Upphandling Eskilstuna

Startat av Stefan P, 30 juni 2010, 18:56:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

När kommer tilldelningsbeslut på Eskilstuna och hur många bussar?

mvh Stefan P

julle

Tilldelningsbeslut väntas preliminärt i slutet av november 2010. Avtalet handlar om c:a 43 stadsbussar (led-, normal- och servicebussar) och c:a 16 boggibussar för landsbygdstrafiken och ytterliggare 4 "komfortbussar" för linje 801 Eskilstuna- Nyköping. 15 biogasbussar ska tas över av Veolia.

virtual1

Citat från: julle skrivet 01 juli 2010, 18:26:07 PM
15 biogasbussar ska tas över av Veolia.

Du menar 'från' och inte 'av' va? =)

Bussfanatikern

Bara 15? borde vara samtliga 20 eller åtmindstone 18 av dom.

Martin Maltkvist

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juli 2010, 08:33:37 AM
Nepp!

3540-49 Volvo B10BLE -02,  3646-50 MAN -08 totalt 15 fordon
Vilket öde väntar då för 3495 och 3497?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Bussmicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juli 2010, 08:33:37 AM
Nepp!

3540-49 Volvo B10BLE -02,  3646-50 MAN -08 totalt 15 fordon

Är inte 08xx Diesel?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Martin Maltkvist

Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Bussfanatikern

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 02 juli 2010, 23:41:08 PM
Vilket öde väntar då för 3495 och 3497?
Dom lär väl skrotas eftersom dom är mer eller mindre slut.
Men jag undrar en annan sak och det är varför Volvos gasdrivna ledbussar, nr 3627, 3629 samt 3632 inte ingår? Dom är ju bara typ 10 år gamla nu.

virtual1

Citat från: Bussfanatikern skrivet 03 juli 2010, 02:17:23 AM
Dom lär väl skrotas eftersom dom är mer eller mindre slut.
Men jag undrar en annan sak och det är varför Volvos gasdrivna ledbussar, nr 3627, 3629 samt 3632 inte ingår? Dom är ju bara typ 10 år gamla nu.

Och runt 11 nästa år då, ganska poänglöst att ta med dem då, eller?

Ersa

Självklart kan man inte tvinga 11 år gamla bussar att ingå i ett nytt avtal. Om de faller för alla läns åldersstreck mitt under det nya avtalet och måste skrotas eller exporteras, så kan man ju inte tvinga en ny operatör att ta över dem.

Bussfanatikern

#10
Länstrafiken tillåter väl 12 eller 13 år som maxålder på sina bussar numera. Förut var det 15 år men med tanke på kvaliteten på dagens bussar är så är det en omöjlighet. Dom här tre före detta Göteborgsbussarna krånglar en hel del och det är väl inte så konstigt med tanke på hur långt dom har gått. Även dom tio andra gasbussarna från Volvo krånglar men inte alls lika mycket, inte ännu i alla fall. Värst är förstås dom två före detta Linköpingsbussarna som knappt fungerar längre men dom har ju också redan 13 år på nacken och försvinner därför naturligt vid nästa kontrakts start.  

S Svensson

Citat från: Bussfanatikern skrivet 04 juli 2010, 03:10:25 AM
Länstrafiken tillåter väl 12 eller 13 år som maxålder på sina bussar numera. Förut var det 15 år men med tanke på kvaliteten på dagens bussar är så är det en omöjlighet. Dom här tre före detta Göteborgsbussarna krånglar en hel del och det är väl inte så konstigt med tanke på hur långt dom har gått. Även dom tio andra gasbussarna från Volvo krånglar men inte alls lika mycket, inte ännu i alla fall. Värst är förstås dom två före detta Linköpingsbussarna som knappt fungerar längre men dom har ju också redan 13 år på nacken och försvinner därför naturligt vid nästa kontrakts start.  


Konstaterande. Men är det inte så att om man skall ha en max ålder 15 år så måste bussen också underhållas så den håller 15 år. En buss som håller 10 år måste alltså ersättas med en annan buss.
Jag minns mycket väl då SJ och GDG (i viss mån även LB) hade bussar som var gamla men fungerade bra. Tack vare att det fanns en verkstad som underhöll dem. Dessutom så fanns det privata bussföretag redan på den tiden som kunde köra slut på ett fordon på 4-5 år.

Jan

Fordon som byggdes på 60-80 talet kunde mycket väl hålla i 20 år. Det är nog tveksamt om dagens fordon håller så länge?
I branschen 37 år

Ersa

Citat från: Jan skrivet 04 juli 2010, 10:47:42 AM
Fordon som byggdes på 60-80 talet kunde mycket väl hålla i 20 år. Det är nog tveksamt om dagens fordon håller så länge?

Dagens bussar håller även de i 20 år bara man sköter om dem väl. Men även om de håller är ju huvudmännens krav satta på en sån nivå att de skall tvingas bort efter halva tiden pga årsmodellens siffror, även om bussen uppfyller alla krav på tillgänglighet, säkerhet, komfort och pålitlighet. Att byta ut motorer och även hela karossen på gamla bussar är det ju ingen mening med i Sverige idag, då det är chassit som bestämmer årsmodellen. Det spelar ingen roll om man gett bussen en ny kaross inkl en helt ny inredning samt en ny biogas/hybridmotor.

En helrenoverad nylackerad MaxCi med ny inredning, biogasmotor, xenonljus och diodlampor vore ju annars lite smått kul att köra vidare med i 10 år till... :P

Bussfanatikern

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 juli 2010, 08:12:57 AM
Maxålder 15 medel 7,5 år gäller i denna upphandling
Låter väldigt konstigt med tanke på att dagens bussar är av så pass dålig kvalitet med en massa plast och elektronik som skramlar och krånglar när bussarna blir gamla..