Göteborg: Stora problem med nya bussarna

Startat av Hagri, 01 juli 2010, 12:48:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Rikard skrivet 07 juli 2010, 12:45:48 PM
Jag är en av dem ;-)  Tycker inte heller om att det inte finns pärmar att köra efter. Alla vet att iTid kommer att krångla förr eller senare och i olika grad. Och det finns ingen möjlighet att kolla vad som sker efter turen förrän den är avslutad som du nämnde.
Rikard.

Någon form av papper i form av en "förarspec" som visar vad föraren ska göra under dagen brukar ju alltid finnas. På vissa orter har man omloppspapper i bussarna istället (t.ex var det så i Umeå tätort under Polarbuss & Veolias tid). Men hur det än brukar vara utformat, antingen med en förarspec och/eller vagnsomlopp brukar det ju alltid finnas ett tjänstepapper som innehåller all information föraren behöver för att framföra sin buss även när all teknik har havererat. T.ex. avgångstider, hålltider och övergångar. Möjligtvis havererar möjligheten att skylta bussen manuellt, vilket betyder att man inte har ett alltför genomtänkt system, men det kan man lösa med plastskyltar om bara beredskapen och rutinerna finns.

Så här såg det ut i Umeå efter att kommunens Thoreb C90 drabbats av total minnesförlust, och omskyltning från "Ej i trafik" inte var möjlig på flera dagar. (Bussmickes mardröm?)  ;D

ch

Dagens bästa skyltning i Lindome:

"763 Aprilgatan via Aprilgatan"

Buss 2632 i förmiddags på linje 763.

Rikard

Citat från: ch skrivet 07 juli 2010, 14:00:44 PM
Dagens bästa skyltning i Lindome:

"763 Aprilgatan via Aprilgatan"

Buss 2632 i förmiddags på linje 763.

HEHE  763 e en av de linjer där automatiken inte funkar  ;-)
Rikard.

M

Citat från: M skrivet 02 juli 2010, 17:40:52 PM
Givetvis men jag hoppas att du noterade smileyn oxå.

/M
Jag noterade idag att Veolia 6078 har svåra problem med laddluften. Läcker som ett såll vilket oxå  påverkar prestandan.
Så finns det någon Veolia Göteborgschaffis här så kan ni ju felanmälla den.
Sprucken laddluftkylare eller någon taskigt dragen klamma?, Vad vet jag men läcker kraftigt gör den.

/M

M

Citat från: M skrivet 07 juli 2010, 19:07:25 PM
Jag noterade idag att Veolia 6078 har svåra problem med laddluften. Läcker som ett såll vilket oxå  påverkar prestandan.
Så finns det någon Veolia Göteborgschaffis här så kan ni ju felanmälla den.
Sprucken laddluftkylare eller någon taskigt dragen klamma?, Vad vet jag men läcker kraftigt gör den.

/M

När ni ändå felanmäller så påpeka problemet med att AC:n går förfullt och värmen är på oxå förfullt i elementen. Inte kul att bränna upp fötterna medans man fryser om huvudet.

/M

ch

Citat från: M skrivet 07 juli 2010, 19:15:52 PM
När ni ändå felanmäller så påpeka problemet med att AC:n går förfullt och värmen är på oxå förfullt i elementen. Inte kul att bränna upp fötterna medans man fryser om huvudet.

/M

Men på nåt sätt så föredrar jag att bränna fötterna och frysa om huvudet, än att frysa om fötterna och bränna huvudet.... Kan inte förklara varför...

forthemoment

Jag felanmälde 6078 för en vecka sen (!) Det säger väl allt om hur dom bryr sig om de! Dom har lite för mycket att göra med Solaris! 6078 e inte den ända som har det problemet med värmen. Alla Solaris jag kört denna vecka har vart kalla där fram i bussen, medans värmen vart på för fullt i bakdelen. Och vi som förare kan ej justera temperaturen som man kan på Volvo!
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Erling.L

Såg idag det verkar va problem med tanklocken på b9s som rullar på L58 stora diesel spår i bergsjön iaf efter dem
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Nupski

Racerspår av diesel finns även inne i stan och såg hur fint det skvalpade ut när en ledbuss på linje 58 körde in i Brunnsparken, förarna får lära sig att ta det lungt även med sista axeln över fartbulorna så man inte daskar i tanken.

Det med värme på elementen verkar vara standardutrustning samma som problemen med laddluften det blåser om många av Solarisarna. Hur håller sig tempen på dem för kylfläkten verkar gå för fullt hela tiden, kan förklara varför elementen är varma.

Är det IVECO maskiner i Solarisarna?

Rikard

Citat från: Tomas skrivet 08 juli 2010, 01:30:19 AM

Är det IVECO maskiner i Solarisarna?
Gasbussarna har Cumminsmotorer.
Rikard.

Bussfanatikern

Jag åkte med två Solarisbussar idag: nr. 1205 på linje 95 och nr. 6081 på linje 50.
Måste säja att jag inte är speciellt nöjd med denna busstyp då motorerna låter högt och kylfläkten går på fullvarv hela tiden vilket gör att bussarna låter som dammsugare. Det sistnämnda kommer jag även ihåg från gasdrivna Daf Den Oudsten vars kylfläktar också väsnades som tusan. En annan irriterande sak är att bussarna rycker till lite då och då av någon konstig anledning. Det värsta är dock växellådan som visserligen växlar mjukt och fint när man gasar försiktigt men "kickdown"-funktionen verkar vara lite för effektiv på denna busstyp. Så fort man ger lite extra gas så växlar den ner för att sedan växla upp lika snabbt igen och detta iderliga växlande orsakar massa onödiga ryckningar i bussen. Växellådan slits snabbare av det här och då lär vi inom några år få känna av bom, hopp och ryck vid varje växling.