersund och Brunflo just nu) är det bara att uppge "udda resa" för föraren. T.ex kan jag stå i Bräcke, hoppa på bussen mot Östersund, säga "Krokom", och föraren slår därmed in en udda resa Bräcke-Krokom och säger varsågod. Jag stämplar mitt kort som nu bara pengar för denna resa, och samtidigt räknar ut ett rabattpris gentemot vad en enkelbiljett skulle ha kostat på samma sträcka. Jag har inte köpt en enda enkelbiljett inom Jämtlands och Västernorrlands län sedan 2001, då det är fullständigt onödigt. Kortet laddas vad jag minns på med jämna 100-lappar, och inte "antal resor".

I Västerbotten går mitt kort inte alls att använda trots att Västerbotten har exakt samma biljettmaskiner och kort som de två södra grannlänen. Kollegorna såg ut som frågetecken när jag 2007 förgäves letade efter knappen för "udda resa", och på frågan hur folk gör om de vill resa en annan sträcka än den på kortet förprogrammerade svarade de: "Öh... med en kontant enkelbiljett såklart!"

Muk

Man märker ju att länstrafiken i västerbotten är en "politisk organisation". Ett privat företag skulle aldrig klara sig om de var så oflexibla. Tänker då även exempelvis på det nya skyltsystemet vid hållplatserna i Umeå som enbart sänder ut budskapet att man ska titta i den tryckta tidtabellen. ::)

Att norrtåg sköts från Lycksele gör det väl mindre förvånande att även biljettsystemet på tåget blir oflexibelt. Vi får väl se hur övriga länsbolag reagerar om även deras tågtrafik hanteras på samma sätt. 

Bussmicke

Norrland i ett nötskal, dyrt o krångligt o omöjligt..
Puckon, ingen tidig morgontur från Umeå...
Sjuk tidtabell, varför inte sprida ut turerna bättre i jämna intervaller?
Ja ja, jag säger då det; Norrland...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 03 juli 2010, 00:54:47 AM

Har du ens läst igenom inläggen? Dra inte Västernorrland och Jämtland över samma kam som Västerbotten, tack. Det är enorma skillnader länen emellan, och ihopbuntning har väl aldrig gagnat någon. Om hela Norrtåg är osmidigt är det nog mestadels för att organisationen styrs från ett visst kontor i just Lycksele. Inte för att det "är Norrland".

Jessika

Det är visserligen en del som pendlar FRÅN Umeå, men de flesta pendlar TILL Umeå. Det är ju lite svårt att se ett behov med ett tåg som går från Umeå till Ö-vik halv sex på morgonen eller hur? Morgonturen till Umeå lär bli populär bland studenter och andra; sedan lär hemresorna spridas ut ganska bra mellan eftermiddagsturerna. Folk pendlar inte i jämna intervaller, utan t.ex. skiften på NUS liksom föreläsningarna på universitetet börjar och slutar vid vissa tider.

/Jessika

Leif D

Att Hr Nilsson gnäller som han gör, beror dels på att han är 08:a, dels att han alltid tycks tro att all kollektivtrafik enbart finns till för att "bussdiggare" på ett enkelt sätt ska kunna fotografera.
Tyvärr brukar förståelsen inte heller vara på så särskild hög nivå, ens om man förklarar med många o långa utläggningar (vilket de genom åren har vart många tillfällen till).
;-)

Bengt Jönsson

Citat från: Ersa skrivet 03 juli 2010, 04:53:32 AM
Har du ens läst igenom inläggen? Dra inte Västernorrland och Jämtland över samma kam som Västerbotten, tack. Det är enorma skillnader länen emellan, och ihopbuntning har väl aldrig gagnat någon. Om hela Norrtåg är osmidigt är det nog mestadels för att organisationen styrs från ett visst kontor i just Lycksele. Inte för att det "är Norrland".

Norrland?  Det är väl "allt" norr om snöskotergränsen.. ? ;D
Nej, det är som Ersa skriver stora skillnader!

/B